1. aliseen uskotaan päästävän maanpinnassa
olevasta lovesta.
2. mansien mukaan alisesta palataan suuren
2. mansien mukaan alisesta palataan suuren
vaakalinnun tai suuren-maan-palmikollisen-eläimen
selässä (noitien apuhenkiä).
3. mansien mukaan alisen läpi virtaa
3. mansien mukaan alisen läpi virtaa
sielu-vesinen-joki jonka suuta vartioi kaksi kurkea
(akka ja ukko).
4. mansien mukaan aliseen johtava joki laskee
4. mansien mukaan aliseen johtava joki laskee
musta-vetiseen-haltijan-mereen.
5. mansit kutsuvat alisenhaltijaa Xul-ateriksi
5. mansit kutsuvat alisenhaltijaa Xul-ateriksi
(yksi luojahengistä, vrt. kula, kule, kuli, kulo,
kulu).
6. mansien mukaan Xul-ater pitää majaansa
6. mansien mukaan Xul-ater pitää majaansa
aliseen johtavan joen toisella puolella (joessa
seitsemän patoa).
7. noitien uskotaan voivan pujahtaa aliseen salaa
(kalan tai käärmeen hahmossa).
8. mansit lepyttelevät Xul-ateria tummin eläin
ja kangasuhrein (eläin uhrataan tai pidetään
elättinä, luut maan alle).
9. saamelaiset kutsuvat alisenhaltijaa Rutoksi
elättinä, luut maan alle).
9. saamelaiset kutsuvat alisenhaltijaa Rutoksi
ja Rut-aimoksi (r=l, vrt. luto, luta, vrt. luut,
lutakko).
10. saamelaiset yhistävät Rutoon iltahämärää,
10. saamelaiset yhistävät Rutoon iltahämärää,
havupuita (etenkin petäjiä) ja susia ("Ruton
koiria").
11. "äijä on sinne mennehiä, vähä on sieltä tullehia"
11. "äijä on sinne mennehiä, vähä on sieltä tullehia"
(alisen luonteesta).
12. "tuo hauki minun manalle viepi, tuonelahan
12. "tuo hauki minun manalle viepi, tuonelahan
torkuttavi" (manalle eli maan alle).
13. alisen uskotaan alkavan sammalpeitteen alta
13. alisen uskotaan alkavan sammalpeitteen alta
(maan kasvavat osat kuuluvat keskiseen).
14. hantien mukaan kuolleiden vastaanottajana
14. hantien mukaan kuolleiden vastaanottajana
toimii syntymänjumalatar Ankin tyttärenpoika
Xin-wort (x=k tai h, vrt. kina, kinuta, hina,
hinata).
15. suomalaista alisenhaltijaa Koljoa yhistetään
suureen eläimeen, honkapuuhun ja veteen
(karjalan koljonen, saamen koilo, mansin
(karjalan koljonen, saamen koilo, mansin
xul-otor).
16. hantit uhraavat alisen haltijoille puisia lintuja
16. hantit uhraavat alisen haltijoille puisia lintuja
(viedään vastarannalle) ja kirjavia kankaanpalasia
(ripustetaan tuomiin).
17. mansit pitävät Kul-otoria ylisenhaltija
17. mansit pitävät Kul-otoria ylisenhaltija
Numi-toromin veljenä (luojahenget=heimojen
perustajia, vrt. yhden heimon henkiä,
jokaisella heimolla omansa).
18. mansien mukaan Kul-otor osallistui
luomiseen sukeltamalla alkumeren pohjaan
kuikan hahmossa ja tuomalla pohjasta palan
maata (josta Numi loi mantereet).
19. mansit pitävät Kul-otoria veljeään
ilkikurisempana ja töidensä tyhjäksi tekijänä
(vaihtoi Numin siperianmännyistä luomat
ihmiset savisiin jäljitelmiin).
20. mansit pitävät Kul-otorin maanpäällisenä
edustajana Samsaj-ojkaksi kutsuttua haltijaa
(kuvaansa pidetään majan oviaukolla, uskotaan
(kuvaansa pidetään majan oviaukolla, uskotaan
torjuvan tauteja).
21. mansit pitävät Kul-otorin mustasta kankaasta
laadittua kuvaa kylän uhriaitassa vierellään
"isoäidiksi" kutsuttu haltija (jälkimmäisen kuva
valkoisista ja kirjavista kankaista).
22. mansit käyvät Kul-otorin pyhäkössä kahdesti
vuodessa (kesällä ja talvella).
23. mansien Kul-otorille järjestämiin uhrimenoihin
23. mansien Kul-otorille järjestämiin uhrimenoihin
kuuluu polttopuiden kerääminen, tulen sytyttäminen
(koivun käävällä), tulella istuminen, pyhäkön
puhistaminen savulla, astioiden tuominen uhriaitasta,
lahjojen ripustaminen aittaan ja pyhäkön puihin,
tummakarvaisen poron uhraaminen ("koko suvun
tummakarvaisen poron uhraaminen ("koko suvun
terveydeksi"), aitan jalaksien tahriminen poron verellä,
lihojen jakaminen kolmeen astiaan ("Kul-otorille,
isoäidille, tulelle") ja lihojen syöminen tulen ääressä.
24. alisen lahjat laitetaan puiden juurien alle tai
24. alisen lahjat laitetaan puiden juurien alle tai
onttojen puiden runkoihin (vrt. maan lahjat).
25. aliseen uhrataan terveyttä toivottaessa ja
tauteja karkotettaessa.
26. hantien alisen haltijoihin kuuluu Atem bowert iki
(Num-torumin veljiä, vrt. aate).
27. hantien mukaan Atem bowert iki elää maan
27. hantien mukaan Atem bowert iki elää maan
alla, pukeutuu mustaan ja voi keskeyttää ihmiselle
annetun elinajan (uhreiksi mustia kankaita ja
eläimiä).
28. hantien alisen haltijan Xin ikin uskotaan elävän
ob-joen alajuoksulla, jäämeren rannalla (pidetään
syntymänjumalatar Kaltosin pojanpoikana,
(pohjoisen-alajuoksun-henki, vrt. kissi,
kissa, kisata).
30. selkuppien mukaan Kis elää pohjoisessa
("siellä missä taivas kohtaa maan",
toisen tiedon mukaan "kuolleiden meressä,
kuolleiden kylässä").
31. selkupit pitävät Kisiä Vanhan-emo-naisen
31. selkupit pitävät Kisiä Vanhan-emo-naisen
toisena poikana (vrt. isoäidin, kaltesin,
vanhimmat haltijat naispuolisia).
32. selkuppien mukaan alisen haltija Lo voi
32. selkuppien mukaan alisen haltija Lo voi
pitkittää synnytyksiä ja viedä lasten sieluja
(jolloin elävät vain lyhyen ajan ja muuttuvat
alisen hengiksi, vrt. synnytyksissä avustavat
hyväntahtoiset henget).
33. saamelaiset uhraavat Jabmiid-ahkkalle
kuusiin ja petäjiin (lahjat laitetaan osoittamaan
alaspäin, "jotta taudit palaisivat sinne mistä
alaspäin, "jotta taudit palaisivat sinne mistä
tulivatkin").
34. saamelaisten mukaan iltarusko kuuluu
34. saamelaisten mukaan iltarusko kuuluu
alisen haltija Rutolle (vrt. länsi, luode,
päivään yhistäminen).
35. samojedien mukaan alista hallitsee elämän
35. samojedien mukaan alista hallitsee elämän
ja kuoleman haltijana pidetty Seitsemän-maan
-napanuoranleikkaaja-akka (vrt. saamelaisten
maan alla elävät syntymän haltijat).
36. samojedit pitävät veenhaltijaa Seitsemän
-maan-napanuoranleikkaaja-akan apulaisena
(vrt. nuorempana, heikompana).
37. samojedien mukaan "kuoleman haltija"
elää maan pinnalla (vrt. surma, eläinhahmot).
38. alisen eläiminä pidetään madetta, monnia,
38. alisen eläiminä pidetään madetta, monnia,
sisiliskoa ja saukkoa (veen pohjassa liikkuvat
eläimet, maan koloissa liikkuvat eläimet).
39. alisen uskotaan koostuvan kerroksista
39. alisen uskotaan koostuvan kerroksista
(alin kerros "koiranhännän korkuinen").
40. mansit pitävät kuikkaa (luli) ja kaakkuria
40. mansit pitävät kuikkaa (luli) ja kaakkuria
(taxet) alisenhaltija Xul-aterin apulaisina
(xalä-vas=kuolleen sorsa, vrt. henkisielu
(xalä-vas=kuolleen sorsa, vrt. henkisielu
lul).
41. mansit pitävät Xul-ateria (maanalainen-mies)
41. mansit pitävät Xul-ateria (maanalainen-mies)
yhtenä luojahengistä (taruissa uiskentelee
alkumeren päällä kuikan hahmossa).
42. mansien mukaan Xul-ater loi alisen eläimet
painamalla maahan keppejä (vrt. maan koloissa
elävät eläimet).
43. mansien taruissa Xul-ater saapuu "suuresta
merestä josta heinä on kuollut".
44. mansien mukaan Xul-ater elää "seitsemännen
44. mansien mukaan Xul-ater elää "seitsemännen
meren takana, viimeisen seitsenmeren perämeren
rannalla" (vrt. lähellä elävät elämän haltijat).
45. mansien mukaan alinen koostuu seitsemästä
45. mansien mukaan alinen koostuu seitsemästä
kerroksesta ("nahkaisen maan, karvaisen maan
aliset seitsemän maan kerrosta").
46. saamelainen noita matkaa aliseen sielukalan
46. saamelainen noita matkaa aliseen sielukalan
(saiva guelie) opastamana (yliseen sielulinnun
eli saiva leddien).
47. enetsien mukaan alista asuttavat tauteja
47. enetsien mukaan alista asuttavat tauteja
ja kuolemaa aiheuttavat vahingolliset henget
(uskotaan vievän sieluja).
48. nenetsit pitävät alisenhaltija Ngata tautien
(uskotaan vievän sieluja).
48. nenetsit pitävät alisenhaltija Ngata tautien
ja kuoleman haltijana (vastavoimanaan
ylisenhaltija Num).
49. nganasanit kutsuvat alisen henkiä sanalla
ylisenhaltija Num).
49. nganasanit kutsuvat alisen henkiä sanalla
nguo (vrt. nuo, kuo).
50. nganasanit kutsuvat tautien henkiä sanalla
50. nganasanit kutsuvat tautien henkiä sanalla
kocha.
51. komien mukaan alinen sijaitsee "pihkaisen
51. komien mukaan alinen sijaitsee "pihkaisen
joen tuolla puolen".
52. komien mukaan alisessa kasvaa kuusia ja
lehtikuusia (vrt. ylisen koivumetsät).
53. "Lemboi om pienembi Karuo, on se Karun
roduo, g ei ole häi täys Karu, Lemboi on tuoju
da viejy, a Karu on se piälimäine" (lempo ja
karu, karjalaisia alisen haltijoita).
54. "Jumal vallan andau, Karu kuhkuttau"
(ylisen ja alisen haltijat, molempien taustalla
heimototeemit, karu=karhu).
55. "taudi karusti hänen" (karusti,
vei lähelle kuolemaa).
56. "karuntyrä pidäy luadie, sid löydyy"
(kasata maahan kiviröykkiö, eläimen
kadotessa).
57. "syömäh ruvettuu ei pie liigoa luzikkoa
panna stolal, Karulaizet tullah" (uskotaan
kutsuvan karulaisia, vrt. sukulaisten henkiä,
Karun heimo).
58. "karunaigazed ollah jo kindahat"
(karunaikaset=vanhat, kuluneet,
lähellä kuolemaa).
59. "eipä nouse, ei käeäkänä, Kalma kättähe
pitäyhe" (kalma pitää kädestä, kal-ma,
vrt. kala-ma, kalojen maa).
60. "midä korvat kuvistaneh, Lemboi"
60. "midä korvat kuvistaneh, Lemboi"
(korvat kutisee, vrt. kuulee harhoja,
lempojen saapumisen merkki).
61. "nenännokku kubizou, kuolienviesti tulou"
(tulee viestejä kuolleilta).
62. "se on Karulla keessä, Karu peittäy"
62. "se on Karulla keessä, Karu peittäy"
(Karulla kädessä, karun tahdon alainen asia,
kuolleiden maata sanoilla jabmiidaibmu
(ylösalaisin-maa).
64. saamelaisten kannusten kalvoilla kuvataan
(ylösalaisin-maa).
64. saamelaisten kannusten kalvoilla kuvataan
kahta eri alista (toinen maanpinnan lähellä,
toinen syvällä maan alla).
65. selkuppien taruissa noita matkaa aliseen
65. selkuppien taruissa noita matkaa aliseen
"7-airoisella veneellä".
66. nganasanit yhistävät aliseen Fannida-nimistä
alkuhenkeä (pidetään toista luojahenkeä Nguoa
ilkikurisempana, f=p).
67. enetsit jakavat alista seitsemään kerrokseen.
68. enetsit yhistävät aliseen Todote-nimistä
67. enetsit jakavat alista seitsemään kerrokseen.
68. enetsit yhistävät aliseen Todote-nimistä
sairauksien henkeä (uskotaan elävän "seitsemän
routakerroksen alla").
69. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimin Kul,
Puixt iki ja Kyn lun (musta mies).
70. saamelaiset kutsuvat alisessa elävää
70. saamelaiset kutsuvat alisessa elävää
sairauksien henkeä nimellä Ruto (uhrinsa
jätetään havupuihin).
71. saamelaiset kutsuvat korkeissa pahdoissa
eläviä alisen henkiä sanoilla madd-vuolazoumo
(uskotaan puhuvan kallion sisällä).
72. saamelaisten mukaan alisen henget
liikkuvat yöaikaan (vrt. yöeläimet, vrt. kuun
pitäminen alisen olentona).
73. hantinoidat matkaavat aliseen onkaloiden,
rotkojen, luolien ja pyörteiden kautta.
74. sanalla kolja tarkoitetaan alisen henkeä,
74. sanalla kolja tarkoitetaan alisen henkeä,
jättiläistä, sairauden henkeä, kuumetta,
kuumeen henkeä, vedestä tulevaa henkeä ja
kuumeen henkeä, vedestä tulevaa henkeä ja
kaatumataudin henkeä (viron koll, saamen
kalja, udmurtin kil, komin kul, mansin
kalja, udmurtin kil, komin kul, mansin
xul-otor, unkarin hagy-maz).
75. sanalla alinen tarkoitetaan alla olevaa tilaa
75. sanalla alinen tarkoitetaan alla olevaa tilaa
(saamen vuolle), alaosaa (udmurtin ul), maan alla
olevaa (komin ulin), alempaa (hantin il), kaukana
alhaalla olevaa (mansin jil), puruista tai pölyistä
paikkaa (unkarin al), alimpana olevaa (nenetsin
nilna), pohjaa (enetsin iro), alempaa maata
(nganasanin nilea), pohjimmaista (selkupin il)
ja alapuolella olevaa (kamassin jildo).
76. nganasanit kuvailevat alista matalalla
76. nganasanit kuvailevat alista matalalla
sijaitsevien renkaiden muodostamaksi
(vrt. maan kerrokset).
77. nganasanien mukaan alisessa kuu muuttuu
(vrt. maan kerrokset).
77. nganasanien mukaan alisessa kuu muuttuu
päiväksi (vrt. yön maa, henkien maa).
78. nganasanit pitävät alista kasvillisuuden,
78. nganasanit pitävät alista kasvillisuuden,
rikkauden ja kuolleiden henkien paikkana
(vahingollisia henkiä, vrt. hyväntahtoisina
(vahingollisia henkiä, vrt. hyväntahtoisina
pidetyt sukulaisten henget).
79. hantien mukaan alisessa aika kulkee
taaksepäin (ylisessä pysähtyy, vrt. ylinen
tulevaisuuden paikkana).
80. nganasanit kuvailevat alista "vedeksi johon
sielut sukeltavat" (perässään hanhia ja kuikkia).
81. nenetsit kutsuvat alisen haltijaa nimellä Nga.
82. nenetsien mukaan Nga elää verestä
81. nenetsit kutsuvat alisen haltijaa nimellä Nga.
82. nenetsien mukaan Nga elää verestä
(vrt. verta imevät hyönteiset).
83. nenetsien mukaan Nga aiheuttaa epäonnea,
tauteja ja kuolemaa (pidetään ylisen haltijan
Numin veljenä, vrt. talvi ja kesä, yö ja päivä).
84. hantien mukaan varjosielu isi matkaa
84. hantien mukaan varjosielu isi matkaa
kuoleman jälkeen ob-joen suun jäisillä vesillä
sijaitsevaan alamaailmaan (jota hallitsee
Kul odyr).
85. nenetsien mukaan Nga tarkkailee ihmisiä
85. nenetsien mukaan Nga tarkkailee ihmisiä
maan koloista ja onkaloista (joista yksi tulisijan
kuoppa, vrt. ylhäältä maailmaa tarkkaileva
Numi).
86. nenetsit pitävät Ngata ylisenhaltija Numin
86. nenetsit pitävät Ngata ylisenhaltija Numin
poikana (toisen tiedon mukaan veli).
87. nenetsit kutsuvat Ngata nimellä Hra
87. nenetsit kutsuvat Ngata nimellä Hra
(vrt. hera, hura).
88. nenetsit pitävät tummia poroja Ngan
88. nenetsit pitävät tummia poroja Ngan
poroina (uskotaan estävän ihmisiä ja muita
poroja sairastumasta).
89. hantit uhraavat alisen haltijoille tummia
kankaita (levitetään maahan).
90. nenetsit pitävät koiria Ngan lapsina
(voidaan käyttää uhreina vakavia tauteja
torjuttaessa).
91. nenetsien mukaan alinen koostuu seitsemästä
91. nenetsien mukaan alinen koostuu seitsemästä
maan alaisesta tasosta (vrt. ylisen kerrokset).
tasolla elävää voimakasta henkeä Maaporoksi
(vrt. uskomukset maata kannattelevasta
peurasta).
93. nenetsit pitävät keskisen maata alisen taivaana
(vrt. keskisen taivasta ylisen maana).
94. nenetsit pitävät alisen henki Ngata sielujen
94. nenetsit pitävät alisen henki Ngata sielujen
kerääjänä (vrt. aliseen matkaavat sielut).
95. nenetsinoita kulkee aliseen pienestä vuoressa
olevasta kolosta (apuhenkiensä saattamana).
96. nenetsit kuvailevat alista kylmäksi ja pimeäksi
96. nenetsit kuvailevat alista kylmäksi ja pimeäksi
paikaksi (muistuttaa ikuista syksyä, vrt. ylisen
ikuinen kevät).
97. nenetsit kutsuvat alista "rotkojen maaksi".
97. nenetsit kutsuvat alista "rotkojen maaksi".
98. nenetsit kuvailevat alista ikuisten myrskytuulien
paikaksi (vrt. syysmyrskyt).
99. nenetsien mukaan alisessa kasvaa vaivaiskoivuja
99. nenetsien mukaan alisessa kasvaa vaivaiskoivuja
(vrt. ylisen koivumetsät).
100. nenetsit pitävät alisen maata limaisena
100. nenetsit pitävät alisen maata limaisena
(vrt. veen pohja).
101. nenetsien mukaan alisessa virtaa leveä joki
101. nenetsien mukaan alisessa virtaa leveä joki
jonka varrella kuolleet elävät perheittäin
(vrt. tuonilmainen).
102. nenetsinoita (sambdorta) matkaa aliseen
102. nenetsinoita (sambdorta) matkaa aliseen
kohoamalla kodan yläpuolelle, lentämällä
lännessä sijaitsevaan maan ääreen ja siirtymällä
maan läpi (vrt. sampo).
103. nenetsien mukaan alisen ensimmäisessä
kerroksessa elää lempeää maan väkeä (sihirtya)
ja kanssaan naineiden nenetsien sieluja
(vrt. samojedeihin sekoittuneet kantauralilaiset
heimot).
104. nenetsien mukaan sihirtya-väki elää maan
104. nenetsien mukaan sihirtya-väki elää maan
alla samanlaista elämää kuin maan päälläkin
(vrt. saamelaisten saivot).
105. nenetsien taruissa sihirtyat auttavat noitia
105. nenetsien taruissa sihirtyat auttavat noitia
sielujen etsinnässä.
106. nenetsit pitävät alisen toista kerrosta
106. nenetsit pitävät alisen toista kerrosta
vahingollisten sieluja väijyvien henkien asuttamana
(vievät vangitsemansa sielut Ngan luokse).
107. nenetsien mukaan alisen ensimmäisen ja
107. nenetsien mukaan alisen ensimmäisen ja
toisen kerroksen välissä sijaitsee paikka jossa sielut
pysähtyvät (sairaan alkaessa toipumaan uskotaan
sielunsa pysähtyneen tuolla ja kääntyneen
takaisin).
108. nenetsien mukaan vahingolliset henget
elävät alisen toisen kerroksen reunoilla (missä
väijyvät kuolleiden, sairaiden ja noitien sieluja,
vrt. petokalat).
109. nenetsit pitävät alisen alempia kerroksia
109. nenetsit pitävät alisen alempia kerroksia
voimakkaiden sieluja vievien henkien paikkana
(sairaan heikentyessä joutuu noita matkaamaan
alempiin kerroksiin, etsimään vastuussa olevan
hengen ja neuvottelemaan kanssaan).
110. nenetsien alisen noidan (sambdorta)
110. nenetsien alisen noidan (sambdorta)
tehtäviin kuuluu kuolleiden sielujen saattaminen
ja puolustaminen (pidetään noidista nuorimpana).
111. nenetsit yhistävät alisenhaltija Ngata
ikiroutaan (talven, kylmän tai pohjoisen
ilmentymä).
112. selkuppien taruissa alisen haltija Kyzy
taistelee ylisen haltija Nopin pojan kanssa
(vrt. heimosodat, heimojen suojelushenkiä,
(vrt. heimosodat, heimojen suojelushenkiä,
vrt. kysyä).
113. selkupit pitävät alista nurinkurisena paikkana
113. selkupit pitävät alista nurinkurisena paikkana
(vanhat nuortuvat, laiskoista tulee ahkeria).
114. selkupit pitävät kuuta alisen päivänä
114. selkupit pitävät kuuta alisen päivänä
(laskee aamuisin, nousee iltaisin).
115. mansit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
Kul-odyr (ottaa kuolleiden varjosielut
Numin käskystä, vrt. vastaan ottaa).
116. mansien taruissa Kul-odyr ajaa sieluja
116. mansien taruissa Kul-odyr ajaa sieluja
jäisen maan läpi pitkällä kepillään (liian aikaisin
otetun sielun kantaja pyörtyy tai saa kohtauksen).
117. mansien mukaan alisen sisäänkäynti sijaitsee
ob-joen suulla "suuren jäisen meren pohjassa"
(varjosielujen määränpää).
118. selkupit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
118. selkupit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
Kuzy (elää maan alla, vrt. kusi, kuusi).
119. selkupit yhistävät lukua neljä (tetti) aliseen
ja kiinni puristettuun nyrkkiin.
120. hantien mukaan sielut matkaavat aliseen
120. hantien mukaan sielut matkaavat aliseen
ob-jokea pitkin (alueen suurinta jokea).
121. hantien mukaan sielut ylittävät aliseen
121. hantien mukaan sielut ylittävät aliseen
kulkiessaan meren (vrt. käsitykset saarella
sijaitsevasta tuonilmaisesta).
122. hantien mukaan aliseen kuljetaan kolon läpi.
123. hantit kuvailevat alista pimeäksi paikaksi
sijaitsevasta tuonilmaisesta).
122. hantien mukaan aliseen kuljetaan kolon läpi.
123. hantit kuvailevat alista pimeäksi paikaksi
(vrt. kuun valo).
124. hantien mukaan alisen joet virtaavat
124. hantien mukaan alisen joet virtaavat
päinvastaiseen suuntaan (suulta lähteille mistä
uskotaan palaavan maan päälle, olevaisuuksien
uskotaan palaavan maan päälle, olevaisuuksien
tasojen rakenteesta).
125. mansien taruissa kerrotaan alisessa
125. mansien taruissa kerrotaan alisessa
sijaitsevasta järvestä jossa ui seitsemän kuikkaa
(luomiseen yhistetty lintu).
126. mansien taruissa kuvattu alisen henkien
(luomiseen yhistetty lintu).
126. mansien taruissa kuvattu alisen henkien
kylä sijaitsee kaukana etelässä (vrt. pohjoisessa
sijaitseva kuolleiden maa).
127. hantien alisen henkiin kuuluu Kyn-iki
(tautien-ukko) ja Pykhty-iki (musta-ukko,
vrt. piki-musta).
128. hantien mukaan alisen henget saapuvat
maan päälle kalmistojen ja lahojen kantojen
kautta (vrt. kannot maan henkien
kautta (vrt. kannot maan henkien
uhripaikkoina).
129. hantit pitävät mustaa alisen, kuolleiden
129. hantit pitävät mustaa alisen, kuolleiden
ja maan henkien värinä.
130. hantit kuvailevat alista "paikaksi jossa
130. hantit kuvailevat alista "paikaksi jossa
yö on kuin päivä".
131. hantien mukaan alisen joet laskevat
131. hantien mukaan alisen joet laskevat
päinvastaiseen suuntaan (vrt. etelään ja
pohjoiseen laskevat joet).
132. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
pohjoiseen laskevat joet).
132. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
Kliny iki (ukolta noudetaan sairaiden
sieluja).
133. hantinoita kulkee aliseen pyöreästä kolosta
(johtaa syvälle maahan, vrt. hiidenkirnut).
134. hantinoita ylittää aliseen matkatessaan
joen.
135. hantinoidan tulee voittaa aliseen
päästäkseen "seitsemän vaikeutta".
136. hantien taruissa alisenhaltija Kul saapuu
pohjoisesta "seitsemällä koivuntuohisella
veneellä, kuudella koivuntuohisella veneellä"
veneellä, kuudella koivuntuohisella veneellä"
(keräten matkan varrelta "pienten poikien ja
tyttöjen sieluja").
137. hantien mukaan Kulin käynnin jälkeen
tyttöjen sieluja").
137. hantien mukaan Kulin käynnin jälkeen
seuraa hyvä pyyntionni ja pienten poikien ja
tyttöjen pitkä ikä (kuoleman ja elämän
tyttöjen pitkä ikä (kuoleman ja elämän
haltija, vrt. taustalla olevat heimototeemit).
138. mansit kuvailevat alisen haltijoita
"käveleviksi hengiksi" (vrt. yliseen lentävät
henget, lintuhenget).
139. mansit kutsuvat alisen haltijoita 5-kielisen
soittimen ylimmällä kielellä.
140. hantinoita pyytää Kliny ikiltä sairastuneen
140. hantinoita pyytää Kliny ikiltä sairastuneen
sielun palauttamista (vedoten siihen että
ihmisellä vielä tehtävää maan päällä).
141. hantien mukaan aliseen johtavasta kolosta
141. hantien mukaan aliseen johtavasta kolosta
mahtuu vain pienen eläimen hahmossa
(hiiri, kyy, lisko).
142. hantinoita kohtaa aliseen matkatessaan
(hiiri, kyy, lisko).
142. hantinoita kohtaa aliseen matkatessaan
"kuusi vaikeutta" (ohdakkeita, tulta,
villipetoja).
143. hantien taruissa alisenhaltija Kul
143. hantien taruissa alisenhaltija Kul
luo ihmiset ja levittää nämä ympäri maata
suuren tulvan avulla (vrt. kevättulvat,
jokikansoja).
144. kallioihin maalattuja sokkelokuvioita
pidetään aliseen kulkevina polkuina.
145. hantit pitävät yksin kasvavia kärpässieniä
145. hantit pitävät yksin kasvavia kärpässieniä
ja marjoja alisen henkien (kyn lunkh) ruokana.
146. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimin Kul,
146. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimin Kul,
Khyn ja Atym iki (pidetään ylisenhenki Numin
veljenä, veljesten emo päivänhenki Sanki,
päivää nuorempia).
147. hantit eivät kurkista ulos pimeän tultua
147. hantit eivät kurkista ulos pimeän tultua
(uskotaan houkuttelevan kuleja eli alisen
henkiä).
148. hantit eivät kerro tarinoita kuleista
148. hantit eivät kerro tarinoita kuleista
(etenkään iltaisin, uskotaan houkuttelevan
olentoja).
149. hantit kutsuvat Khyn ikin johtamia alisen
149. hantit kutsuvat Khyn ikin johtamia alisen
henkiä varjoiksi ja Khynin lapsiksi (kun iki,
kin iki, vrt. saamen kunn=tuhka).
150. hantit kuvailevat alisen henkiä yksijalkaisiksi,
150. hantit kuvailevat alisen henkiä yksijalkaisiksi,
kätisiksi tai silmäisiksi.
151. hantit pitävät lukua yksi alisen lukuna
151. hantit pitävät lukua yksi alisen lukuna
mustaa kangasta (haudataan maahan).
153. hantit pitävät Kulia ylisenhaltija Torumin
vanhimpana poikana (nuorempi jumaluus).
154. hantien taruissa Kul lähetetään maan
154. hantien taruissa Kul lähetetään maan
päälle ihmisiä lisäämään (alkavat lisääntyä liikaa
jolloin siirtyy aliseen ja alkaa vähentää ihmisiä,
vrt. kulli).
155. hantien taruissa Kul vähentää ihmisiä
155. hantien taruissa Kul vähentää ihmisiä
levittämällä tauteja ja syömällä ihmisten sydämiä
(vrt. sieluja).
156. hantit pitävät Kulia kaiken epämiellyttävän
ja ruman luojana (vastaavasti Torumia kauniiden
ja miellyttävien asioiden).
157. hantit kutsuvat Kulia nimellä Kul tete ko
(kalojen luoja mies).
158. hantit pitävät Kulin hahmoina suurta
haukea tai sampea (toisen tiedon mukaan
sarvekas hauki).
159. hantit pitävät Kulia jokien ja järvien haltijana
(alinen=veen alinen).
160. hantit pitävät alista eläinten jälleensyntymiseen
160. hantit pitävät alista eläinten jälleensyntymiseen
paikkana (mistä saapuvat keskiseen, vrt. ihmisten,
varjosielujen).
161. hantit yhistävät Kuliin rautaa ja mustaa väriä
(puixt, vrt. järvimalmi).
162. hantien mukaan Kulin maja sijaitsee
"vanzevatista pohjoiseen" (tunnetun maan
rajoilla).
163. mansit pitävät kuolemaa Kul-oterin
mielipahan seurauksena.
164. udmurttien alisen henkiin kuuluu vozho
164. udmurttien alisen henkiin kuuluu vozho
(vedessä liikkuva henki), cher (tautien henki)
ja kutys (väkivaltaisesti kuolleen henki).
165. udmurtit sanovat alisen hengen nähdessään
ja kutys (väkivaltaisesti kuolleen henki).
165. udmurtit sanovat alisen hengen nähdessään
"shur ullan" (mene alavirtaan).
166. nenetsit kutsuvat alisen henkiä sanalla nga.
167. nenetsit pitävät sairastumista taisteluna
166. nenetsit kutsuvat alisen henkiä sanalla nga.
167. nenetsit pitävät sairastumista taisteluna
alisen henkiä vastaan (voi kestää jopa seitsemän
vuotta, häviöstä seuraa kuolema).
168. nenetsit pitävät alisen haltijaa naispuolisena
168. nenetsit pitävät alisen haltijaa naispuolisena
(vanha-nainen-Nga).
169. nenetsit pitävät kylmää, nälkää, tauteja ja
kuolemaa Ngan lähettäminä (miespuolisen
Ngan, ylisenhaltija Nomin veljen, vrt. talven ja
kesän henget).
170. komit kutsuvat alisen haltijaa Kuliksi ja
170. komit kutsuvat alisen haltijaa Kuliksi ja
Omöliksi (veteen yhistetty luojahenki).
171. komit pitävät alisen henkien puina
171. komit pitävät alisen henkien puina
haarautuneita puita, monilatvaisia puita,
puita joiden syyt kääntyvät päivää kohti,
puita joissa on sormusmainen pahka, puita
joiden oksat kasvavat rungon myötäisesti,
puita joissa on onttoja kohtia, kaksisydämisiä
puita, kuivuneita puita, puita joissa on pistäviä
oksia ja rosoisia puita.
172. udmurtit kutsuvat alisen uhria sanoin
"ullan vandon" (alaspäin uhri).
173. udmurtit ripustavat alisen uhrit havupuihin
173. udmurtit ripustavat alisen uhrit havupuihin
(länttä tai pohjoista kohti).
174. komit nostavat pyydettyjen eläinten luut
lavoille (etteivät muuttuisi alisen hengiksi,
vrt. kuolleiden oikea kohtelu).
175. mordvalaiset kutsuvat alisen henkeä
175. mordvalaiset kutsuvat alisen henkeä
nimin Mastoratia ja Mastorpaz (syntyy
Chipazin (päivän henki) ja Norovavan
(hedelmällisyyden emo) liitosta).
176. moksalaisten taruissa Mastoratia
osallistuu luomiseen ottamalla suuhunsa
maata ja sylkäisemällä maat ympärilleen
(kasvavat tasangoiksi joihin luodaan
rotkoja ja vuorijonoja).
177. moksalaiset kutsuvat alisen haltijaa
nimellä Idemevs (vrt. ide, ite).
178. moksalaisten taruissa Idemevs sukeltaa
hiekkaa suuren meren pohjasta, piilottaa osan
hiekasta suuhunsa ja sylkee hiekan toisen
luojahengen luomalle tasaiselle maalle
(hiekasta syntyvät rotkot ja vuoret).
179. ersalaiset pitävät Mastorpazia kuolleiden
sielujen vartijana (vrt. syöjänä, vrt. mastor
ja pasi, yhistetyt nimet).
180. mordvalaiset pitävät humalaa ja väkijuomia
180. mordvalaiset pitävät humalaa ja väkijuomia
alisen haltijan luomina (aiheuttavat vahinkoa,
heikentävät tietoisuutta).
181. mordvalaisten mukaan alinen sijaitsee
meren pohjassa.
182. mordvalaisten taruissa luojahenki Chipaz
182. mordvalaisten taruissa luojahenki Chipaz
(päivä) lähettää toisen (sorsanhahmoisen)
luojahengen aliseen (koska ei kuunnellut
luojahengen aliseen (koska ei kuunnellut
neuvojaan ja loi maailmaan vahingollisia
asioita).
183. mordvalaiset pitävät vuoria alisen haltijan
luomina ja ihmisille vahingollisina (vrt. vuorien
kuolleen sielun (toisen tiedon mukaan ihmisen
suojelushenki suojelee sielua kunnes löydetään).
185. nenetsit yhistävät alisen haltija Ngata
185. nenetsit yhistävät alisen haltija Ngata
maanalaisiin tuliin.
186. nenetsien mukaan Ngan tulia edeltää haamu
186. nenetsien mukaan Ngan tulia edeltää haamu
tai porojen pelästyminen.
187. nenetsit suojautuvat Ngan tulilta asettamalla
187. nenetsit suojautuvat Ngan tulilta asettamalla
paikalle puisen haltijakuvan (syadai) ja uhraamalla
haltijalle.
188. marinoita laskeutuu aliseen köyttä pitkin.
189. marien mukaan alisen haltija liikkuu
188. marinoita laskeutuu aliseen köyttä pitkin.
189. marien mukaan alisen haltija liikkuu
puhurin hahmossa (öisin liikkuva olento).
190. marien taruissa alisen haltija osallistuu
luomiseen tuhoamalla ylisen haltijan luomia
asioita.
191. marinoita tiedustelee asioita alisessa
asioita.
191. marinoita tiedustelee asioita alisessa
eläviltä kaloilta (mistä löytää perheonnea
ja vaurautta, vrt. toteemit).
192. marit yhistävät alisen haltijaa tuuleen
ja vaurautta, vrt. toteemit).
192. marit yhistävät alisen haltijaa tuuleen
(vrt. yötuulet, syys ja talvituulet).
193. marien taruissa alisen haltija liikkuu
193. marien taruissa alisen haltija liikkuu
korpin, koiran ja pöllön hahmossa (heimojen
toteemieläimiä).
194. marinoita kulkee aliseen kolosta, lähteestä
194. marinoita kulkee aliseen kolosta, lähteestä
tai luolasta.
195. udmurtit kutsuvat alista toiseksi maaksi
(sopal dunne).
196. hantit kutsuvat alisen haltijaa Hyn ikiksi
(pidetään yhtenä luojahenki Num-toremin pojista,
vrt. hynynen, hynninen).
197. hantien mukaan Hyn iki pukeutuu tummiin
vaatteisiin (maan väri, vrt. tummakarvaiset
eläimet).
198. hantien mukaan Hyn ikin apuna toimii
198. hantien mukaan Hyn ikin apuna toimii
seitsemän alisen henkeä (vrt. noita
apuhenkineen).
199. hantit pitävät Hyn-ikiä tavallisena
199. hantit pitävät Hyn-ikiä tavallisena
suojelushenkenä (ukolle uhrataan muiden
suojelushenkien tavoin, vrt. toisen heimon
suojelushenkien muuttuminen alisen
haltijoiksi).
200. hantien taruissa haltijat Yavun-iki ja
Kon-iki laskeutuvat aliseen palauttamaan iloa
maan päälle (Numin poikia).
201. hantien taruissa Yavun-iki ja Kon-iki
hakevat alisesta Yavun-ikin kaapatun akan
(vrt. toisen heimon alueelta, alajuoksusta).
202. hantien taruissa Yavun-ikin ja Kon-ikin
(vrt. toisen heimon alueelta, alajuoksusta).
202. hantien taruissa Yavun-ikin ja Kon-ikin
apuhenkinä toimii käärmeitä (keskisen
haltijoiden alkuperää, henkiolennoiksi
haltijoiden alkuperää, henkiolennoiksi
muuttuneita noitia ja sukulaisten henkiä).
203. hantien alisen henkiin kuuluu sieluja
203. hantien alisen henkiin kuuluu sieluja
vievä Atum navutl iki (pimeälle puolelle
ajautuva ukko).
204. hantit pitävät Atum navitl ikin näkemistä
huonona enteenä (vrt. yöeläimet).
205. hantit vievät Atum navitl ikille kangas
205. hantit vievät Atum navitl ikille kangas
ja ruokalahjoja (ukolla oma uhriaitta).
206. hantit pitävät Yavun-ikiä, Kon-ikiä ja
206. hantit pitävät Yavun-ikiä, Kon-ikiä ja
Atum navitl ikiä luojahenki Num-torumin
poikina (haltijaperheessä ylisen, keskisen ja
alisen henkiä, vrt. joki asuminen).
Jabme-ahkka (kuoleman-akka), Ruohtta (tautien
haltija) ja Mubpienolmaj (pieni-maan-mies).
208. saamelaiset kutsuvat alista kuolleiden maaksi
(jabme-aimo).
209. saamelaiset pitävät jabme-aimoa eri paikkana
kuin sukulaisten henkien asuttamaa saivo-aimoa
(syvällä maan alla, maanpinnan lähellä).
210. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruto
210. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruto
(hevosella ratsastava tautien haltija jolle uhrattu
hevosia, myöhäisiä eli vieraita piirteitä).
211. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruoidna
211. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruoidna
(koivun pökkelössä elävä lahopuun ja tautien haltija,
voi livahtaa kotaan lahojen puiden mukana).
212. saamelaiset kutsuvat alisen henkiä sanoilla
212. saamelaiset kutsuvat alisen henkiä sanoilla
manelihah, jabmok ja jamikhah (vrt. manno
=kuu, ja=maa).
213. saamelaiset pitävät alisen henkiä sielujen
213. saamelaiset pitävät alisen henkiä sielujen
viejinä (vrt. vastaan ottajina).
214. saamelaiset yhistävät Rutoa iltaruskoon,
214. saamelaiset yhistävät Rutoa iltaruskoon,
pimeyteen ja yöhön.
215. saamelaiset pyytävät Ruton suojelusta pimeällä
215. saamelaiset pyytävät Ruton suojelusta pimeällä
tehtyihin asioihin (vrt. päivän ja yön haltijat).
216. saamelaiset uhraavat Rutolle tautien poistumista
pyytäessään (ruto=luto, lu-to).
217. saamelaiset suorittavat Ruton uhrit havupuiden
äärellä (osoitetaan alaspäin).
218. saamelaiset kuvaavat kuolleiden maan
(jabmeaimo) kannusten kalvojen alaosaan
(lähelle Rutoa).
219. saamelaisnoita matkaa jabme-aimoon kalan
hahmossa (veen alinen).
220. saamelaisten taruissa aliseen laskeudutaan
220. saamelaisten taruissa aliseen laskeudutaan
tikapuita pitkin.
221. saamelaisten taruissa alinen sijaitsee verisen
221. saamelaisten taruissa alinen sijaitsee verisen
joen tuolla puolen (vrt. komien pihkaisen).
222. saamelaiset yhistävät aliseen hylkeitä, kuikkia
222. saamelaiset yhistävät aliseen hylkeitä, kuikkia
ja saukkoja (veen alisen eläimiä).
223. saamelaiset yhistävät aliseen mustaa, pohjoista,
223. saamelaiset yhistävät aliseen mustaa, pohjoista,
kylmää, luolia ja pulppuavia lähteitä.
224. saamelaiset kutsuvat Ruton hallitsemaa maata
224. saamelaiset kutsuvat Ruton hallitsemaa maata
sanoilla rohttuaibmu (vrt. lohtu, rohtojen maa).
225. saamelaiset suojautuvat Rutolta laittamalla
225. saamelaiset suojautuvat Rutolta laittamalla
talvimajaan yöksi kulhollisen vettä (vrt. ruton
uhriksi, yön henki).
226. saamelaiset pitävät Jabme-akkaa väkevänä
226. saamelaiset pitävät Jabme-akkaa väkevänä
elävien ja kuolleiden asioita välittävänä henkenä
(vrt. välissä elävät maan henget, ja=maa).
227. saamelaiset kutsuvat kuolleiden maata
sanoilla jabmiaibmu, mubbenaibmu, rotuaibmu,
fudnosaibmu, kjapsaibmo, sarakkaaibmu ja
saivaaibmu.
228. saamelaiset kutsuvat Ruton aiheuttamaa
228. saamelaiset kutsuvat Ruton aiheuttamaa
tautia sanoilla rohttodavda (rohtotauta,
vrt. rohdoilla parantuva).
229. saamelaisten mukaan Ruto sekä aiheuttaa
tauteja että varoittaa taudeista (omien haltijoiden
piirteitä, voivat auttaa ja vahingoittaa).
230. sanalla sert tarkoitetaan huonoa tapaa
(saamen sjierhta), vihaista henkeä (marin sort,
vrt. sortaa), pelkoa ja pelonväristyksiä (udmurtin
surd) ja pahaa henkeä (unkarin ördög).
231. "Karu silmih ei nävy ni kel, nägemätöi on"
(alisenhaltija Karu).
232. "Kar ottau, nägemätöi" (vrt. talvella
232. "Kar ottau, nägemätöi" (vrt. talvella
näkymätön karhu).
233. "Omell om moine viizas, kaikem pyörittelöö
233. "Omell om moine viizas, kaikem pyörittelöö
läbiliuskuziks azien" (aliseen yhistettyjä henkiä,
vrt. komien alkuhenki Omel).
234. "läbiliuskuizikse muanittelou sinun"
234. "läbiliuskuizikse muanittelou sinun"
(Omelin kyvyistä).
235. "Karun eändy kuulimmo, soittuo, itkuu,
235. "Karun eändy kuulimmo, soittuo, itkuu,
pajon lodzuu, nähnyh ni kedä emmo"
(vrt. karhun talvinen ihmishahmo,
taustalla heimototeemit).
236. "Lempo siuv viekäh" (lempo vieköön).
237. "Lempo siut viekäh" (alisen henkien
nimiä, vrt. lemi, lampo, lepo).
238. "Lembo mielet ottaa, ku lähet ajelemah"
238. "Lembo mielet ottaa, ku lähet ajelemah"
(mieleen vaikuttava henki).
239. "mäne Lemmon kymmenih" (tiehesi,
239. "mäne Lemmon kymmenih" (tiehesi,
vrt. kymeen, kypeen).
240. "Lemboi om pienembi Karuo, on se Karun
240. "Lemboi om pienembi Karuo, on se Karun
roduo, g ei ole häi täys Karu" (karun rotua,
vrt. yhenväriset eläimet).
241. "Lemb ottakkah" (vrt. vieköön).
242. "Lemboi hänet otti" (ajoi hulluksi).
243. "Lemboi heidy kandelou, myöz i tullah pezon
aigoa" (kantelee kipuja, kuukautiskivuista).
244. "läksi Lemmon lentimillä, sirkan siivillä yleni"
244. "läksi Lemmon lentimillä, sirkan siivillä yleni"
(lemmon eli sirkan, eläinhahmot).
245. "heittäzin Lemmoil lekundan, vierizin muate"
245. "heittäzin Lemmoil lekundan, vierizin muate"
(yöllä liikkumisen, yöeläin).
246. "yöllä kulkou yökköset pimiellä pillomukset"
246. "yöllä kulkou yökköset pimiellä pillomukset"
(yöhenkien nimiä).
247. "suonii pilailoo Surmu, se kai lähendelöö
247. "suonii pilailoo Surmu, se kai lähendelöö
lähemb ittsie" (suonia kivistää, surma
=kuoleman henkiä).
248. "sanottih jotta tietäjät pakautti kalmav väkie,
niijen kera jutteli" (pakautti eli puhutti,
kalmistossa eläviä henkiä).
249. "ota Lembo siudas" (lempo ottakoon).
250. "Piru da Karu ollah velleksed"
249. "ota Lembo siudas" (lempo ottakoon).
250. "Piru da Karu ollah velleksed"
(vrt. veljeksinä pidetyt luojahenget,
vrt. korppi ja karhu, vrt. samojedin
pi=yö).
251. "Karu ku tuli kodih, puistaldih"
(kotona vieraileva Karu).
252. "kalmak kuhisevat, kuhuväki, kuhiaiset,
ku ruumista saatethan, pienet, sen noutajat,
kiehuvat sielä maassa, survovat" (maassa
kiehuvat sielä maassa, survovat" (maassa
kuhisevat kalmat, tulevat kuollutta vastaan,
vrt. kusiaiset).
253. "eikä neh muullosin kalmat kuljek ku päivän
253. "eikä neh muullosin kalmat kuljek ku päivän
rajala, ku päivä on kahela karvala, aamua tai iltaa"
(päivän rajalla, noustessa ja laskiessa).
254. "ruuhmilla o häne haltiansa, kalmalaiset"
254. "ruuhmilla o häne haltiansa, kalmalaiset"
(ruumiilla haltijansa, vrt. saattajansa).
255. "mikä piru siellä pimiässä kamuaa"
255. "mikä piru siellä pimiässä kamuaa"
(pimeässä liikkuvat pirut).
256. "Karu ov vienys sen" (vrt. kadonneet
asiat).
257. "keijulaiset niin ku tyhjä varjo keijaa ilmassa,
257. "keijulaiset niin ku tyhjä varjo keijaa ilmassa,
ei niillä ol lihhaa eikä olentoo" (keijulaisten
ulkonäöstä, vrt. kangastus, hyönteiset).
258. "keijungaiset ja männingäiset ja muu kalamavväki"
258. "keijungaiset ja männingäiset ja muu kalamavväki"
(henkiolentojen nimiä).
259. "keikkaita" (kalmalaisia, vrt. keikahtaa,
259. "keikkaita" (kalmalaisia, vrt. keikahtaa,
keikistellä, kekata).
260. "sillä on ne lemmon keikkineet kun tekee
kaikki nurin kurin" (vrt. nurinkurisena pidetty
tuonilmainen, vrt. asioita päinvastoin tekevät
tarujen hahmot, vrt. Lemminkäinen).
261. "kukas tekke – vanh keis" (vanha keisu,
vrt. kesu, keiju).
262. "se on aika itek kelläki, se on henkimaailmallaki
262. "se on aika itek kelläki, se on henkimaailmallaki
oma aikansak" (oma aikansa, liikkua).
263. "niillä on tapana olla kerpussa kun ne nousee"
263. "niillä on tapana olla kerpussa kun ne nousee"
(kerpussa eli parvessa, kalman väellä).
264. "tuoko vanha Väinämöini, kävi käsin manalla,
264. "tuoko vanha Väinämöini, kävi käsin manalla,
kourin kuoppaha sytelih, ilman tauin tappamatta"
(manalla käyvät noidat, vrt. maan alla).
265. "sanottih meilä jotta niin syvältä pitäy tuonej
265. "sanottih meilä jotta niin syvältä pitäy tuonej
jovesta koaloa kuin on synnyntähti missä paikassa"
(kahlata tuonen joesta, synnyntähden eli luomen
paikan syvyydeltä).
266. "äjj on sinne mennytty, a vähä on siepäi tulluttu"
(vähän tulleita, kuolleiden maasta, vrt. sielujen
liikkeet, jälleensyntyminen).
267. "häi karuloi karkottua iäre" (karkottaa karuloita,
Karu ja karulaiset).
268. nganasanien mukaan tautien henget
elävät kuolleiden maassa (uskotaan
metsästävän ihmisten sieluja, kiinni
saadut sairastuvat).
269. nganasanien taruissa tautien henget
"purevat ihmisen sielua".
270. nganasanit kuvailevat alista
"valottomaksi ja hämäräksi paikaksi jonka
tasainen maa ja tiet koostuvat jäästä".
271. nganasanit kuvailevat alisen henkiä
pienikokoisiksi, laihoiksi, ohut tai
harvahiuksisiksi, kapeasilmäisiksi
tai silmättömiksi, pitkäkasvoisiksi,
maa tai ruohoihoisiksi, kyyryselkäisiksi,
karvaisiksi tai alastomiksi, maalta tai
kuolemalta tuoksuviksi ja äänettömiksi
tai ihmisen, tulen tai eläinten äänellä
puhuviksi.
272. mansien mukaan aliseen (Xul-oterin
maahan) kuljetaan maan ja taivaan
yhtymäkohdassa sijaitsevasta onkalosta
(sijaitsee jyrkänteellä).
273. mansien taruissa alisen sisäänkäynti
tukitaan "seitsemällä lintu ja kalaverkolla"
(paikkaa valvoo vanha mies ja nainen).
274. mansien taruissa noita saapuu
alisen sisäänkäynnille linnun hahmossa,
muuttuu haueksi, löytää verkoista heikon
kohdan ja pääsee sisään.
275. nenetsit pitävät hyönteisiä alisen
eläiminä (etenkin sellaisia joiden hahmossa
alisen henget (nga) voivat kiivetä nukkuvan
ihmisen sisään).
276. nenetsien taruissa ylisenhaltija Nushu
käskee luonaan vierailemaan tulleen noidan
menemään aliseen ja naimaan Ngan tyttären
(noita etsii maan alla Ngan kotaa seitsemän
päivää, Ngalla kaksi tytärtä joita kieltäytyy
naittamasta noidalle).
277. nenetsien sambdorte-noidat pelastavat
sairastuneiden henkiä Ngan luota (tautien
henkiä pidetään heikkoja noitia vahvempina,
henkiä pidetään heikkoja noitia vahvempina,
vrt. niitä jotka eivät saa tautia kääntymään).
278. nenetsien sambdorte-noitien apulaisiin
kuuluu sevtana (sev=silmä, pystyy liikkumaan
alisen syvimpiin kerroksiin) ja ilta (elämän
antaja, vrt. il-sielu).
279. nenetsit puhuttelevat alisenhaltija Ngata
isoisäksi (haltijoiden alkuperää, sukulaisten
henkiä).
280. nenetsien alisen noidan (sambana)
tehtäviin kuuluu kuolleiden henkien saattaminen
ja ihmisten, kodan ja tavaroiden puhistaminen
ja suojaaminen (vrt. sampa-ana).
281. nenetsin sampa-sanalla ymmärretään
varjosielun saattamista tuonilmaiseen
(kannuksen säestyksellä, vrt. samppa).
283. nenetsit pitävät perheen porotokassa
alisenhaltija Ngalle pyhitettyä tummaa poroa
(uskotaan suojelevan poroja taudeilta).
284. nenetsien mukaan tauteja aiheuttavat
alisen henget (ngyleko) pelkäävät kellojen
ja vaatteissa riippuvien helistimien ääniä
(vrt. noidan puku, vrt. lasten vaatteisiin
kiinnitetyt helyt).
285. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimillä
Khyn-iki ja Xul-otyr (iki=ukko).
286. nenetsit pitävät Ngata ylisen henki
Noomin poikana tai vaimon sisaren miehenä
(vrt. enetseillä päinvastoin, heimojen
suojelushenkiä).
287. nenetsit uhraavat Ngalle "suuren pimeyden
kuussa (joulukuu) likaisen reen äärellä"
(vrt. saamelaisten tavat).
288. nenetsien mukaan Nga liikkuu joulukuussa
leirien lähellä (käyden katsomassa mitä ihmiset
jättävät hänelle, vrt. korpit, sudet).
289. nenetsit uhraavat Ngalle verta, poroja,
koiria tai hauenpäitä.
290. nenetsien mukaan Ngan syöttämättä
jättäminen voi johtaa haltijan kostoon
(uskotaan seuraavan ihmisten jälkiä ja hajua,
vrt. sudet).
291. nenetsien lauluissa aliseen matkataan
järven rantaa seuraamalla (matkaa pidetään
maansuuntaisena).
292. nenetsien lauluissa naispuolinen noita
löytää alisesta "seitsemässä kodassa elävät
löytää alisesta "seitsemässä kodassa elävät
kaksi mammuttihirvasta" (vrt. ikiroudassa
säilyneet mammutit).
293. nenetsit kutsuvat kuolleen hengen
saattamista aliseen sanalla sampo
(vrt. samota).
294. nenetsien taruissa Nga luo kaiken pahan
ja hyödyttömän (Noomin luodessa hyvän
ja hyödyllisen).
295. nenetsien mukaan jokaisessa ihmisessä
on jotain Ngan ja Noomin luomaa (miksi
ihmisten elämä voi olla vaikeaa).
296. nenetsit pitävät mustia kovakuoriaisia
(si), kovakuoriaisten (puy) toukkia ja pitkää
maamatoa (khaly) Ngan lähettäminä
(pieniä kesällä, talvella uskotaan muuttuvan
(pieniä kesällä, talvella uskotaan muuttuvan
isoiksi hirviöiksi).
297. nenetsien mukaan Ngan lähettiläät voivat
mennä nukkuvien ihmisten sisään (jolloin
sairastuvat).
mennä nukkuvien ihmisten sisään (jolloin
sairastuvat).
298. nenetsien mukaan Nga metsästää ihmisiä
"samalla tavoin kuin ihmiset eläimiä".
299. nenetsit kutsuvat Ngata nimellä Si iv nga nisya
(seitsemän kuoleman isä, sairaudet lapsiaan).
300. nenetsien mukaan Ngan valtaan joutunut
voi sairastua helpommin (uskotaan kuuluvan yhtä
aikaa yliseen ja aliseen).
301. nenetsit voivat uhrata koiria vakavien tautien
karkottamiseen (etenkin Singalle, Ngan tyttäriä,
vrt. Tuonen tyttäret).
302. nenetsit pitävät Ngata miespuolisena
ja Noomin sukulaisena (Noom auttaa Ngata
koska haluaa pysyä väleissä kanssaan,
vrt. haltijoiden taustalla olleet oikeat ihmiset).
303. nenetsien taruissa Noom ja Nga taistelevat
kuusta ja päivästä (Ngan päästessä voitolle leviää
maan päälle pimeys, vain tähdet jäävät jäljelle,
vrt. pimennykset, vrt. yö ja päivä).
304. nenetsien mukaan sairaudet ja lasten
kuolemat johtuvat päivän katoamisesta ja maan
kuolemasta (Ngan vastavoimia, vrt. talven).
305. nenetsit pitävät länttä Ngan suuntana ja
sielujen menosuuntana (itää Noomin suuntana
ja sielujen tulosuuntana, vrt. yön ja päivän).
306. nenetsit pitävät Ngata yhtenä Noomin
veljistä (veljistä huono-onnisin, "aina
nälkäinen").
307. nenetsien taruissa Nga varastaa ihmisten
sieluja Noomin katsoessa toisaalle (toimii
selkänsä takana, vrt. yöllä).
308. nenetsien taruissa Ngata pidetään
naispuolisena (vanha nainen Nga, taistelee
ylisen haltijoita vastaan, vrt. toisen heimon
haltijoita, ylävirrassa asuvien).
309. nenetsit pitävät matoja alisen henkien
ruokana (maan alla oleva=kuuluu aliseen,
vrt. ihmisille ja haltijoille kuuluvat ruuat).
310. unkarilaiset kutsuvat alisen haltijaa
nimellä Ördög (hallitsee pahoja henkiä
(mukaanlukien pahojen ihmisten henkiä)
ja ihmisiä vahingoittavia eläimiä kuten
(mukaanlukien pahojen ihmisten henkiä)
ja ihmisiä vahingoittavia eläimiä kuten
kirppuja, täitä ja paarmoja).
311. unkarilaiset kutsuvat Ördögin
hallitsemaa alamaailmaa sanalla Pokol
(kuoleman ja sairauksien maa,
ö=o, or-dog, vrt. or-sielu).
312. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu
Fene (f=p, vrt. peni).
313. unkarilaiset sanovat "a Fene egye meg"
(syököön sen fene).
314. unkarilaiset sanovat "menj a Fenebe"
(mene fenelään eli aliseen).
315. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu Guta
(kohtauksiin ja halvaantumiseen yhistetty henki,
uskotaan lyövän uhrinsa kuoliaaksi, vrt. tehdä
kutaa, kutajoki).
316. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
Kul-ilpi-iki (vrt. kilpi).
317. hantien mukaan kuolleen ruumis jää
Kul-ilpi-ikin luokse (hengen matkatessa
yliseen).
318. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä
Xin-iki (x=k tai h).
319. hantit pitävät käärmeitä, sammakoita
ja liskoja Kulin luomina (tulevat maan päälle
onkaloista, vrt. elinpaikat, kylmäverisyys).
320. hantien taruissa Kul haluaa luoda kaikki
eläimet (toinen alkuhenki Num kieltäytyy,
jolloin Kul luo alisen eläimet).
321. hantit pitävät susia alisenhaltija Xulin
luomina.
322. hantien mukaan alinen sijaitsee jokea
alavirtaan eli pohjoiseen (vrt. etelään
laskevat joet).
323. hantit yhistävät pohjoista aliseen ja
alapuolella olevaan (etelää yliseen ja yläpuolella
olevaan, vrt. joki maailman napana).
324. hantit uhraavat Kul-ilpi-ikille tummia
vaatteita (asetetaan pihtakuusen juurelle,
maahan tai sammalten alle, uskotaan pitävän
taudit loitolla).
325. hantien mukaan tautien henget (kulit)
liikkuvat metsissä ja vesistöissä.
326. hantin sanalla kul tarkoitetaan lumimiestä
(vrt. haltijoiksi muuttuneet luolamiehet,
ihmislajin kadonneet haarat).
327. hantit kutsuvat alisen henkeä nimillä
Kul-iki, Xyn iki, Ilpi muv iki (maan alainen
ukko) ja Kur ilpi iki (jalkojen alla oleva ukko).
328. hantit pitävät Kul-ikin kuvaa ovien kohdalla
(tauteja karkottamassa).
329. nenetsit kutsuvat alla olevaa sanoilla ilat,
ilna, ilmna ja nilad (vrt. ilta, ilma, nila,
vrt. il-sielu).
330. enetsit kutsuvat alla olevaa sanoilla irod,
irodo, iron ja irone (vrt. iiro, iloton, ilonen).
331. nganasanit kutsuvat alla olevaa sanoilla nile
ja niledhu (vrt. ile, nila).
332. nenetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanoilla
tisyana ja tasyina (alas=tisyan, tasyih, vrt. tis-jana,
tisu-ana, vrt. tissutella, tassutella).
333. enetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanala tosin
(alas=tosi, vrt. totuus, vrt. to-osi, to-osa).
334. enetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanalla
loduxone (alas=lodudo, vrt. lohtu, lohdot eli
rohdot, vrt. ladut).
335. nganasanit kutsuvat alhaalla olevaa
sanalla kinsini (alas=kinsi, vrt. kini, kini-nen,
kisi, kisi-nen).
336. nenetsit kutsuvat alla olevaa / alta tulevaa
sanoilla nila ja nilna (nilad=pohja, nili=ala,
alinen, alimmainen, vrt. nillittää, ilahtua).
337. nenetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanalla
tasyih (tasyi=alas, vrt. tas=kokonainen).
338. nenetsit kutsuvat alla olevaa sanalla tasina
(tasi=alas, vrt. taso, tassu, tasainen, vrt. ta-asi).
339. nenetsit kutsuvat alista / alla olevaa sanoilla
nil, nilh ja nilna (vrt. ilna, il-sielujen maa).
340. "Lembo vodi minuodani, ku en olluh huolessah"
(vodi eli juoksutti).
340. "Lembo vodi minuodani, ku en olluh huolessah"
(vodi eli juoksutti).
341. hantit pitävät alisen henki Kulia (kul-ilpi-iki,
xin-iki) käärmeiden, sammakoiden ja liskojen
luojana.
342. hantien taruissa Kul tekee maahan reiän
josta alisen eläimet pääsevät keskiseen (pidetään
myös susien luojana).
343. hantien alisen henkiin kuuluu Kul-ilpi-iki
(alisen ja tautien henki, tuntee taudit=paras suoja
niitä vastaan).
344. hantit jättävät Kul-ilpi-ikille mustia kankaita
(pihtakuusen alle).
345. hantien alisen henkiin kuuluu Kul iki
(päähenki), Χyn iki (toiselta nimeltään Ilpi muv
iki eli maan-alainen-mies, vrt. kun) ja Kur ilpi iki
(jalkojen-alainen-mies, vrt. kura, kuri).
346. hantit eivät käytä mustia vaatteita
(pidetään alisen henkien uhreina,
vrt. käyttäminä).
347. hantinoidan kutsuma Kul-ilpi-iki saapuu
kodan etuovesta (vrt. keskisen haltija).
348. hantit muistavat Kul-ilpi-ikiä metsässä
perheen auttajana (vrt. metsäpyhäköt eli hiidat).
349. mordvalaisten taruissa luojahenki Pas
antaa toisen alkuhengen luoda vahingollisia
henkiä soihin ja syvänteisiin (omilta kuulostavat
aliset, vrt. pasi, pasanen).
350. saamelaiset kutsuvat kuolleiden maata
Yabme-aimoksi (Yabme-akan hallitsema,
ya=ja=maa).
351. saamelaisten mukaan kuolleen henki
voi mennä Radien-aimoon tai Rut-aimoon
(vrt. molempiin, yliseen ja aliseen matkaavat
sielut).
352. saamelaisten mukaan alisen henki Rutu
ilmestyy siniseen pukeutuvan miehen hahmossa
(vrt. seitojen rajoitukset, sininen väri,
vrt. ruttu, ruutu).
353. saamelaiset kutsuvat Rutua sanoilla ruta
ja rota (vrt. rotta, rauta, routa, ruutana, r=l,
vrt. luu, lutu, luuta, loita, lotta, lauta, lattia).
354. saamelaiset uhraavat Rutulle tautien
uhatessa (uhrit maahan tai kivien koloihin,
vrt. sammalta ja jäkälää tarkoittavat sanat,
luppo).
355. saamelaiset kutsuvat sutta Rutun koiraksi
(vrt. lutunen).
356. hantien mukaan kuolleiden maa sijaitsee
jäämerellä (vrt. pohjoiseen ja etelään
matkaavat sielut).
357. mansien taruissa kuolleiden maa sijaitsee
maan alla (sisäänkäynti ob-joen suulla).
358. hantien mukaan alisen alin kerros on
koiran hännän korkuinen (kolme kerrosta,
vrt. maan kerrokset, onkalot).
359. mordvalaiset kutsuvat munaa sanalla al
(alo, alga=alla, alo pe=ala pää, alks=pohja,
altams=luvata, altavks=lupaus, vrt. alku, alkio,
valkuainen, vrt. munasta luotu maailma).
360. saamelaisten mukaan Jabmeaivossa
kaikki on ylösalaisin (vrt. maan kuoren toisella
puolella kävelevät kuolleiden henget).
361. saamelaisten mukaan kuolleet saavat
Jabmeaimossa (jamie-ajmo) uuden kehon
(eläen yhtä väkevinä mitä maan päällä,
vrt. nuortuminen, jälleensyntyminen).
362. saamelaisten mukaan Jabmeaimo
sijaitsee vähän matkaa maan alla (vrt. elävän
pintakerroksen, vrt. matalat turpeilla tai
hiekalla peitetyt haudat).
363. saamelaisten mukaan syvemmällä
maassa sijaitsee Rotaimo (jonne menneet
saavat myös uuden kehon, vrt. eri tavalla
kuolleet).
364. saamelaisten mukaan Jabmeaimossa
Jabme-akalta uuden kehon saaneen henki
nousee yliseen tietyn ajan päästä (Radienin
luokse, vrt. mistä syntyy edelleen maan
päälle, vrt. syntymän haltijat).
365. mordvalaiset kutsuvat alhaalla olevaa
sanoilla alo ja alov (ylhäällä=vere).
366. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu
földi ördög (katoava henki) ja ördögszeretö
(rakastajan hahmon ottava alisen henki).
367. obinugrilaiset kutsuvat alisen haltijaa
nimin Xul oter, Xin wurt, iso kuikka, Il muw
iki ja pieni kuikka (vrt. luomiseen osallistuneet
linnut, alinen=veen alinen).
368. marit kutsuvat alempaa sanoilla yl ja ylyl
(vrt. alinen=ylinen, al eli yl-sielujen maa,
sekaisin menneet käsitteet).
369. hantien mukaan ihminen matkaa kuoleman
jälkeen alempaan maailmaan (henkensä eli lilinsä
jäädessä kuolinnukkeen).
370. mansien mukaan kuolleet menevät alapuolella
olevaan maailmaan (vrt. joen alajuoksu).
saamelaisten alisen sanastoon
kuuluu vyeli (ala, vrt. veli),
vyele (alus, alusta), vyelni (alla,
alta), vual, vuala (alle), vyellin
(alhaalla), vuoluupeln (alapuolella),
vualas, vualos (alas, vrt. jokea),
vyelemus (alin), ponemus, ponemuu
(pohjimmainen), vyeligasast
(matalalla), kiejalasast, kiedalasast
(syvällä), vuölie, vuellee, vuollie,
vuolle, vyeli, vuell, vull, ville,
vole (ala), vualaz (alainen), vuelbuz
(alempi), vuallneei (aleneva), vuellgaz
(alhainen), vuelmos (alimmainen),
vualpeälnn (alapuolella), vuell
(alitse), vuelnn (alla, alta), vualla
(alle), vualas (alas, vrt. vuolas,
jokikansan alinen=joen alajuoksu),
vualorra (alaspäin), vuellen (alhaalla,
alhaalta), roopp-peälnn (alla, alta,
vrt. roope, ropo), vualloozzi (allekkain)
ja vuelmos (alin).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti