1.09

lauantai 24. marraskuuta 2018




MUISTAJAISET

1. suruajan pituutta yhistetään kuolinpaikan 
ja meren väliseen etäisyyteen (henkien uskotaan
kävelevän tai melovan matkan tuonilmaiseen,
vrt. uivan kalan hahmossa).

2. suruaikana käydään peseytymässä joen toisella 
puolella (elävien ja kuolleiden puolet).

3. muistajaisiin kuuluu kuuznedäliset joissa
kuollut toivotetaan takaisin suvun ei-elävänä 
jäsenenä (järjestetään yöllä, ajoitus vierasta 
perinnettä).

4. muistajaisia järjestetään viiden päivän ja 
neljän kuunkierron päästä kuolemasta
(vanhempia ajoituksia).

5. muistajaisiin kuuluu haudan kattoon 
koputtaminen (kolmasti, tervehdys), sieluaukon
räppänän poistaminen, tulen virittäminen 
haudan viereen, yhessä syöminen (kuolleen
kattaus), sieluaukon sulkeminen, kattoon 
koputtaminen (kolmasti, hyvästit) ja haudalta
poistuminen.

6. muistajaiset järjestetään vuosi kuoleman 
jälkeen.

7. muistajaisissa syödään yhteisestä kulhosta 
(jokaisella oma lusikka).

8. muistajaisissa syödään "tulen palama aika" 
(myöhemmin kynttilän).

9. muistajaisissa lauletaan kuolleen omaa laulua 
tai häälauluja (muistellen parhaita päiviään).

10. muistajaisiin kuuluu valmistelujen tekeminen 
(alkuillasta), sukulaisten henkien odottaminen 
(saapuvat illan pimetessä), paikan kattaminen 
hengille, hiljaiseen ääneen puhuminen, yhessä 
syöminen (sukulaisia muistellen), haudoille 
lähteminen (päivän noustessa), kotoa tuotujen 
hiilien levittäminen haudoille, hautojen silittäminen 
pudonneilla oksilla, muistelijaisten jakaminen 
(kuolleiden lahjat), haudalla syöminen (kuollutta
muistellen) ja koteihin palaaminen ("viimeiset 
heät on pietty, ei enämpi enää sen häitä pietä").

11. muistajaisiin kuuluu keskiyöllä nouseminen, 
aamupalan laittaminen, yhessä syöminen, 
kuolleiden muisteleminen tuohuksien valossa 
ja haudoille lähteminen (päivän noustessa).

12. muistajaiset pidetään kahden kuun päästä 
hautajaisista (jonka jälkeen vuoden välein).

13. muistajaisissa muistellaan suvun vanhinta 
("ken on moan haltia"), viimeisenä lähtenyttä ja 
lopuksi koko sukukuntaa  ("yheksäst polvest 
yheksäh polveh, muistetut ja muistamattomat, 
tietyt ja tietämättömät, kaikki suurta sukukuntoa, 
helietä heimokuntoa").

14. muistajaisissa voidaan toteuttaa kuolleiden 
unissa esittämiä toiveita.

15. vanhuuteen kuolleiden muistajaisia pidetään 
iloisina tapahtumina ("jumalten suosikkeja", 
saivat elää pitkän elämän).

16. kuolleelle laadittua kuolinnukkea pidetään 
kodassa ja kohdellaan kuin ihmistä itseään 
(puetaan, tuodaan istumaan paikalleen, 
syötetään, riisutaan, laitetaan nukkumaan).

17. kuolinnuket laaditaan 15-30cm pitkiksi 
hahmoiksi (puetaan useaan kerrokseen vaatteita, 
kasvot peitetään, vaatteiden alle kolikko tai 
kiiltävä kivi, "kirkas kehä").

18. kuolinnukke haudataan kolmen vuoden 
päästä kuolemasta.

19. obinugrilaiset pitävät muistajaisia 4-5 päivää 
kuoleman jälkeen (sukupuolen mukaan, 
haudan äärellä syöty ateria).

20. muistajaistapoihin kuuluu kuolleen 
kävelyttäminen (rakkaimmilla paikoillaan),
kylvettäminen ja tanssittaminen, yhessä 
syöminen ja haudalle saattaminen aamun 
koitteessa ("kylläisenä ja iloisena").

21. kuolinnukkea pidetään pyhällä hyllyllä 
tai pyhässä vakassa (samassa vakassa perheen 
suojelushenkien kanssa).

22. kuolinnuken rintaan kaiverretaan perheen 
suojeluseläimen tunnus.

23. muistajaisia kutsutaan nimin kuusnetäliset, 
puolivuotehiset ja vuotehiset.

24. muistajaisia vietetään öisin ja pimeällä kuulla 
(henkien uskotaan liikkuvan pimeässä eli 
tuonilmaisen valossa).

25. karjalaiset pitävät muistajaisia unien mukaan 
(kuolleiden tahtoa noudattaen).

26. kadonneita ja kaukana kuolleita muistellaan 
veen äärellä (uskotaan kuljettavan sanat).

27. kuolleiden uskotaan käyvän kotona tietyn ajan 
(käyntien loppuessa suruaika ohi).

28. muistajaisiin kuuluu valkoisen liinan 
ripustaminen ovenpieleen, sukulaisten henkien 
kutsuminen (nimillään), pöytien kattaminen, 
tuohusten sytyttäminen, henkien puhutteleminen, 
tuohusten sammuttaminen, pöytään käyminen, 
kylläiseksi syöminen, henkien hyvästeleminen, 
tuohusten sytyttäminen, nimien luetteleminen, 
tuohusten sammuttaminen ja henkien saattaminen 
talon rajalle.

29. kuolleiden muistinpäiviä kutsutaan syntyjen 
päiviksi (tahtoaan kuulostellaan etenkin talvisin, 
päivän poissaollessa).

30. lappilaiset ajeluttavat kuolleen henkeä porolla 
("läpi rakkaimpien paikkojensa").




31. muistajaistapoihin kuuluu hautakummun 
peittäminen turpeella.

32. muistajaisiin uhrattu eläin syödään 
haudalla ("jos kuolien osoa et anna, 
ni oma osas katou").

33. muistajaisissa tarjotaan kalakukkoa, 
keittoa, mämmiä ja kutjaa (hautajaispuuroa).

34. muistajaisiin osallistuu vain aikuisia 
(kuolleen läheisiä).

35. karjalaiset elävät kuolleen hengen kanssa 
kuoleman jälkeen (kutsutaan aamiaiselle,
tarjotaan juomaa ja ruokaa, pidetään 
huolta kuin elävästä, vrt. kuolinnukke).

36. lapsen hengen uskotaan pysyttelevän 
kotona kuoleman jälkeen ("nukkuu 
kätkyessä").

37. kuolleita muistellaan rakkaimpina 
pitäminään ajankohtina.

38. kuolleita muistellaan toivominaan 
ajankohtina.

39. karjalaisten muistajaisiiin kuuluu
kuuven netälin murkinat, kuuznedälizet,
mustaizet ja läksinlounat.

40. lapset eivät osallistu muistajaisiin 
(laitetaan istumaan uunille ruokailun 
ajaksi).

41. muistajaisiin kuuluu vuoteen sijaaminen 
talon pyhään nurkkaan, reen peittäminen
valkoisella kankaalla, sukulaisten henkien 
noutaminen reellä, lusikoiden ja tyynyn
laittaminen uunin päälle, ikkunoiden 
aukaiseminen, kirjaillun liinan laittaminen 
ikkunalle (toinen pää maahan), pihapiirin 
kiertäminen itkuvirsiä laulaen, pöydän
kattaminen, käsipaikkojen ripustaminen, 
kuolleen vaatteiden ripustaminen kuistille, 
piirissä ruokaileminen (henget syövät piirin 
keskellä), henkien hyvästeleminen viimeisen 
ruokalajin (kiisseli) jälkeen ja henkien 
saattaminen ulos.

42. muistajaisten luonne muuttuu ajan 
myötä (iloisemmaksi, aika parantaa).

43. muistajaistapoihin kuuluu ruuan 
murusteleminen haudoille.

44. muistajaisiin kuuluu käsi poskella 
itkeminen, tuulipaikan sitominen haudalle, 
haudan savustaminen, ruokien laskeminen 
haudalle (valkoiselle liinalle, kuolleelle oma 
lautanen, kuolleen lusikka nurinperin) ja 
haudalla syöminen (otetaan pala tai kaksi, 
loput kuolleen osaksi).

45. muistajaisia kutsutaan synnynpäiviksi, 
sukulaisten päiviksi ja kallehiksi päiviksi.

46. kuolleen vuode sijataan ensimmäisiin 
muistajaisiin asti (uskotaan elävän kotona).

47. kuollutta puhutellaan suruaikana nimellään 
(suruajan jälkeen aletaan kutsua lintuseksi).

48. kuolleen uskotaan palaavan kotiin puoli 
vuotta kuoleman jälkeen (puolivuodehizet).

49. muistajaisiin kuuluu kynnysten peseminen, 
sukulaisten henkien noutaminen haudoilta, 
seisomaan nouseminen henkien saapuessa, 
kynttilöiden sytyttäminen, nimien luetteleminen 
(aloittaen viimeisenä kuolleesta), kynttilöiden 
sammuttaminen, yhessä syöminen ("alkamattomia 
ruokia"), kynttilöiden sytyttäminen, henkien
hyvästeleminen, nimien luetteleminen (käänteisessä 
järjestyksessä), puuron laittaminen aidantolppien 
päälle ("linnuille"), kepin laskeminen pihalle 
("kävelykepiksi") ja henkien saattaminen 
pihapiirin rajalle.

50. hantit järjestävät muistajaiset 4-5 päivää 
kuoleman jälkeen (sukupuolen mukaan).

51. hantit pitävät kuolleille 5-8 muistinateriaa 
(viiden vuoden aikana).

52. muistajaiset järjestetään seitsemän päivää 
hautaamisen jälkeen.

53. mordvalaisiin muistajaisiin kuuluu kodin 
puhistaminen pihkaa ja katajanhavuja polttamalla, 
saunan lämmittäminen kuolleelle (kutsutaan 
haudalle päin huhuillen), haudalle lähteminen, 
lämpimien hiilien laskeminen haudan päälle, 
liinan levittäminen hiilien päälle, juomien ja ruokien 
asettaminen liinan päälle, kotiin palaaminen, 
kuolleen osan kattaminen pyhään nurkkaan, 
sukulaisuuden mukaan istuminen (lähiomaiset 
pyhää nurkkaa lähimpänä), yhessä syöminen 
(kalapiirasta, puuroa), pöydän ympäri käveleminen
(kolmasti myötäpäivään), pöytäliinan eli sieluliinan 
ravistaminen päivännousun suuntaan, sieluliinan 
vieminen haudalle (toisen tiedon mukaan ripustetaan 
"punaiseen ikkunaan"), kuolleen osan esittäminen 
(piirakat, kaljalla täytetty tuohus) ja kuolleen 
saattaminen hautaan ("kulkee empien").

54. mordvalaiset istuttavat muistajaisissa 
kuusen taimen talon "punaisen ikkunan" alle 
(pyhän nurkan kohdalle, sielujen kulkutieksi).

55. muistajaistapoihin kuuluu vihreiden 
koivunlehvien painaminen hautakumpuun.

56. muistajaiset pidetään kuolleelta unessa 
saatujen ohjeiden mukaan (toisaalla jos 
uskotaan tarvitsevan jotain).

57. muistajaisissa pyritään tekemään asiat 
samassa järjestyksessä kuin hautajaisissa.

58. saamelaisiin muistajaisiin kuuluu 
kuollutta vetäneen poron uhraaminen ja 
syöminen (luut kootaan ja haudataan) 
ja puisen akan tai ukon laskeminen haudan 
päälle (jäljittelee kuolleen ulkonäköä,
vrt. kuolinnuket).

59. muistajaisruuat syödään haudan päälle 
laitetun laudan tai liinan päältä ("kalmolaudu", 
"purinlaudu").




60. mordvalaiset pitävät ensimmäiset muistajaiset 
1-2 päivän päästä kuolemasta (tilaisuudessa
"nakerrellaan pähkinöitä").

61. mordvalaiset nukkuvat suruaikana kengät 
jalassa ja vaatteet päällä (nurinkurisuus).

62. mordvalaisiin muistajaisiin kuuluu uuden 
mullan tuominen haudalle (mar, "jotta 
kasvaisivat").

63. mordvalaiset pitävät muistajaiset seitsemän 
päivän päästä kuolemasta.

64. mordvalaisiin muistajaisiin kuuluu metsään 
meneminen koiran kanssa, pölkyn veistäminen 
puusta jonka kohdalle koira pysähtyy, kuolleen 
vaatteiden kasaaminen ihmisen hahmoon, 
pölkyn asettaminen peräseinälle, vaatteiden 
istuttaminen pölkyn päälle, saunan lämmittäminen 
kuolleelle (toivotaan tuovan mukanaan sukulaisten 
henget), uuden tulen sytyttäminen pihalle 
(hankaamalla tehty tuli), ohimolta leikattujen 
hiusten ja partakarvojen pudottaminen tuleen 
ja tulen yli hyppiminen.

65. muistajaisiin uhrattua eläintä itketään, 
kumarretaan ja syötetään (syötäväksi
kelpaamattomat osat viedään haudalle, 
toisen tiedon mukaan eläin jätetään eloon, 
otetaan vain karvoja).

66. mordvalaisten mukaan kuollut ilmoittaa 
unissa keitä haluaa muistajaisiin (kutsutut 
samaa sukupuolta).

67. mordvalaiset kutsuvat suruaikaa sanoilla
kulin pora (kuolleen aika).

68. muistajaistapoihin kuuluu lyhdeaineksien 
leikkaaminen kuolleen pellosta (naisella pellava 
tai hamppupalsta), lyhteen tuominen haudalle, 
korren leikkaaminen lyhteestä ja vyön laatiminen 
oljista (leski pitää vyötä suruajan).

69. mordvalaisiin muistajaisiin kuuluu sukulaisten 
henkien kutsuminen (kutsutaan nimeltä pitkään 
valkoiseen liinaan, pohjoista kohti syvään 
kumartaen), liinan tuominen pirttiin, tarjoilujen 
laskeminen liinan eteen, liinan heiluttaminen tulen 
yllä, liinan laskeminen kynnykselle, haudalle 
matkaaminen, liinan levittäminen haudan päälle, 
liinan kulmien leikkaaminen ja hautaaminen 
maahan, verilettujen paistaminen, sukulaistaloissa 
kiertäminen (isien tuohusta ja lakkia kantaen), 
kananmunien kerääminen isien lakkiin, tuohuksen, 
lakin ja syöminkien kantaminen riihen taakse 
(päivän laskiessa), henkien hyvästeleminen ja 
kerättyjen munien heittäminen hautoja kohti.

70. mordvalaiset pitävät muistajaiset kerran 
vuodessa (jokainen perhe vuorollaan).

71. mordvalaiset säilyttävät muistajaisissa 
käytettyä isien tuohusta, isien lakkia ja 
punaisiin liinoihin käärittyä sukukynttilää
perheen aitassa (jokainen perhe vuorollaan). 

72. mordvalaiset säilyttävät sukuvakkaa 
(vajmä kätkt, vrt. vaimo-sielu) suvun 
vanhimman talossa (sirä kutsa, vanha talo).

73. mordvalaisiin muistajaisiin kuuluu suvun 
(jurom) vanhimman taloon kokoontuminen,
sukuvakan tuominen aitasta, vakan ripustaminen 
talon seinässä olevaan naulaan (sisältää sukulaisten 
kuvia ja pyhiä esineitä, henkien uskotaan saapuvan 
seitsemän päivän pituiselle vierailulle vakan 
nähdessään), kankaan levittäminen peräpenkin 
päähän (henkien sijaksi), tarjoilujen laskeminen 
liinan päälle, yöpyminen, suvun vanhimman taloon 
palaaminen, sukuvakalle kumartaminen, yhessä 
syöminen ja sukulaistaloissa kiertäminen.

74. komit paistavat muistajaisten ensimmäisen 
leivän sukulaisten hengille (kutsutaan nimeltä).

75. komit puhuttelevat sukulaisten henkiä sanoin 
"hyvät vanhemmat, tulkaa ja maistakaa".

76. muistajaisruuista nousevaa höyryä pidetään 
henkien osana (annetaan jäähtyä hyvin).

77. suruajan tapoihin kuuluu hiusten, vyön ja 
kenkien auki pitäminen (arjen vastakohtaa).

78. saamelaiset pitävät muistajaiset kolmen 
vuoden päästä kuolemasta.

79. saamelaiset kutsuvat kuolleen ennen 
kuolemaansa lahjoittamaa nimikkoporoa 
muistinporoksi (pomnek-poaddza).

80. saamelaiset hoitavat muistinporoa kolme 
vuotta (uhrataan muistajaisissa, syötäessä 
muistellaan kuollutta).

81. saamelaiset yhistävät muistinporoa 
kuolleen varjosieluun (uskotaan matkaavan 
muistinporon selässä, kolme vuotta 
matkattuaan pääsee tuonilmaiseen).

82. kuolleen hengen uskotaan saapuvan 
muistajaisiin näkymättömän linnun 
hahmossa.

83. muistajaistapoihin kuuluu haudan 
puhistaminen koivuvitsoin, tuoreiden
kuusenhavujen laittaminen haudan päälle, 
ruokien laskeminen havujen päälle, yhessä 
syöminen ja kuolleen muisteleminen 
ensimmäisen lusikallisen aikana.

84. marien muistajaisiin kuuluu kuolleen 
parhaan ystävän pukeminen kuolleen 
vaatteisiin (istutetaan kuolleen paikalle, 
saatetaan haudan suuntaan ennen 
päivännousua).

85. hantit laativat kuolleelle puisen nuken 
josta pidetään huolta kolme vuotta 
(kohdellaan kuin ihmistä itseään).

86. hantit hautaavat kuolinnuken kolme 
vuotta kuoleman jälkeen (ei uskota enää 
palaavan kotiin).

87. muistajaisia kutsutaan sanoilla 
lounaalliset ja mustaazit.

88. marien muistinpäiviin (sorta ketse) kuuluu 
kynttilöiden sytyttäminen manalan hengille 
(kiamat, pyydetään lähettämään sukulaisten 
henget alisesta), kynttilöiden sytyttäminen 
sukulaisten hengille (jokaiselle oma), yhessä 
syöminen (hengille oma kattaus), laulaminen, 
saunominen (ennen päivännousua, hengille 
omat vihdat), henkien saattaminen talon portille 
(viimeisenä kuolleen uskotaan jäävän yöksi), 
yöpyminen, aamiaisen syöminen ja yöpyneen
hengen saattaminen haudalle.

89. kuolleille viedään ruokaa siihen asti kunnes 
uskotaan maatuneen (vrt. vuosi kuoleman 
jälkeen pidetyt muistajaiset).




90. virolaiset kutsuvat muistajaisia peijaisiksi 
(peied).

91. virolaisissa peijaisissa muistellaan 
kuollutta ja syödään niin paljon kun jaksetaan
(mitään ei saa jäädä, osa juomista kaadetaan 
maahan).

92. virolaiset välttelevät kuolleen nimen 
mainitsemista suruaikana.

93. muistajaisiin kuuluu saunan lämmittäminen, 
haudalle ajaminen päivän ollessa korkeimmillaan 
(ajetaan kovaa kulkuset kilisten) ja kestitysten 
laskeminen haudan päälle (tarkoituksena kuolleen 
hengen kutsuminen).

94. udmurttien muistajaisissa tanssitaan iloisesti 
hihkuen suvun uhrivakkaa kiertäen (jokainen 
tanssii rakkaana pitämänsä sukulaisen hengelle).

95. udmurtit vievät kuolleen kunniaksi syödyn 
eläimen luut ja nahan suvun kalmistoon (eläin 
valitaan kuolleen iän ja sukupuolen mukaan).

96. komien muistajaisiin kuuluu sukulaisten 
henkien vastaanottaminen (yksi järjestäjistä 
vastassa kokoajan), kupin, lusikan ja mesimaljan 
kattaminen hengille (ei kosketa paljain käsin), 
lämpimien piirakoiden taitteleminen sukulaisten 
nimiä lausuen ("tulkoon tämä osaksesi"), henkien 
keralla syöminen ja henkien saattaminen polkujen
risteykseen (kynttilät käsissä).

97. muistajaisten aikana sattuneita asioita 
pidetään kuolleilta saatuina viesteinä.

98. obinugrilaiset kääntävät vaatteet nurin 
ja purkavat lettinsä hajalleen suruajaksi 
(miehillä ja naisilla pitkät letit).

99. obinugrilainen leski laatii puusta akan tai 
ukon jolle pukee puolisonsa vaatteet ja korut ja 
kohtelee nukkea kuin elävää (istuu puolison 
paikalla, makaa yöt vieressä, suruajan jälkeen 
haudataan maahan).

100. obinugrilaisiin muistajaisiin kuuluu 
ruuan vieminen haudalle tuohisissa 
("silloin kun siltä tuntuu").

101. udmurttien mukaan varjosielu (ort) 
poistuu kotipiiristä vuoden kuluttua kuolemasta 
(talossa roikkunut valkoinen liina viedään 
haudalle ja syödään muistajaisateria).

102. muistajaisruuat kannetaan haudoille 
liinoihin käärittyinä ("jotta pysyvät 
lämpiminä").

103. muistajaistapoihin kuuluu kuolleen 
lempiruokien ja juomien valmistaminen, 
haudalle matkaaminen, valkoisen liinan 
levittäminen haudan päälle, ruokien laskeminen 
liinan päälle, yhdestä kulhosta syöminen 
ja kuolleen muisteleminen.

104. "armahainen synnyttäjäni, lieneekö 
laskettu sinut näihin omiin parassoppiisi, 
kallehut synnyttäjäni, voisimmeko me 
tuntea sinut omista jumalnurkista, kallis
synnyttäjäni, lieneekö sinun heleä henkyesi 
kerkiellyt näille huoleville huomenes-
murkinaisille, oh sinä se minun ihalainen 
imettelijäiseni, katso jo me tulimme kalliilta
kalmasilta, ja jo muistinmurkinaisia 
varustamaan, minun omalle ihalalle 
imettelijälleni, ja kuinka jo sinä ruvennet 
siellä, ja lopun ikääsi tuonilmaisissa elämään, 
oh sinä minun ihalainen imettelijäiseni, 
jos sinulla on siellä omat valkeat mielivaltasesi, 
niin näyttäydy sinä jo minulle, pitkinä pimeinä 
yön aikasina, ja miten sinut asettivat armaat 
syntyset, sinun heleän henkesi" (emolle laulettua 
itkuvirttä).

105. kuolinnuken pää laaditaan kivestä tai 
metallista (vrt. sielun sijaksi).

106. kuolinnukelle voidaan laittaa kuolleen 
hiuksia.

107. kuolinnukke puetaan kuolleen 
vaatteisiin.

108. obinugrilaiset levittävät suruaikana 
hiukset hajalleen ja pitävät palmikoita rinnan 
puolella (toisaalla käännetään huivi
nurinpäin).

109. obinugrilaiset järjestävät muistajaiset 
kuolleen ilmestyessä unessa (jollekin 
sukulaiselle).

110. obinugrilaiset muistajaiset pidetään yöllä 
(tuonilmaisen päivä).

111. kuolleiden muistopäiviä pidetään syksyisin 
(tuonilmaisen kevät).

112. udmurtit järjestävät muistajaisia unien 
ja enteiden mukaan.

113. udmurtit kokoontuvat hautaamaan kotona 
pidetyn sieluliinan puolikkaan vuoden päästä 
kuolemasta (haudataan suvun kalmistoon, 
repäistään kahtia hautajaisissa, vrt. kaksi 
luojahenkeä=kaksi sielua).

114. komit pitävät sieluliinaa kuolintalon seinällä 
(ajan jonka kuolleen uskotaan asuvan kotona, 
eläväiset eivät saa koskea liinaan).

115. mordvalaiset kutsuvat sukulaisten henkiä 
liinaa, pajunoksia ja ruokia pidellen (henkien 
määrä ilmoitetaan lyömällä liinaa oveen, 
sisällä liina levitetään penkille).

116. muistajaistapoihin kuuluu saunan 
lämmittäminen, kylpemään meneminen 
henkien liina käsivarrella, liinan vastominen 
("kylvetetään sukulaiset") ja kylvetettyjen 
henkien saattaminen takaisin tuonilmaiseen 
(vrt. saivoon).

117. muistajaisissa syötyä rokkaa pidetään 
kuolleen osana (syödään "kuolleen 
hyvinvoinnille").

118. mordvalaiset ripustavat kuolintalon 
peräseinälle kuolleen koruja tai viitan 
(sukupuolen mukaan).

119. mordvalaisten muistajaisissa kuollutta 
esittää valkealla liinalla peitetty pölkky tai turkki 
(pystytetään haudalle muistajaisten jälkeen).

120. marit kiertävät kutsumassa muistajaisiin 
kuolleen vaatteisiin pukeutuneena (kierroksen 
jälkeen palautetaan vaatteet pyhään nurkkaan, 
vain leski saa olla vaatteiden lähellä).




121. saamelaisiin muistajaisiin kuuluu kuolleen 
vaatteiden riisuminen pölkyn päältä, pölkyn 
peitteleminen jäkälien alle ja liinan sitominen 
lähimmän puun oksaan.

122. mansit pitävät muistajaiset kuoleman 
jälkeisenä keväänä (tapoihin kuuluu kuolleen 
hiuksien ja kynsien polttaminen sorsansulkien 
kanssa).

123. haudalle sidottu valkoinen liina vaihdetaan 
haudalla käytäessä (hautojen päälle jätetään
"muisteliaista", lahjoja ja ruokaa).

124. marien muistajaisiin kuuluu saunan 
lämmittäminen, paikan varaaminen kuolleita 
varten, syöminen, juominen, laulaminen ja 
kynttilöiden polttaminen viimeisenä kuolleen 
muistoksi.

125. mordvalaiset sitovat suruajaksi päähänsä 
suuren valkoisen liinan (lesken tapoja).

126. udmurtit laittavat kuolleille laaditut 
juomat ja ruuat tulen viereen.

127. udmurtit pitävät muistajaisia keväisin 
ja syksyisin (laulun ja tanssin keralla).

128. virolaiset eivät peseydy, kampaa hiuksia 
tai tee työtä suruaikana.

129. muistajaisiin laaditaan kuolleen lempiruokia.

130. haudalla käydään siihen asti kunnes kuolleen 
uskotaan maatuneen (vrt. sielujen matkat).

131. inkeriläiset pitävät lakajaiset touko ja 
elokuussa (tapoihin kuuluu haudan lakaiseminen, 
kunnostaminen ja kattaminen ruuilla).

132. inkeriläiset pitävät lakajaisia "niin kauan 
kun ihmistä ajatellaan".

133. samojedit muistelevat kuolleita hautojen 
ohi kulkiessaan (tapoihin kuuluu haudalla 
syöminen ja poronsarvien jättäminen 
haudalle).

134. udmurttien muistajaisiin kuuluu kuppien, 
kynttilöiden ja tuohitötteröjen laittaminen 
sukulaisten hengille (tulen ääreen, kuppeihin 
henkien osa) ja kuppien ympärillä laulaminen 
ja tanssiminen (tanssin aikana kysytään 
"kenelle tanssit" johon vastataan sukulaisen 
nimellä).

135. udmurtit keräävät muistajaisissa syödyn 
eläimen luut koriin (viedään haudalle).

136. marien muistajaisiin (konom ketse, 
kuolleiden päivä) kuuluu sukulaisten 
henkien kestittäminen ja kylvettäminen 
(henkien sijana koivuhalko tai puupölkky 
johon kiinnitetään kynttilöitä).

137. hantit laativat kuolleelle puisen nuken 
jota syötetään, puetaan ja palvellaan siihen asti 
kunnes ruumiin uskotaan maatuneen (1-3 vuotta, 
maatumisen jälkeen nukke riisutaan ja 
haudataan).

138. muistajaisruokia syödään maistamalla 
vähän, laittamalla palanen tulen ääressä
pidettyyn "vanhempien kuppiin", lausumalla 
kuolleen nimi ja syömällä ruoka loppuun
(toisen tavan mukaan "vanhempien kuppi" 
tuodaan pöytään, kupin viereen kynttilä
jokaiselle muistetulle).

139. komit laskevat muistajaisten ajan öistä 
(sizim ui, seitsemäs yö).

140. komit kutsuvat muistajaisia sanoilla ares 
kiston (vuosi-vuodatus, järjestetään vuosi 
kuoleman jälkeen).

141. muistajaisiin kuuluva henkien kattaus 
lasketaan talon kynnykselle sanoin "vanhat ja 
nuoret, älkää loukatko toisianne, yhdessä 
syökää ja juokaa" (viimeisenä kuolleelle 
laitetaan kynttilä ja tuohitötterö, muille 
puukupit).

142. muistajaisiin kuuluu kuolleen hengen 
kanssa käveleminen.

143. muistajaisiin kuuluu kuolleen hengen 
viihdyttäminen lauluin ja tarinoin.

144. muistajaisten lopuksi saatetaan kuolleet 
(kel´an) ulos, heitetään hiilillä ja höyhenillä 
täytetty virsu maahan, sanotaan "vanhukset 
syökää, juokaa ja lähtekää", palataan sisään 
ja pyyhitään kädet tuhkalla (vrt. an-sielu,
anni).

145. komien muistajaisiin kuuluu kynttilöiden 
laittaminen kynnyksen molemmin puolin, 
kuolleen hengen (lol) kutsuminen, oven 
aukaiseminen, kuolleen huivin tai lakin 
ripustaminen peränurkkaan, kuolleen kupin 
vieminen tulen ääreen ja ruuan laittaminen 
kuppiin sanoin "syö veliseni, syö kaimaseni".

146. komit eivät käy haudalla ennen vuosipäivää 
(kuolleen sielun (urt) uskotaan siirtyvän tuolloin 
yhteisesti muisteltavien joukkoon).

147. komien muistajaisiin (vuotehiset) kuuluu 
juomien ja ruokien laatiminen, haudalle 
kokoontuminen koko suvun voimin, puisen 
kehyksen kyhääminen haudan ympärille, 
liinan levittäminen kehyksen päälle, juomien 
ja ruokien laskeminen liinan päälle, kuolintalon 
orressa roikkuneen valkoisen kankaan kaivaminen 
haudan viereen ja kuolleen tervehtiminen 
suvun vanhimman toimesta.

148. udmurtit pitävät muistajaiset enneunen 
jälkeen (tapoihin kuuluu lihaliemen tai puuron 
keittäminen, yhessä syöminen ja kuolleen osan 
vieminen pihakodan pyhään nurkkaan).

149. udmurtit järjestävät muistajaiset valkoisen 
sieluperhon (urt-bugli) ilmestyessä kodin lähelle 
tai pihamaalle.




150. udmurttien muistajaisiin (kulem-murt 
suan, kuolleen häät) kuuluu häälaulujen 
laulaminen, ruuan tarjoaminen sukulaisten 
hengille (nostetaan pohjoista kohti sanoin 
"vanhuksille"), puuron syöminen, laulaminen, 
tanssiminen, soihtujen sytyttäminen, lihalla 
täytetyn niinikopan saattaminen uhripaikkaan 
ja tuhkalla peseytyminen.

151. udmurtit saattavat muistajaisiin uhratun 
eläimen jäännökset luiden hautapaikalle 
(li-kujan, kallo ja jalkaluut ripustetaan 
puuhun).

152. udmurttien muistajaisissa seisotaan 
kuolleen sukupuolen mukaan (miehen 
muistajaisissa miehet etualalla, naisen 
muistajaisissa naiset).

153. udmurttien muistajaisiin (tulis-kiston, 
touko-vuodatus) kuuluu suvun (bel´ak)
vanhimman taloon kokoontuminen, 
yhessä syöminen, sukulaisten muisteleminen, 
joella käyminen juoma ja ruokalahjojen kanssa, 
lehtipuun vesan istuttaminen haudalle ja 
muistotolpan pystyttäminen niille jotka on 
haudattu vieraille maille (toivoen että
löytävät tiensä kotikylään).

154. komien keväiseen muistojuhlaan 
(semik) kuuluu samana päivänä laadittujen 
juoma ja ruokalahjojen vieminen kalmistoon 
(haudan päälle, puiden oksille).

155. saamelaiset pitävät muistinporoa 
(poomnik) kuolleen ilmentymänä (kohdellaan 
kuin kuollutta itseään, vrt. kuolinnuket).

156. samojedit muuttavat kuoleman jälkeen 
kauempana olevaan kotaan (lähiomaiset 
eristäytyvät muista).

157. obinugrilaiset syövät muistajaisissa kalaa.

158. obinugrilaiset syövät iän ja sukulaisuuden 
mukaisessa järjestyksessä.

159. obinugrilaiset laskevat kuolleen pään 
viereen kalaa sanoin "tällä ilmalla, tässä maailmassa 
syömäsi kalainen ruoka menköön sydämesi 
seitsemään sopukkaan, vatsasi seitsemään 
sopukkaan".

160. hantit laativat kuolleen päälle lasketuista 
punaisista langoista nilkkasiteet (jaetaan 
sukulaisten kesken, pidetään kunnes tippuvat 
itsestään, surun ilmentymiä).

161. mansit pitävät suruajan merkiksi 
helmiriipusta (kaulassa tai kädessä, 
annetaan olla kunnes katkeaa).

162. obinugrilaiset muistelevat kuolleita 
pitelemällä näille kuuluneita esineitä 
(itse laaditut esineet, osa ihmistä).

163. mansit laskevat kuoleman jälkeen 
hiukset vapaiksi (miehelle viideksi päiväksi, 
naiselle neljäksi), palmikoivat letit uudestaan 
ja siirtävät letit rinnan puolelle (miehelle 
viideksi kuukaudeksi, naiselle neljäksi).

164. obinugrilaiset naiset kääntävät suruajan 
merkiksi huivin tai mekon nurinperin 
(toisen tavan mukaan käytetään erityistä 
mustareunaista huivia, kolmannen tavan 
mukaan kannetaan kolmatta lettiä jonka 
pää jätetään palmikoimatta).

165. obinugrilaiset miehet kulkevat suruaikana 
ilman vöitä ja säärisiteitä (kuolleen aika, 
4-5 kuukautta).

166. obinugrilaisiin muistajaisiin kuuluu 
haudalla ruokaileminen, kuolleen osan 
kaataminen maahan, suulla maiskuttaminen 
ja haudalle kumartaminen.

167. korvien soimista pidetään pyyntönä 
järjestää muistajaiset.

168. obinugrilaiset veistävät kuolleelle puisen 
nuken (puetaan kuolleen hiuksiin, vaatteisiin 
ja koruihin).

169. obinugrilaiset elävät kuolinnuken kanssa 
4-5 vuotta (syötetään ja laitetaan nukkumaan 
kuin olisi elävä ihminen, pidetään vakassa 
perheen muiden haltijoiden kanssa).

170. obinugrilaiset eivät käy haudalla kuolinnuken 
ollessa kotona (haudassa "tyhjä kuori").

171. obinugrilaiset hautaavat kuolinnuken suruajan 
päätyttyä (toisen tiedon mukaan viedään kuolinkotaan, 
kolmannen tiedon mukaan poltetaan).

172. obinugrilaiset hautaavat kuolinnuken keväällä 
(jokien avauduttua ja sorsien saavuttua).

173. hantilesket käyvät haudoilla öisin (henkien 
aikaa).

174. samojedit muistelevat kuollutta kuolinkodan 
ohi kulkiessaan (syödään ja soitetaan kodan 
kelloa).

175. unkarilainen leski makaa puolisonsa paikalla 
(kunnes ilmestyy unessa).

176. unkarilaiset käyttävät kuolleen vaatteita kotona 
suoritettuihin menoihin (vrt. ottaneet kuolinnuken 
paikan, yhden sieluista uskotaan elävän vaatteissa).

177. hantit käyvät haudoilla kuolleiden pyynnöstä 
tai tiettyinä vuodenaikoina (äskettäin käynyt ei 
voi tulla muiden kanssa, haudoille johtava polku 
suljetaan puun taimella).

178. hantit syövät haudoilla käydessään kuolleiden 
kanssa (kuolleiden osa maahan).

179. hantit jättävät haudoille puisia linnunkuvia.

180. marit järjestävät muistajaisia kuolleilta saatujen 
enteiden mukaan.




181. marien muistajaisiin kuuluu haudalle 
meneminen, juoman ja ruuan laskeminen 
haudan päälle, kotiin palaaminen, kynttilöiden 
sytyttäminen, ruokapalojen laittaminen kuolleen 
kuppiin, yhessä syöminen ja aamuun asti 
kylpeminen.

182. marit pitävät suuremmat muistajaiset 
(kugu suan) kuolleen hengen poistuessa
lopullisesti.

183. marien suuriin muistajaisiin kuuluu haudoille 
matkaaminen, sukulaisten henkien kutsuminen, 
tarjoilujen laskeminen haudan päälle, kotiin 
palaaminen, kuolleen paikan valmistaminen 
(sijaksi kangas, vaatteet orrelle kankaan 
yläpuolelle), kuolleen kutsuminen (nimeltä), 
kuolleen kylvettäminen ja viihdyttäminen, 
vieraiden saapuminen (mukana tuomisia), 
kynttilöiden polttaminen läpi yön (suurimpana 
"kuolleen kynttilä"), kuolleen keralla syöminen 
("mitä enemmän syödään sitä kylläisempi on"), 
rakkopillin säestyksellä tanssiminen, sukulaisten 
henkien kutsuminen tanssiin, kuolleen vaatteisiin 
pukeutuminen, kuolleeksi pukeutuneen saattaminen 
niitylle (aamun sarastaessa), kestitysten laskeminen
maahan (liinan päälle) ja kuolleen kupin ja lusikan 
särkeminen kestitysten viereen.

184. marien muistajaisiin (kotsem uzatenas) 
kuuluu kuolleen sijan väsääminen kynnykselle,
kuolleen hyvästeleminen ("olkoon sinulla tuolla 
valoisaa, älköön maa painako sinua"), kuolleen 
saatteleminen läheiselle kedolle, pienen pöydän 
laatiminen kedolle (kolse ustel, kuolleen pöytä), 
pöydälle johtavien polkujen kunnostaminen 
(purojen päälle riu´ut, kotse kuwar, kuolleen silta) 
ja mukana tuotujen kestitysten laskeminen 
pöydälle.

185. marit saattavat kuolleen iloisesti laulaen, 
soittaen ja tanssien (ilon toivotaan tarttuvan 
kuolleen henkeen, leski ei osallistu tapahtumaan, 
nukkuu yön puolisonsa vaatteiden kanssa).

186. marit kutsuvat muistajaisia sanoilla sorta-pairam 
(kynttilä-päivä) ja toste-pairam (vanhojen-päivä).

187. marit pitävät muistajaisia keväällä uuden 
kuun aikaan (jokien avauduttua, ört-sielujen 
uskotaan liikkuvan jokia pitkin).

188. marien muistajaisiin kuuluu vahingollisten 
henkien karkottaminen pihlajanoksien kanssa, 
sukulaisten henkien kestittäminen ja kylvettäminen 
ja tuohusten sytyttäminen hengille (sytytettäessä 
mainitaan sukulaisen nimi).

189. marit viettävät muistajaisia yhden tai 
useamman perheen voimin (tapahtumalla 
hiljainen luonne).

190. hantit kertovat kuolleen hengelle tarinoita 
(kuin unta odottavalle lapselle).

191. hantit käyvät haudalla kuolleen pyytäessä 
(tai jos on oltu poissa pitempään).

192. hantit vievät kuolleille ruokaa "niin kauan 
kun näitä ajatellaan".

193. hantinaiset pitävät kuoleman jälkeen 
tuomenoksista punottua otsanauhaa (4-5 päivää, 
suruajan jälkeen lasketaan haudalle).

194. hantinaiset sitovat hiuksiin pehmeän 
valkoisen kangaspalan suruajan merkiksi 
(pidetään päivisin, otetaan pois joutsenten 
saapuessa tai lähtiessä, kuoleman ajankohdasta 
riippuen).

195. hantit laativat kuolleelle kuolinnuken 
4-5 päivää kuoleman jälkeen (sukupuolen 
mukaan, nuken kanssa eletään 40-50 päivää 
tai 4-5 vuotta).

196. hantit hautaavat kuolinnuken metsään 
tai haudan viereen (toisen tiedon mukaan viedään 
aittaan tai majan etunurkkaan, kolmannen tiedon 
mukaan poltetaan).

197. hantit laativat kuolinnuken (ittorma
=nukke, ura=kuva) taittamalla kankaan, laittamalla 
kankaan sisään kuolleen hiuksia, taittamalla 
kankaan uudestaan ja kietomalla käärön ympärille 
toisen kankaan (valmis nukke puetaan pieniin 
vaatteisiin, sukupuolen mukaan).

198. hantit pitävät kuolinnukkea tuohivakassa 
majan oikeassa nurkassa (samassa vakassa jossa 
pidetään läheisten hiuksia, toisen tiedon mukaan 
nukelle laaditaan pieni sija kuolleen paikalle).

199. hantit hautaavat kuolinnuken suruajan 
jälkeen (vuoden vaihduttua, 4-5 kuun päästä, 
vrt. joutsenet vuodenvaihteen merkkinä).

200. hantit polttavat kuolinnuken samassa 
paikassa jonne viedään jälkeiset synnytyksen 
jälkeen (tuhkat peitetään tuohella).

201. hantit pitävät kuolinnukkea majan ylisillä 
(siihen asti kunnes sielun uskotaan syntyneen 
uudestaan).

202. hantien kuolinnuken laatijoina toimivat 
sukulaiset (ei lähimmät).

203. mansit laativat kuolinnuken (ittorma) 
kuolinmajan takaseinästä lohkotuista puunpalasista 
(toimii jälleensyntyvän sielun sijana).

204. mansit kiinnittävät kuolinnuken rintaan 
kiiltelevän kiven tai kolikon ("valokehä").

205. mansit kiinnittävät kuolinnuken päähän 
kuolleen hiuksia (sielun uskotaan siirtyvän hiuksista 
sukulaislapsen hiuksiin, vrt. hiukset nukkeja
vanhempaa perinnettä).

206. mansit pukevat kuolinnuket samanlaisiin
vaatteisiin kuin haltijakuvat (kainaloiden kohdille 
jätetään aukot).

207. mansit pitävät kuolinnukkea jälleensyntyvän 
sielun sijana (10-12cm pitkä, puetaan pieniin 
vaatteisiin).

208. mansien kuolinnuken laatijoina toimivat 
sukulaiset (ei lähimmät).

209. mansit laativat kuolinnuken kankaasta 
tai puusta (kasvojen kohdalle kiiltävä kolikko 
tai kivi, naispuoliselle nukelle letit ja rinnat, 
miespuoliselle vyö).

210. mansit pitävät kuolinnukkea perheen 
pyhässä vakassa tai kuolleen lempipaikassa 
(kohdellaan kuin ihmistä itseään, syötetään, 
laitetaan nukkumaan).

211. mansit säilyttävät kuolinnukkea 2-2.5 vuotta 
(nukessa elävän sielun uskotaan siirtyvän 
sukulaislapseen, lapsen syntymän jälkeen nukke 
haudataan metsään tai laitetaan takaisin perheen 
vakkaan).




212. kuolleille tarkoitettuja lahjoja viedään 
saunaan ja perheen pitämyspuun juurelle 
(yhteydessä tuonilmaiseen).

213. "vielä on jälet jäähtymättä, kalmaheinät 
kasvamatta, kuin saat jälet jäähtyneeksi, hauta 
saap alenneheksi, sitte vasta laulella pitää, 
sitte ilota kelpajaa" (surun aika).

214. selkupit laativat kuolleelle kirjavasti 
puetun nuken (ripustetaan puuhun).

215. udmurtit tarjoavat muistajaisissa 
kalaruokaa.

216. hantit vievät haudalle ruokaa, juomaa ja 
tupakkaa (laitetaan pienen ikkunan eteen).

217. obinugrilaiset vaihtavat suruajan 
merkiksi palmikkonauhat punaisista sinisiin 
(letit käännetään selästä etupuolelle).

218. "häm piti niin kauvon ko niitä oli" 
(kuolleen emonsa vaatteita).

219. "kyllä sitä ajan olloon surusta ja 
murreesta ihminen asettuu entiselleen" 
(surun luonteesta).

220. "se ei alent ikännää, vaik se laimen mut 
se ei alent" (kuoleman aiheuttama suru).

221. "nii oisha siit miel vähä hoahkijamp" 
(nähdessäni kuollutta, unissa).

222. "miä leinaizin kauvvan ättiä jälkeh hänen 
uppomizen" (leinasin eli surin, hukkunutta 
isääni).

223. "hänelle tuli kovast hallia ku sai tidä jod 
nain koli" (hallia=suru, nain=vaimo).

224. "hänen jälgiperäd myö lopemmo täs" 
(jälkiperät, kuolleelta jääneet työt).

225. "izän d emän jälgizil jäi elämäh poigu" 
(vanhempiensa jäljille).

226. "jeänny jällem pideä" (jäänyt=jälkeläinen, 
jäljen=muiston).

227. "jäi jiämisty hänez" (jäämistä eli 
tavaroita).

228. "konz itketytti, sid itkiettih" (haudoilla 
käytäessä).

229. "vuosi nainutta nakretah, kaksi kuollutta 
itetäh" (nauru ja itku).

230. "iten ihalaisie aikasie, pois männehie 
murehin" (ihalaisia eli yhessä vietettyjä 
iloisia aikoja).

231. "itki tuatan kuolendoa" (isän kuolemaa).

232. "nämä on izossinat" (isän perua olevat 
tavarat).

233. "igäine ailas puutui, ukko meni vedeh" 
(ailas eli suru).

234. "igävyin ukon kuoltuu" (aloin ikävöimään).

235. "häi kuolluon armahutta pagizoo" 
(puhuu hyvää kuolleesta).

236. "vuoz nainutta nagretah, kaks kuollutta 
kaihotah" (kaihon aika).

237. "kengät suan jalgah hot kalmoil lähen itkemäh" 
(kalmoilla käyminen).

238. "lähen kalmoilla muistelomah" 
(kalmoilla eli haudoilla).

239. "kävväh kalmoile omam peäle, heitetäh 
juodaine kalmulavval, katkatah piirai da heitetäh 
kalmulavval" (oman päällä käyminen
juodaine=vati).

240. "olin kalmoil vellem peäl" (veljen päällä).




241. "izän da emäm peäl kävväh kalmaizil" 
(isän ja emän päällä).

242. "dai kalmoipiiruaz pidäs punaldua" 
(pyörittää myötäpäivään, haudalle 
vietävä piiras).

243. "kalmoipäivy tulou ga kui voinnoh kalua 
suaha" (saada kalaa, haudoille vietävää 
kalakukkoa varten).

244. "ei pie niidy kastie kalmoisuuruksii" 
(maistaa hautaruokia).

245. "eihäi ni kalmoil oteta kartohkoa eigo 
panna jumaloin edeh kartohkahistu" 
(kartohkoa eli perunoita, omat ja vieraat 
ruuat).

246. "a käyää akat konza ken kattsougi" 
(käymme haudoilla, kun siltä tuntuu,
vrt. keinotekoiset muistopäivät).

247. "kalmoil kävväh, kalalla kegritetäh" 
(kegritetään kuolleita, kekri-sanan
alkuperää).

248. "otettih niitä sreäpnöjä vakkaseh, 
putruo luuvalla ta sielä hauvalla kropnitsan 
peällä syötih" (haudan päällä syöminen).

249. "mie ku kuolen, käyköä kuki milma 
muistelomah" (muistajia toivovat).

250. "kuolluizii itkietäh" (itkun aika).

251. "kuolendapäiveä pietäh, vuozi ku täydyö" 
(vuoden päästä kuolemasta).

252. "muaman kuolendupäiv on tänäpäi" 
(kuoleman ajankohdan muistaminen).

253. nganasanit käyvät haudalla kerran 
vuodessa kolmen vuoden ajan (vrt. sielun 
matkaaminen tuonilmaiseen).

254. sanalla surra tarkoitetaan kuolemista, 
suremista, tuskaa, murhetta ja tajuttomuuden 
tilaa (viron sure, hantin suran).

255. nenetsit syöttävät sukulaisnoidan 
kuolinnukkea 5-6 vuotta (laaditaan 
kuoleman jälkeen, lopulta viedään haudalla 
pidettyyn nytterma-vakkaan jossa noidan 
haehae-henkien kuvat).

256. hantien suruajan tapoihin kuuluu 
peseytymättä ja hiukset sekaisin käveleminen 
(kestää muutamia päiviä).

257. hantileski laatii puolisolleen puisen 
kuolinnuken (puetaan puolison vaatteisiin, 
kohdellaan kuin ihmistä itseään, haudataan 
vuoden päästä kuolemasta).

258. hantit käyttävät suruajan ja muistopäivien 
kirjaamiseen lovettuja keppejä (pyyhitään pois 
lovi / päivä, pidetään uhriaitassa).

259. nenetsit käyvät haudalla vuoden päästä 
kuolemasta.

260. nenetsit koskettavat haudalla käydessään 
pientä kuolleen pään ylle ripustettua kelloa 
(vrt. hautaan koputtaminen).

261. nenetsit eivät pidä hautoja sukulaisten 
henkien palvontapaikkoina ("eiväthän henget 
siellä elä", uskotaan toimivan viittoina 
hengille).

262. nenetsit laativat kuolleelle nuken 
(pytarma) jossa henkensä uskotaan jatkavan 
elämää (pidetään kodassa, jälleensyntyvän 
sielun sija).

263. samojedit laativat kuolinnuken kuolleen 
tavaroista (puetaan näköisekseen).

264. samojedit eivät saa naida uudestaan 
suruaikana.

265. udmurtit pitävät muistajaisia kahdesti 
vuodessa (keväällä pääsiäisen aikoihin ja 
syksyllä syystöiden loputtua). 

266. udmurttien muistajaisiin kuuluu 
tuohikuppien laittaminen kiukaan viereen 
ja kynttilän sytyttäminen kullekin muistetulle 
(pidetään kotona).

267. udmurtit uhraavat kuolleille härän 
(joka kolmas vuosi, lihat syödään niityllä, 
luut kuoppaan).

268. hantit laativat kuolinnuken (ittarma) 
4-5 päivää kuoleman jälkeen (sukupuolen 
mukaan, yhden sieluista uskotaan siirtyvän 
nukkeen). 

269. hantit laativat kuolinnuken kietomalla 
kuolleen hiustupsun (sielu) vasta kudotun 
kankaan väliin ja kietomalla käärön toiseen 
uuteen kankaaseen (valmis nukke laitetaan 
kuolleen takin päälle). 

270. hantit laativat kuolinnukelle makuusijan 
pieneen tuohivakkaan (mukaan pieni tyyny).




271. hantit pitävät kuolinnuken vakkaa 
kodan kunniapaikalla (takaseinä).

272. hantit kohtelevat kuolinnukkea kuin 
kuollutta itseään (laitetaan nukkumaan,
herätetään, puetaan, laitetaan istumaan, 
ruokitaan).

273. hantit pitävät kuolinnukkea kotona 
4-5 kuukautta tai 4-5 vuotta (sukupuolen
mukaan, lopulta haudataan metsään tai 
viedään suvun pyhään aittaan).

274. hantien muistajaisiin kuuluu haudalle 
matkaaminen, kuolleen tervehtiminen 
hautaan koputtamalla, suojan poistaminen 
sieluaukon edestä, tulen tekeminen haudalle, 
lämpimän juoman keittäminen, kalan ja lihan 
keittäminen, ruokien laittaminen matalalle 
pöydälle, kuolleen osan laittaminen haudan 
eteen, yhessä syöminen, sieluaukon peittäminen, 
hautaan koputtaminen ja haudalta poistuminen.

275. hantit pitävät kuolinnukkea (ittyrma) 
vakassa majan pyhässä nurkassa (puetaan 
sukupuolen mukaan).

276. hantit muistavat hukkuneita ja kadonneita 
laatimalla pienen lintulautaa muistuttavan 
kuolintalon pylvään päähän (elävän puun 
rungosta, sisään ura-nukke).

277. hantit pitävät hiuksia auki 4-5 päivää
kuoleman jälkeen (lähiomaiset).

278. hantit järjestävät ensimmäiset muistajaiset 
4-5 päivää kuoleman jälkeen (menoihin kuuluu 
kahden salon ottaminen kuolinkodasta ja 
kuolinnuken laatiminen saloista).

279. hantit kutsuvat kuolinnukkea sanoilla 
ittarma ja thung-koot (vrt. tunkio).

280. hantit pystyttävät kuolinnukelle oman 
pienoiskodan (4-5 salosta, nukkea syötetään 
ja käytetään vanhalla makuupaikallaan). 

281. hantien suruajan (4-5kk) tapoihin kuuluu 
tulen ylläpitäminen, lettien pitäminen
etupuolella, pääliinan pitäminen nurinperin 
(leski), pääliinan vieminen metsään suruajan 
päätyttyä, vyöttä liikkuminen (miehet), 
otsarihman pitäminen (miehet), työnteon 
rajoitteet (ei laadita kauniita esineitä), 
esineiden peittäminen tai pitäminen ylösalaisin 
ja kovien äänien vältteleminen.

282. hantit polttavat suruajan jälkeen 
kuolleelta ennen kuolemaa otetun hiustupsun 
(vrt. kuolinnukkeen laitettu tupsu).

283. hantit pitätävät muistajaisia 4-5 vuoden 
ajan (sukupuolen mukaan). 

284. hantit pitävät muistajaisia 4-5 päivän, 
4-5 kuukauden ja vuoden päästä kuolemasta.

285. hantit polttavat kuolinnuken 4-5 vuoden 
päästä kuolemasta (toisaalla nostetaan majan 
ylisille, nukessa eläneen sielun uskotaan 
siirtyneen eteenpäin).

286. hantien mukaan kuolinnuken 
polttaminen merkitsee surijoiden palaamista 
elävien joukkoon.

287. udmurtit kutsuvat kuolleiden muistamista 
sanalla kuyaskon (kuuluu kaikkiin uhripäiviin, 
vrt. kuja, asko).

288. udmurtit hautaavat kuolleiden osan 
uhripuun alle (kotona kynnyksen tai tulen 
viereen).

289. hantit laativat kuolinnuken heinätupoista 
ja kuolleen hiustupsusta (tupsussa elää yksi 
sieluista). 

290. hantit kohtelevat kuolinnukkea kuin 
ihmistä itseään (syö perheen kanssa). 

291. hantit hautaavat kuolinnuken 
suruajan jälkeen (toisen tiedon mukaan 
poltetaan metsässä). 

292. hantit laativat kuolinnukkeja 
kankaasta, puusta ja metallista (pidetään 
perheen pyhässä vakassa).

293. hantit vievät haltijaksi muuttuneen 
kuolinnuken sukupyhäkköön (muiden 
haltijakuvien joukkoon, vrt. haudatut 
ja poltetut nuket).

294. hantien suruajan tapoihin kuuluu ilon 
ja laulamisen vältteleminen, valvominen, 
hiusten auki pitäminen, huivien kääntäminen 
nurin, paljain jaloin liikkumisen vältteleminen, 
solmujen solmimisen vältteleminen, vöiden 
auki pitäminen ja työnteon vältteleminen. 

295. hantit pitävät kuolleelle 4-5 muistajaiset 
(enteiden ja unien mukaan).

296. hantit järjestävät muistajaisia haudalla 
(puolenpäivän aikaan).

297. hantien muistajaisiin kuuluu parhaisiin 
vaatteisiin pukeutuminen, tarjoilujen 
pakkaaminen tuohiastioihin, haudalle 
matkaaminen, kuolleen osan antaminen 
(pienen ikkunan kautta), haudalla itkeminen 
ja laulaminen, tulen ympärillä istuminen, 
yhessä syöminen, hautaan koputtaminen ja 
koteihin palaaminen.

298. hantileskien suruaika kestää 4-5 vuotta.

299. hantit kutsuvat hautaan laitettua nukkea 
sanoilla sidyryan ja sonchat (pidetään varjosielun 
sijana, vrt. kotona pidetty jälleensyntyvän sielun 
nukke).

300. ersalaiset ruokkivat kuolleen henkeä viikkoja 
kuoleman jälkeen (kattaus pöydälle tai pyhään 
nurkkaan, paazan uugol).

301. vepsäläiset laittavat kuolleen hengelle oman 
juoma ja pesuveden.

302. udmurtit pitävät muistajaisia kolmen 
vuoden välein.

303. udmurttien muistajaisiin kuuluu sukulaisten 
muisteleminen, yhessä syöminen ja vanhan kuusen 
juurella uhraaminen (mozhga-suvun tapoja).

304. udmurtit muistelevat lähisukulaisia yhden, 
kolmen tai seitsemän vuoden päästä kuolemasta 
(äidin menoja vetää tytär, isän menoja poika).

305. udmurttien muistajaisiin kuuluu eläimen 
uhraaminen, yhessä syöminen ja eläimen kallon 
ja luiden vieminen metsään (kuolleen uskotaan 
asettuvan uhripaikkaa vastaavalle paikalle 
tuonilmaisessa).




306. "jogast nimelläh muissettih" 
(muistajaisissa).

307. "en nähnyn ni mitä muuta, kuin muistelin 
toattojani" (toattojani eli isääni).

308. "mureh muuvon mussuttau" (liiasta 
murehtimisesta).

309. "kolme muissimpäiveä ov vuuvessa niitä, 
vanhoja muissimpäivie" (yhteiset muistinpäivät,
vrt. vieras kalenterivuosi).

310. "muissinsuovatta, silloim muissellah kuoleita" 
(muistinpäivien vieraasta alkuperästä).

311. "tsikoksie muisseldih" (omat muistelut, 
perhekohtaisia, tunteiden ja unien mukaan 
järjestettyjä).

312. "muistoasvirzi lauletah muistoaziem pidäes" 
(muistajaisvirsi, vrt. oma laulu). 

313. "kuoliem muistiks sid juatah evästy 
pakittsieloil" (jaetaan evästä, muistajaisiin 
osallistuville).

314. "tytär pidää maamoosinoi sobii" 
(emolta jääneitä vaatteita).

315. "vuuven liikad on täytymizilleh izän kuolduo" 
(kuolinpäivän muistaminen).

316. "laittih lettustu, syväinkokkoi" 
(muistajaisruokia).

317. "leskinehmiine lapsien kel eläy" (elää 
lapsien kanssa).

318. "leskimiez olen, seittsez vuozi jo leskestän" 
(leskestän seitsemättä vuotta).

319. "minä viizi vuottu leskestin" (leskestäminen,
puolison muistamista).

320. "leskevyndän varai, meni kiirehel miehel" 
(varai eli pelkäsi, leskenä oloa).

321. "mie olen leinä leski" (leinä eli surullinen).

322. "leinäine naine, armaz lehväizeni, sinullez 
aihelemmoz armahil syndyizil kaikenjyttymii hyviidy" 
(pyydämme surevalle leskelle hyviä asioita, 
syntyset=sukulaisten henkiä).

323. "keveäl kuoli" (kuoleman ajankohdan 
muistaminen, vrt. vieraat kalenteripäivät).

324. "piiruh kutsutah" (kuolleen muistoksi 
pidettyihin pitoihin, vrt. pi=yö).

325. "peäsi päivölän pidoihi, häihe 
kuttsumattomihe, piiruihi sanattomihi" 
(päivölän pitoihin, vrt. päivä sielujen 
määränpäänä).

326. "yheksäm päiväm peästä kävimä 
kalmismoalla koatimassa" (koatimassa eli 
savustamassa, vrt. etäisyys tuonilmaiseen).

327. "olin kalmoil vellem peäl" (veljen 
päällä käyminen).

328. "häi muamah piäl itkemäh menöy" 
(muamah eli emon päälle).

329. "izän da emäm peäl kävväh kalmaizil" 
(isän ja emän päällä käyminen,
vrt. alla, puuhaudat).

330. "kalmoile kävyim omiem piäle" 
(omien päällä käyminen).

331. "nyd on jo mättähäs toine vuozi" 
(vuosien laskeminen).

332. "eäreh ku lähtietäh kalmoloil, jalloin 
keskis oma peä painetah, sid ed varoa" 
(katsotaan maahan, kalmoilta palatessa, 
vrt. kuljetaan jonossa).

333. "a niitä virvovvittsoja vietih joka 
pokonniekoillah omillah" (virpomisvitsoja
omille kuolleille, jokaiselle oma).

334. "ne koivun varbazet pistimä kalmoila, 
pyssyttelimä äijä varvasta" (pystytimme 
haudoille koivunvarpuja, tverin-karjalassa).




335. "nämä koivuzet pisselläh kalmizolla 
omalla i ruvetah muistelomah omie" 
(pistetään koivuset omillekoivu=heimojen 
syntypuita).

336. "kaikkuanne pissetäh varvasta kalmoila" 
(pistetään varpuja haudalle).

337. "huomei on tuatam puametti, kalmoile 
pidäy kävvä" (puametti=muistopäivä, 
vrt. kuoleman vuosipäivä).

338. "syökeä, syökeä ta syötyönä muisselkoa 
poikoani Teruo" (yhessä muisteleminen).

339. "Isakkaa pidäs pominojja, eigo Isakku 
tulis syömäh" (muistelemisen tarkoituksesta, 
kutsuu hengen syömään).

340. "puissaldi muruzet kalmalla, linduziilla" 
(puisteli muruset linnuille, vrt. henkien 
eläinhahmot).

341. "siitä pantih se putroluota hauvam peällä" 
(luota=lautanen, muistajaisissa).

342. "aihelendoa myö i puutui hänelleh" 
(suruajan tarkoituksesta).

343. "naiset mänivät kalmoilla" (kalmoille 
eli haudoille).

344. "kiisteltiin ja kankateltiin sitä myöhii 
aikoinaan, mutta syy oli ainaa sinussa" 
(mies vaimonsa haudalla, puhutaan kuin 
eläville).

345. "karsikkipuu" (puu johon kaiverrettiin 
kuolleen puumerkki ja kuolinvuosi).

346. "karsikko" (paikka jonka puihin 
kaiverrettiin kuvioita, omat puumerkit).

347. "karsikko" (vanha kalmisto jossa 
karsittuja kuusia).

348. "kaekki ijät panttiin siihen karsikkoo" 
(iät=syntymä ja kuolinvuodet, vieraat 
numerot, vieras ajanlasku).

349. "karsikoita" (kallioon hakattuja  
nimikirjaimia, vieraat kirjaimet).

350. "eloaetan ovem peället tehtiin kaeken 
talovväen karsikot" (karsikot eli muistotaulut).

351. "karsikoksi" (isännälle iso petäjä, 
emännälle kuusi).

352. "karsikko" (lapsen, tehtiin pienempään 
puuhun).

353. "karsikkoaitta" (aitta jonka oviseinässä 
kuolleiden muistoksi tehtyjä kaiverruksia).

354. "karsikkokuusi" (tehtiin vuolemalla 
vuosiluku puuhun, vrt. puumerkki).

355. "karsikkopetäjä" (tien varrella oleva 
petäjä johon kaiverrettiin nimikirjaimia ja 
syntymä ja kuolinaikoja).

356. "sem min oon kuullu jotta se on kuolleen 
karsikos" (kuolleiden karsikot).

357. "se ol ikäär ruumiin karsikospuu" 
(ruumiiden karsikkopuut, vrt. puuhun
hautaaminen, puun juurelle).

358. "no ei ne ulluh hälläkääk kevyet päevät 
elläessään" (kuolleen muistelemista).

359. "kuka on kuollut, kaihoot sitä ja ikävöit 
kuolluttasi" (kuolleen kaihoominen).

360. "sitä vähä niinko kaipothin" (kaipothin 
eli välteltiin, häissä käymistä suruaikana).

361. "ennen kalmoilla lähtiessä ei syuvä, 
kalmoilda tullah, syuväh, muissellah" 
(kalmoilta tultaessa syöminen).

362. "sreäpittih ta enneim murkinoa siitä kyläh 
vietih niitä muisteliesie" (sreäpittih eli leivottiin, 
vrt. rääppijäiset).

363. "mie jos kavon, ni sini kuni olet elossa 
nin käy tämäm puul luo" (kavon=katoan, kuolen, 
puun luona käyminen, vrt. sukulaiskansojen 
oma puu-perinne).

364. "sie vanhin käy yö miun kalmalla" 
(vanhin poika, käy yö kalmalla, 
yö=henkien aikaa).

365. "mie tuagieh muistelen roditeloida" 
(tuagieh=taajaan, roditeloida=vanhempia,
sukulaisia).

366. "rodiitelad, tulgoa syömäh i duomah 
vereksel kalaizel, pyöröil, piiroal" 
(sukulaisten henkien kestittämistä).

367. "konza tuli vain rahkua söi, muuda ni 
syönyn ei, zentäm mie tämpiän i rahkua luajin, 
rahkalla muistelen" (muistelen veljeäni rahkalla
jota söi käydessään).




368. nenetsit kutsuvat kuolinnukkea sanoilla
sidriang (sidiang=varjo, sidia=kaksi, varjo
=kaksoisolento, vrt. sidri-ang).

369. nenetsit pitävät kuolinnukkea kodassa
(syötetään, laitetaan nukkumaan, lahjotaan, 
kysytään neuvoa).

370. nenetsit kutsuvat kuolleen hengelle laadittua 
nukkea sanoilla nyttarma (vrt. tarmo).

371. nenetsit pitävät kuolinnukkeja (ngitarma) 
hengellisinä (khekhen omaavia, ngi-tarma, 
yhdyssanoja).

372. nenetsit laativat kuolleen hengelle nuken 
(pytarma, pidetään kodassa missä "elää elävien 
keralla").

373. nenetsit pitävät kuolinnukkea kodan vaav
puolella (makuusijan puoli, vrt. vaavi).

374. hantit laativat kuolinnuken (ittarma) ilman 
metallisia työkaluja (vieraita työkaluja vanhempaa 
perinnettä, vrt. it-tarma).

375. hantit pukevat kuolinnuken karvavaatteisiin 
(nukella oma paikkansa kodassa, laitetaan
nukkumaan illalla).

376. hantien kuolinnukke osallistuu perheen 
elämään neljän vuoden ajan (kuoleman 
jälkeen).

377. hantien kuolinnuket (ittarma) ovat 
kooltaan suojelushenkien (lux) kuvia pienempiä 
(luxit 50cm, ittarmat 20-25cm).

378. hantit ompelevat kuolinnuken poronnahasta 
tai kankaasta.

379. hantit pitävät kuolinnukkea henkisielun 
(lil) väliaikaisena sijana (jälleensyntyvä sielu,
vrt. lilli).

380. hantien mukaan kuolinnuken täytyy olla 
sukulaisen valmistama.

381. hantit pitävät kuolinnukkea kodassa 
4-5 vuotta (sukupuolen mukaan, elää tavallista 
elämää, syötetään, laitetaan nukkumaan, 
puetaan ihmisten tavoin).

382. hantit pukevat kuolinnuken koristeltuihin 
kangas tai poronnahkavaatteisiin.

383. hantien mukaan kuolinnukessa elävä lil 
voi syntyä uudestaan (laksas) sukulaislapseen 
(kodassa pidettynä aikana).

384. hantit pitävät kuolinnukkea puisessa astiassa 
(appa / lux-laras, reunat päällystetään valkoisella
nahalla tai siperianmännyn kuorella, nukke makaa
poronnahan päällä, yöksi peitetään liinalla).

385. hantit laittavat 4-5 vuotta elätetyn nuken 
pussiin (naisen hyllylle / pyhään nurkkaan, 
miehen ullakolle / ylisille, peitetään poron
nahoilla).

386. hantien mukaan 4-5 vuotta elätetty nukke 
voidaan piilottaa tai viedä metsään (tavoissa
vaihtelua, vrt. henki poistunut).

387. hantit eivät pyydä kuolinnukelta mitään 
(kohdellaan kuin ihmistä itseään, ei palvota 
kuten metsäpyhäköissä pidettyjä 
haltijakuvia).

388. hantit laativat kuolinnuken puusta 
(ihmisen näköiseksi, pää hiillytetään 
tulessa, vrt. ommellut nuket).

389. hantit pukevat kuolinnuken miehen
tai naisen vaatteisiin (laatijana eri kodassa 
asuva sukulainen).

390. hantit pitävät kuolinnukkea mukana 
kodasta poistuessaan (kuljetettaessa
peitetään liinalla).

391. hantien muistajaisiin kuuluu leteistä 
leikattujen hiusten, merkkikepin (sumlan jux, 
lovetaan kuoleman jälkeiset päivät) ja tavin
sulkien polttaminen tulessa (tulen viereen 
kyhätään pienoiskota 4-5 kepistä).

392. hantien muistajaistapoihin kuuluu
kalaöljyn roiskiminen tuleen (4-5 kertaa).

393. hantien mukaan päivän säteet eivät
saa koskettaa kuolinnukkea tai tämän astiaa 
("haluaa mennä tuonilmaiseen", päivä
=elämää yllä pitävä voima, kuoleman 
vastavoima).

394. hantit polttavat kuolinkodassa tulta 
hautajaisista muistajaisiin asti (tuli otetaan 
haudalle sytytetystä tulesta, tulen sammuttaa 
sytyttäjä).




395. hantien muistajaisiin (upit sup usla) 
kuuluu hiuksen ottaminen jokaiselta
sukulaiselta, harmaan sorsan (tavi, haapana,
jouhisorsa) pyytäminen, lettien sitomatta
jättäminen (arkena sidotaan yhteen nauhalla),
sukulaisnaisten huivien sitominen haudan
lähellä olevaan uhripuuhun ("leveälehtinen
puu", yleensä koivu), uhrisorsan keittäminen
ja syöminen (jokainen ottaa vähän), pienen
kodan (lil xot, henkisielun kota) väsääminen
kuolinmajan oven ulkopuolelle (4-5 tikusta ja
koivuntuohesta), sorsan luiden, sulkien ja
untuvien ja sukulaisten hiusten laittaminen
kotaan, kodan polttaminen (naisten itkiessä
itkuvirttä, kasvot huivilla peittäen), kasvojen 
peseminen, yhessä syöminen ja ruuan 
uhraaminen tuleen (4-5 palaa).

396. hantien mukaan muistajaisten 
tarkoituksena on saattaa henkisielu liliä 
yliseen (jonne lentää "kuun ja päivän välistä",
vrt. tähdet=jälleensyntymistä odottavia 
sieluja).

397. hantien muistajaisiin kuuluu lettien 
purkaminen, lettinauhojen (sevkel, jokaisella 
neljä) vieminen haudalle (yhessä huivien 
kanssa), lettien sitominen uusilla nauhoilla
ja uuden huivin sitominen päähän.

398. hantien muistajaistapoihin kuuluu 
hiusten auki pitäminen (tytär ei letitä 
hiuksiaan neljään kuukauteen).

399. hantien muistajaisissa jokainen
osallistuja laittaa puun haudalle sytytettyyn 
tuleen (sytyttäjän ruokkiessa tulta 
kalaöljyllä).

400. hantien muistajaisiin kuuluu kuolleiden 
kanssa keskusteleminen, kerallaan syöminen 
ja teen juominen (jokainen keskustelee sen 
kanssa jolle asiaa, ruokana kalakeittoa).

401. nenetsit kutsuvat suremista sanoilla
jidorpim (vrt. pimeä).

402. nenetsit kutsuvat surua sanoilla tidj 
ja tsid.

403. nganasanit kutsuvat surua sanoilla
tsiarua (vrt. sija, siita).

404. selkupit kutsuvat surua sanalla kekki
(vrt. käen nimet).


405. "i kaikim männäh kalmoila omie roditeloida 
tiedelömäh" (roditeloida eli sukulaisia).

406. "vanhemban kuoltui tytöt pietäh tukkie 
levälleh" (tukkia levällään, vrt. lettejä).

407. "tuvvah pärbäzet, tuomazet työnnetäh 
tuonilmazil" (pärpäset eli tuomiset,
vrt. tuomen juureen).

408. "mustuazih pidäy mennä vatsan ker" 
(muistajaisiin, tyhjällä vatsalla).

409. "vuodehizet piimmö da i kaksivuodehized, 
piämmö kolmivuodehized vie" (muistajaisten 
nimiä).

410. "kalmoilla miän ei äijiä itkietä" 
(itketä kalmoilla, vrt. kuolinnuket, 
kaksi eri perinnettä).

411. hantit laativat kuolinnuken (ittor-ma) 
ilman metallisia työkaluja (puetaan 
nahkoihin, vrt. matti, mattar-ahkka).

412. hantien kuolinnukke osallistuu perheen 
elämään neljä vuotta kuoleman jälkeen 
(tuodaan syömään toisten kanssa, 
laitetaan nukkumaan nurkkaan omaan 
vakkaansa).

413. hantit laativat kuolinnukkeja yhteen 
ommelluista poronnahoista ja kankaista 
(20-25cm pitkiä, luxit eli suojelushenkien 
kuvat 50cm pitkiä).

414. hantit laativat kuolinnuken henkisielu 
lilin sijaksi (uskotaan elävän nukessa siihen 
asti kunnes sukuun syntyy uusi lapsi).

415. hantit pitävät ittormaa kuolinkodassa 
(otetaan mukaan jos lähdetään jonnekin,
kohdellaan kuin ihmistä itseään).

416. hantit tuovat ittorman syömään toisten 
kanssa, riisuvat nuken nukkumaan käydessään 
ja pukevat aamulla herätessään (nukkuu 
kodan nurkassa, peitetään liinalla).

417. hantien mukaan ihmisen lili elää 
kuolinnukessa 4-5 vuotta (sukupuolen 
mukaan, laksas=voi syntyä sukulaislapseen 
kyseisenä aikana).

418. hantit pitävät ittormaa puu tai
tuohiastiassa (appa / lux-laras, reunat 
sidotaan nahkanauhoilla tai siperianmännyn 
juurilla).

419. hantit laittavat 4-5 vuotta palvelleen 
ittorman pyhän nurkan hyllylle (nainen) 
tai ullakolle (mies, vrt. haltijoiksi muuttuvat 
sukulaisten henget).

420. hantimiehen ittormaan kuuluu nahkojen 
päälle asetettu vakka (laras, pidetty alkujaan 
haltijareessä) ja vakan sisällä pidetty valkoiseen 
poronnahkaan puettu kuolinnukke (toisessa 
vakassa kodin suojelushengen kuva).




421. hantien kuolinnukkejen laatijoina toimii 
sukulaiset (ne jotka eivät asu samassa kodassa 
kuolleen kanssa).

422. hantien ittorman laatimiseen kuuluu 
nuken kehon veistäminen puusta, pään 
nokeaminen tulessa ja paidan ja puvun 
(sax) pukeminen nukelle.

423. hantinaiset leikkaavat läheisen kuoleman 
jälkeen osan leteistään (käytetään tulessa ja 
laitetaan kuolinnuken vakkaan yhdessä
suruaikaa mittaavan merkkipuun kanssa, 
sumlan jux).

424. hantien muistajaisiin kuuluu merkkitikun 
(sumlan jax), kuoleman jälkeen leikattujen 
hiusten ja tavin sulkien polttaminen tulessa 
(tulen viereen tehdä pieni kota 4-5 tikusta, 
tuleen pirskotetaan kalanrasvaa).

425. hantit pitävät päivää kuolleiden oppaana 
(yhistetään muistajaisiin, vrt. tuonilmaisen
sijainti, yöllä liikkuvat henget).

426. hantien muistajaisia vetää perheen vanhin 
mies tai nainen (lähimpänä tuonilmaista).

427. hantit laativat kuolinnuken 4-5 päivää 
kuoleman jälkeen (sukupuolen mukaan).

428. hantien mukaan päivän säteet eivät saa 
koskettaa kuolinnukkea tai vakkaansa (appa, 
uskotaan olevan matkalla tuonilmaiseen, 
päivä=elämän voima).

429. hantit polttavat kotona tulta kuolemasta 
muistajaisiin asti (otetaan haudalle sytytetystä
tulesta).

430. hantien muistajaisiin kuuluu hiusten 
kerääminen sukulaisilta (talvella kuolleelle 
säästetään kevääseen, vrt. kaksiosainen 
hautaus).

431. hantien keväisiin muistajaisiin kuuluu 
tavin, haapanan tai jouhisorsan uhraaminen 
eli syöminen (vrt. sorsan uhraaminen lapsen 
syntymän jälkeen).

432. hantinaiset pitävät hiuksiaan auki 
muistajaisiin asti  (vrt. kevääseen, 
"tie tuonilmaiseen auki").

433. hantien muistajaisiin kuuluu 
sukulaisnaisten huivien kerääminen ja 
sitominen haudan lähellä olevaan 
leveälehtiseen puuhun (yleensä
koivuun).

434. hantien muistajaisiin kuuluu
uhratun sorsan keittäminen ja syöminen 
(sulat ja höyhenet kerätään lil-sielun 
lähtemistä varten, kaikkien tulee maistaa 
lihaa).

435. hantit nimeävät uhrisorsien luut
(rintaluu (xon) annetaan tärkeimmälle 
vieraalle, vrt. kuollutta lähimpänä 
olleelle).

436. hantien muistajaisiin kuuluu 4-5 
kepistä ja tuohesta laaditun henkikodan 
(lil xot, 10-20cm korkea) pystyttäminen 
oven viereen.

437. hantien lil xot-menoihin kuuluu 
uhratun sorsan luiden, sulkien, untuvien 
ja naisilta saatujen hiustupsujen laittaminen 
henkikotaan, kodan polttaminen, kasvot 
peitettyinä itkeminen (tulen sammumisen 
jälkeen), kasvojen peseminen ja yhessä 
syöminen (tulen osaksi 4-5 lihanpalasta).

438. hantien muistajaisiin kuuluu 
sukulaisnaisten letinjatkeiden (sevkel) 
kerääminen kuolleen tyttären toimesta 
(kerää myös puuhun sidotut huivit, 
tapahtuman jälkeen hiukset sidotaan 
ja peitetään uudella huivilla).

439. hantien kalmistokäyntiin kuuluu polulle
laitettujen oksien poistaminen (estävät 
is-henkiä lähtemästä), haudan kiertäminen 
(myötäpäivään), hautamajan aukkoon (jos-vus, 
käsireikä) koputtaminen (ilmoittaa isille
tulosta), henkien kestittäminen (aukon 
lähellä ja matalalla pöydällä), veden 
kaataminen haudan viereen, henkien 
kanssa keskusteleminen (pöydän ääressä),
tulen tekeminen (jokainen tuo kepin),
tulen syöttäminen voilla tai kalanrasvalla, 
loven tekeminen puuhun (ensimmäinen käynti),
henkien keralla syöminen (teen ja kalan 
valmistuttua), pyhäkön esineiden palauttaminen 
paikoilleen, astioiden peseminen, kasvot 
peitettyinä itkeminen, haudan kiertäminen, 
hautaan koputtaminen (hyvästeiksi), varjojen
huutaminen polulle tultaessa (is xor, jua 
jua jua, varjoni, tule tule tule) ja polun 
sulkeminen oksilla (ensimmäisenä tullut 
lähtee viimeisenä).

440. hantit kertovat haudalla käydessään
isille elämästään (mitä tapahtunut tämän 
poissa ollessa, vrt. kuolinnuket ja lilit, 
kuollut itse ja jälleensyntyvä sielu, 
eri olentoja).

441. hantit pitävät varjosieluja (is) 
muistajaisten emäntinä (pöytien ja 
ruokien laittajat toimivat puolestaan, 
tarjoiluista kiittäminen kiellettyä).

442. hantit kutsuvat varjosieluaan (is)
muistajaisista lähtiessään (uskotaan 
keskustelevan toisten isien kanssa, 
varjonsa hukkaaminen vaarallista).

443. hantien surutapoihin kuuluu kenkien 
pitäminen kuoleman jälkeen (paljain jaloin 
kävelemistä vältellään), paitojen ja huivien 
kääntäminen nurin ja vyöttä kulkeminen
(arjen vastakohtaa).

444. hantinaiset avaavat lettinsä hautaamisen 
aikana (vrt. hengen matkan helpottaminen, 
suruajan alkaminen).

445. hantien surutapoihin kuuluu hiusten 
repiminen ja ihon raapiminen.

446. mansien surutapoihin kuuluu
haudattaessa itkeminen ja kuolleen 
ylistäminen (vrt. vierailta tuntuvat 
itkuvirret).

447. hantien muistajaisiin kuuluu kalan 
tai lihan keittäminen ja vieminen ulos 
tuohiastiassa (muiden lahjojen kanssa, 
lasketaan maahan oven viereen, toisen 
tavan mukaan kaadetaan maahan teetä 
tai kylmää vettä).

448. mansien muistajaisiin kuuluu
tulen tekeminen haudalle, kalan tai lihan 
keittäminen ja kuolleen osan laittaminen 
haudan viereen (tuohiastiassa).

449. hantien kuolinnuken tekoon 
kuuluu puisen kuvan laatiminen, 
kuvan pukeminen kuolleen vaatteisiin 
ja väreihin, nuken laittaminen kuolleen 
istumapaikalle, nuken keralla syöminen 
(laitetaan lempiruokiaan), nuken 
helliminen, nuken vieressä nukkuminen 
ja nuken hautaaminen maahan 
(henkensä synnyttyä uudestaan, 
kuulostaa kuolleelta itseltään, 
vrt. hautojen is-sielut, eri kansojen 
tapoja).

450. hantit pitävät kuolinnukkea 
vuodesta viiteen vuoteen (vrt. lil-henget,
sukulaislasten syntyminen).




451. saamelaisilta on löydetty jäänteitä 
kuolinnukkejen käytöstä (käytetty 
kuolleita puhuteltaessa, vaatteettomia, 
vrt. haltijakuvien vainot, vai eri 
merkitys).

452. mordvalaisten vanhimmissa tiedoissa 
jäänteitä kuolinnukkejen käytöstä (otettiin 
mukaan muistajaisiin).

453. udmurtit laskevat ajan muistajaisiin 
öistä (pidetään illalla jolloin sukulaisten 
henkien uskotaan tulevan kuollutta 
vastaan).

454. udmurttien muistajaisiin kuuluu 
kuolintaloon kokoontuminen tuomisten 
kanssa (jokainen tuo jotain), kuolleen 
osan laittaminen paikalleen (muiden 
kuolleiden astia ovelle), henkien keralla 
syöminen ja vahakynttilän sytyttäminen 
(osallistujat tulevat omasta tahdostaan, 
tapahtumaan ei kutsuta).

455. udmurtit tarjoavat ensimmäisen 
juomakupin ja lihanpalasen kuolleille. 

456. kuolinnukkeihin liittyvien tapojen 
häviämisestä kertoo valkoisen liinan, 
huivin, hatun tai muun vaatteen 
laittaminen kuolleen hengen sijaksi 
(seurausta nukkejen ja haltijakuvien 
vainoamisesta).
 
457. marit kutsuvat muistajaisiin 
"suvun kuolleet isät ja emot" (paikoin 
kutsutaan myös itsensä alisen haltija, 
vrt. heimon perustaja).

458. marien kodeissa on erillinen paikka 
kuolleen hengelle (viereisellä orrella 
vaatteensa ja niinikenkänsä).

459. marit pitävät kuolleen paikan edessä 
juomaa ja ruokaa (kuollutta puhuteltaessa 
käännytään paikkaa kohti, vrt. kadonneet 
nuket).

460. udmurtit kutsuvat kuoleman jälkeen 
kotona pysyttelevää sielua urtiksi 
(vrt. hantien lili).

461. udmurtit ripustavat muistajaisissa 
uhratun (syödyn) eläimen luut hautapaikan
puihin (vrt. puolimatkan pyhäkön).

462. udmurttien muistajaisiin ei päästetä 
vieraita.

463. udmurttien muistajaisiin kuuluu 
vahakynttilän sytyttäminen muistetuille 
(jokaisella oma läheisin, usein omasta 
polvesta, muistista hävinneille sytytetään 
yhteinen kynttilä).

464. udmurttien muistajaisiin kuuluu ruuan 
vieminen saunaan (missä sukulaisten henkien
uskotaan kylpevän).

465. udmurttien muistajaisiin kuuluu katajan 
havujen polttaminen ja tulen yli hyppiminen
(puhistautumismenoja).

466. virolaiset kutsuvat sukulaisten henkiä 
sanoin "kutsun sinut palavalla mielellä ja 
lämpimällä sydämellä, tarjoan sinulle ensin
ja syön itse myöhemmin".

467. samojedien mukaan noidan henki on 
sidoksissa suojelushenkeensä (henkipeuransa 
kuollessa noitakin kuolee).

468. samojedit laativat kuolleelle noidalle 
puisen peurankuvan (sukulaiset pitävät kuvaa
poronnahkaisessa pussissa).

469. mordvalaiset kutsuvat suremista sanalla 
lajsems.

470. mordvalaiset kutsuvat surua sanalla risks 
(seredks=tuska, melavks=huoli, piznema
=itkeä).

471. udmurtit muistavat sukulaisten henkiä
jättämällä ruokaa pöydälle (puktiskon, kattaa)
ja syöttämällä henkiä haudalla käydessään 
(kujaskon, heittää).

472. udmurttien tapoihin kuuluu uhrin 
antaminen vuoden päästä kuolemasta 
(omat vanhemmat, suoritetaan 
metsäpyhäkössä, vrt. kalmistojen 
vältteleminen, vrt. metsäpyhäkköön
viedyt kuolinnuket).

473. marit kutsuvat onnellisten aikojen 
muistelemista sanoilla pialan zapym 
sharnaltash.

474. marit kutsuvat muistelemista sanoilla 
ushtash ja sharnaltash (kolysho izam 
sharnaltash=muistella kuollutta veljeä,
sharnash=pitää muistissa, olla unohtamatta, 
atsaze nergeng sharnykta=hän muistuttaa 
meitä isästään).
 
475. marit kutsuvat perille pääsemistä
sanalla shuash (shuzo=muistelkaamme
perille päässyttä, vrt. matka tuonilmaiseen).

476. marit kutsuvat surua sanalla ojgo
(ojganash=surra, olla surullinen, ojgo muro
=suru laulu, tsamanen ojlash=puhua 
myötätunnolla).

477. marit kutsuvat surua sanoilla shylyk
ja shylykangash.

478. udmurtit kutsuvat muistamista sanalla
todyny (todz vajyny=muistella, vrt. totinen).

479. udmurtit kutsuvat surua sanoilla kurekton, 
kajgu ja kötzoz (kurekmy=surra, vrt. kaiku).

480. unkarilaiset kutsuvat muistelemista
sanoilla emlekezik ja megjegyez (emlekezes
=muistajaiset).

481. unkarilaiset kutsuvat surua sanoilla gyasz 
ja banat (gyaszol=surra).

482. ersalaiset kutsuvat muistamista sanoilla 
letsjams ja mels ledems.
 
483. ersalaiset kutsuvat surua sanoilla gorja, 
meljavks, orma ja pisks (surra=gorevams, 
teljavtoms).

484. moksalaiset kutsuvat muistamista 
sanoilla lätams ja mälätoms.

485. moksalaiset kutsuvat surua sanoilla 
kaldäv, paznama ja pitseks.

486. moksalaiset kutsuvat suremista sanoilla 
kanzedems, laznosems, pitsedems, pizhams, 
toskavams, tuzendams ja uzams.

487. obinugrilaiset kutsuvat kuolinnukkea 
sanoilla iterma ja sungot (laaditaan puusta, 
kankaasta, hiuksista tai karvoista).

488. obinugrilaiset kutsuvat kuolinnukkea 
sanoilla upet akan (karvainen lapsi).

489. mordvalaiset muistelevat kuollutta 
vuoden ajan (jonka jälkeen siirtyy kuolleiden
omaisten joukkoon, yhessä muistettuihin).

490. mordvalaiset kutsuvat kuolleiden 
kunniaksi järjestettyjä muistajaisia sanoilla 
pokstsat babat ja atat babat (ukot ja akat).

491. mordvalaiset järjestävät muistajaisia 
kahdesti vuodessa (tapahtumassa syödään 
yhessä sukulaisten henkien kanssa).

492. marien muistajaisiin kuuluu kynttilän 
sytyttäminen Surt-jumolle, Kugeche jumolle
Melande avalle (maa emo), Pairam jumo
-shamychille (pyhien haltija) ja kolme
yhteen sidottua kynttilää kuolleelle itselleen
(vrt. kolme sielua).



saamelaisten muistelusanastoon
kuuluu mustaeeid, muustas 
(muistella), mustalid (kertoa, 
muistella), mustottid, mustoot 
(muistuttaa, vrt. muisto,
mustonen), asttoollad (muistella,
vrt. asta), musttled (muistella), 
mostt, mosttas (muisti, muisto), 
panahida (muistopalvelus, vrt. 
pannahinen) ja musttlempeivv 
(muistopäivä).

saamelaisten surusanastoon
kuuluu sallisid (surra, vrt. 
sallia suru), muuras, muurras 
(murhe, suru) ja tuuzzi (murehtiva, 
sureva, vrt. tuskailla).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti