1.09

lauantai 24. marraskuuta 2018




ALINEN

1. aliseen uskotaan päästävän maanpinnassa 
olevasta lovesta.

2. mansien mukaan alisesta palataan suuren 
vaakalinnun tai suuren-maan-palmikollisen-eläimen 
selässä (noitien apuhenkiä).

3. mansien mukaan alisen läpi virtaa 
sielu-vesinen-joki jonka suuta vartioi kaksi kurkea
(akka ja ukko).

4. mansien mukaan aliseen johtava joki laskee 
musta-vetiseen-haltijan-mereen.

5. mansit kutsuvat alisenhaltijaa Xul-ateriksi 
(yksi luojahengistä, vrt. kula, kule, kuli, kulo,
kulu).

6. mansien mukaan Xul-ater pitää majaansa 
aliseen johtavan joen toisella puolella (joessa 
seitsemän patoa).

7. noitien uskotaan voivan pujahtaa aliseen salaa 
(kalan tai käärmeen hahmossa).

8. mansit lepyttelevät Xul-ateria tummin eläin 
ja kangasuhrein (eläin uhrataan tai pidetään
elättinä, luut maan alle).

9. saamelaiset kutsuvat alisenhaltijaa Rutoksi 
ja Rut-aimoksi (r=l, vrt. luto, luta, vrt. luut,
lutakko).

10. saamelaiset yhistävät Rutoon iltahämärää, 
havupuita (etenkin petäjiä) ja susia ("Ruton 
koiria").

11. "äijä on sinne mennehiä, vähä on sieltä tullehia" 
(alisen luonteesta).

12. "tuo hauki minun manalle viepi, tuonelahan 
torkuttavi" (manalle eli maan alle).

13. alisen uskotaan alkavan sammalpeitteen alta 
(maan kasvavat osat kuuluvat keskiseen).

14. hantien mukaan kuolleiden vastaanottajana
toimii syntymänjumalatar Ankin tyttärenpoika 
Xin-wort (x=k tai h, vrt. kina, kinuta, hina, 
hinata).

15. suomalaista alisenhaltijaa Koljoa yhistetään 
suureen eläimeen, honkapuuhun ja veteen
(karjalan koljonen, saamen koilo, mansin 
xul-otor).

16. hantit uhraavat alisen haltijoille puisia lintuja 
(viedään vastarannalle) ja kirjavia kankaanpalasia 
(ripustetaan tuomiin).

17. mansit pitävät Kul-otoria ylisenhaltija 
Numi-toromin veljenä (luojahenget=heimojen
perustajia, vrt. yhden heimon henkiä,
jokaisella heimolla omansa).

18. mansien mukaan Kul-otor osallistui 
luomiseen sukeltamalla alkumeren pohjaan 
kuikan hahmossa ja tuomalla pohjasta palan 
maata (josta Numi loi mantereet).

19. mansit pitävät Kul-otoria veljeään 
ilkikurisempana ja töidensä tyhjäksi tekijänä 
(vaihtoi Numin siperianmännyistä luomat 
ihmiset savisiin jäljitelmiin).

20. mansit pitävät Kul-otorin maanpäällisenä 
edustajana Samsaj-ojkaksi kutsuttua haltijaa
(kuvaansa pidetään majan oviaukolla, uskotaan 
torjuvan tauteja).

21. mansit pitävät Kul-otorin mustasta kankaasta 
laadittua kuvaa kylän uhriaitassa vierellään 
"isoäidiksi" kutsuttu haltija (jälkimmäisen kuva 
valkoisista ja kirjavista kankaista). 

22. mansit käyvät Kul-otorin pyhäkössä kahdesti 
vuodessa (kesällä ja talvella). 

23. mansien Kul-otorille järjestämiin uhrimenoihin 
kuuluu polttopuiden kerääminen, tulen sytyttäminen 
(koivun käävällä), tulella istuminen, pyhäkön 
puhistaminen savulla, astioiden tuominen uhriaitasta, 
lahjojen ripustaminen aittaan ja pyhäkön puihin,
tummakarvaisen poron uhraaminen ("koko suvun 
terveydeksi"), aitan jalaksien tahriminen poron verellä, 
lihojen jakaminen kolmeen astiaan ("Kul-otorille, 
isoäidille, tulelle") ja lihojen syöminen tulen ääressä. 

24. alisen lahjat laitetaan puiden juurien alle tai 
onttojen puiden runkoihin (vrt. maan lahjat).

25. aliseen uhrataan terveyttä toivottaessa ja 
tauteja karkotettaessa.

26. hantien alisen haltijoihin kuuluu Atem bowert iki 
(Num-torumin veljiä, vrt. aate).

27. hantien mukaan Atem bowert iki elää maan 
alla, pukeutuu mustaan ja voi keskeyttää ihmiselle 
annetun elinajan (uhreiksi mustia kankaita ja 
eläimiä).

28. hantien alisen haltijan Xin ikin uskotaan elävän 
ob-joen alajuoksulla, jäämeren rannalla (pidetään 
syntymänjumalatar Kaltosin pojanpoikana,
vrt. isoäidin, elämän haltijoita nuorempia).




29. selkupit kutsuvat alisen haltijaa Kisiksi 
(pohjoisen-alajuoksun-henki, vrt. kissi,
kissa, kisata).

30. selkuppien mukaan Kis elää pohjoisessa 
("siellä missä taivas kohtaa maan", 
toisen tiedon mukaan "kuolleiden meressä, 
kuolleiden kylässä").

31. selkupit pitävät Kisiä Vanhan-emo-naisen 
toisena poikana (vrt. isoäidin, kaltesin,
vanhimmat haltijat naispuolisia).

32. selkuppien mukaan alisen haltija Lo voi
pitkittää synnytyksiä ja viedä lasten sieluja 
(jolloin elävät vain lyhyen ajan ja muuttuvat 
alisen hengiksi, vrt. synnytyksissä avustavat
hyväntahtoiset henget).

33. saamelaiset uhraavat Jabmiid-ahkkalle 
kuusiin ja petäjiin (lahjat laitetaan osoittamaan 
alaspäin, "jotta taudit palaisivat sinne mistä 
tulivatkin").

34. saamelaisten mukaan iltarusko kuuluu
alisen haltija Rutolle (vrt. länsi, luode,
päivään yhistäminen).

35. samojedien mukaan alista hallitsee elämän 
ja kuoleman haltijana pidetty Seitsemän-maan
-napanuoranleikkaaja-akka (vrt. saamelaisten
maan alla elävät syntymän haltijat).

36. samojedit pitävät veenhaltijaa Seitsemän
-maan-napanuoranleikkaaja-akan apulaisena
(vrt. nuorempana, heikompana).

37. samojedien mukaan "kuoleman haltija" 
elää maan pinnalla (vrt. surma, eläinhahmot).

38. alisen eläiminä pidetään madetta, monnia, 
sisiliskoa ja saukkoa (veen pohjassa liikkuvat 
eläimet, maan koloissa liikkuvat eläimet).

39. alisen uskotaan koostuvan kerroksista 
(alin kerros "koiranhännän korkuinen").

40. mansit pitävät kuikkaa (luli) ja kaakkuria 
(taxet) alisenhaltija Xul-aterin apulaisina
(xalä-vas=kuolleen sorsa, vrt. henkisielu
lul).

41. mansit pitävät Xul-ateria (maanalainen-mies) 
yhtenä luojahengistä (taruissa uiskentelee 
alkumeren päällä kuikan hahmossa).

42. mansien mukaan Xul-ater loi alisen eläimet 
painamalla maahan keppejä (vrt. maan koloissa 
elävät eläimet).

43. mansien taruissa Xul-ater saapuu "suuresta 
merestä josta heinä on kuollut".

44. mansien mukaan Xul-ater elää "seitsemännen 
meren takana, viimeisen seitsenmeren perämeren 
rannalla" (vrt. lähellä elävät elämän haltijat).

45. mansien mukaan alinen koostuu seitsemästä 
kerroksesta ("nahkaisen maan, karvaisen maan 
aliset seitsemän maan kerrosta").

46. saamelainen noita matkaa aliseen sielukalan 
(saiva guelie) opastamana (yliseen sielulinnun 
eli saiva leddien).

47. enetsien mukaan alista asuttavat tauteja 
ja kuolemaa aiheuttavat vahingolliset henget
(uskotaan vievän sieluja).

48. nenetsit pitävät alisenhaltija Ngata tautien 
ja kuoleman haltijana (vastavoimanaan
ylisenhaltija Num).

49. nganasanit kutsuvat alisen henkiä sanalla 
nguo (vrt. nuo, kuo).

50. nganasanit kutsuvat tautien henkiä sanalla 
kocha.

51. komien mukaan alinen sijaitsee "pihkaisen 
joen tuolla puolen".

52. komien mukaan alisessa kasvaa kuusia ja 
lehtikuusia (vrt. ylisen koivumetsät).

53. "Lemboi om pienembi Karuo, on se Karun 
roduo, g ei ole häi täys Karu, Lemboi on tuoju 
da viejy, a Karu on se piälimäine" (lempo ja
karu, karjalaisia alisen haltijoita).

54. "Jumal vallan andau, Karu kuhkuttau" 
(ylisen ja alisen haltijat, molempien taustalla 
heimototeemit, karu=karhu).

55. "taudi karusti hänen" (karusti, 
vei lähelle kuolemaa).

56. "karuntyrä pidäy luadie, sid löydyy" 
(kasata maahan kiviröykkiö, eläimen 
kadotessa).

57. "syömäh ruvettuu ei pie liigoa luzikkoa 
panna stolal, Karulaizet tullah" (uskotaan 
kutsuvan karulaisia, vrt. sukulaisten henkiä, 
Karun heimo).

58. "karunaigazed ollah jo kindahat" 
(karunaikaset=vanhat, kuluneet,
lähellä kuolemaa).

59. "eipä nouse, ei käeäkänä, Kalma kättähe 
pitäyhe" (kalma pitää kädestä, kal-ma,
vrt. kala-ma, kalojen maa).

60. "midä korvat kuvistaneh, Lemboi" 
(korvat kutisee, vrt. kuulee harhoja, 
lempojen saapumisen merkki).

61. "nenännokku kubizou, kuolienviesti tulou" 
(tulee viestejä kuolleilta).

62. "se on Karulla keessä, Karu peittäy" 
(Karulla kädessä, karun tahdon alainen asia,
vrt. metsä peittää).




63. saamelaiset kutsuvat maan alla sijaitsevaa 
kuolleiden maata sanoilla jabmiidaibmu
(ylösalaisin-maa).

64. saamelaisten kannusten kalvoilla kuvataan 
kahta eri alista (toinen maanpinnan lähellä, 
toinen syvällä maan alla).

65. selkuppien taruissa noita matkaa aliseen 
"7-airoisella veneellä".

66. nganasanit yhistävät aliseen Fannida-nimistä 
alkuhenkeä (pidetään toista luojahenkeä Nguoa 
ilkikurisempana, f=p).

67. enetsit jakavat alista seitsemään kerrokseen.

68. enetsit yhistävät aliseen Todote-nimistä 
sairauksien henkeä (uskotaan elävän "seitsemän 
routakerroksen alla").

69. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimin Kul, 
Puixt iki ja Kyn lun (musta mies).

70. saamelaiset kutsuvat alisessa elävää 
sairauksien henkeä nimellä Ruto (uhrinsa 
jätetään havupuihin).

71. saamelaiset kutsuvat korkeissa pahdoissa 
eläviä alisen henkiä sanoilla madd-vuolazoumo 
(uskotaan puhuvan kallion sisällä).

72. saamelaisten mukaan alisen henget 
liikkuvat yöaikaan (vrt. yöeläimet, vrt. kuun 
pitäminen alisen olentona).

73. hantinoidat matkaavat aliseen onkaloiden, 
rotkojen, luolien ja pyörteiden kautta.

74. sanalla kolja tarkoitetaan alisen henkeä, 
jättiläistä, sairauden henkeä, kuumetta,
kuumeen henkeä, vedestä tulevaa henkeä ja 
kaatumataudin henkeä (viron koll, saamen
kalja, udmurtin kil, komin kul, mansin 
xul-otor, unkarin hagy-maz).

75. sanalla alinen tarkoitetaan alla olevaa tilaa 
(saamen vuolle), alaosaa (udmurtin ul), maan alla 
olevaa (komin ulin), alempaa (hantin il), kaukana 
alhaalla olevaa (mansin jil), puruista tai pölyistä 
paikkaa (unkarin al), alimpana olevaa (nenetsin 
nilna), pohjaa (enetsin iro), alempaa maata 
(nganasanin nilea), pohjimmaista (selkupin il) 
ja alapuolella olevaa (kamassin jildo).

76. nganasanit kuvailevat alista matalalla 
sijaitsevien renkaiden muodostamaksi 
(vrt. maan kerrokset). 

77. nganasanien mukaan alisessa kuu muuttuu 
päiväksi (vrt. yön maa, henkien maa). 

78. nganasanit pitävät alista kasvillisuuden, 
rikkauden ja kuolleiden henkien paikkana
(vahingollisia henkiä, vrt. hyväntahtoisina
pidetyt sukulaisten henget).

79. hantien mukaan alisessa aika kulkee 
taaksepäin (ylisessä pysähtyy, vrt. ylinen 
tulevaisuuden paikkana).

80. nganasanit kuvailevat alista "vedeksi johon 
sielut sukeltavat" (perässään hanhia ja kuikkia).

81. nenetsit kutsuvat alisen haltijaa nimellä Nga.

82. nenetsien mukaan Nga elää verestä 
(vrt. verta imevät hyönteiset).

83. nenetsien mukaan Nga aiheuttaa epäonnea, 
tauteja ja kuolemaa (pidetään ylisen haltijan 
Numin veljenä, vrt. talvi ja kesä, yö ja päivä).

84. hantien mukaan varjosielu isi matkaa 
kuoleman jälkeen ob-joen suun jäisillä vesillä 
sijaitsevaan alamaailmaan (jota hallitsee 
Kul odyr).

85. nenetsien mukaan Nga tarkkailee ihmisiä 
maan koloista ja onkaloista (joista yksi tulisijan 
kuoppa, vrt. ylhäältä maailmaa tarkkaileva 
Numi).

86. nenetsit pitävät Ngata ylisenhaltija Numin 
poikana (toisen tiedon mukaan veli).

87. nenetsit kutsuvat Ngata nimellä Hra
(vrt. hera, hura).

88. nenetsit pitävät tummia poroja Ngan 
poroina (uskotaan estävän ihmisiä ja muita 
poroja sairastumasta).

89. hantit uhraavat alisen haltijoille tummia 
kankaita (levitetään maahan).

90. nenetsit pitävät koiria Ngan lapsina 
(voidaan käyttää uhreina vakavia tauteja 
torjuttaessa).

91. nenetsien mukaan alinen koostuu seitsemästä 
maan alaisesta tasosta (vrt. ylisen kerrokset).




92. nenetsit kutsuvat alisen ensimmäisellä 
tasolla elävää voimakasta henkeä Maaporoksi 
(vrt. uskomukset maata kannattelevasta 
peurasta).

93. nenetsit pitävät keskisen maata alisen taivaana 
(vrt. keskisen taivasta ylisen maana).

94. nenetsit pitävät alisen henki Ngata sielujen 
kerääjänä (vrt. aliseen matkaavat sielut).

95. nenetsinoita kulkee aliseen pienestä vuoressa 
olevasta kolosta (apuhenkiensä saattamana).

96. nenetsit kuvailevat alista kylmäksi ja pimeäksi 
paikaksi (muistuttaa ikuista syksyä, vrt. ylisen 
ikuinen kevät). 

97. nenetsit kutsuvat alista "rotkojen maaksi".

98. nenetsit kuvailevat alista ikuisten myrskytuulien 
paikaksi (vrt. syysmyrskyt).

99. nenetsien mukaan alisessa kasvaa vaivaiskoivuja 
(vrt. ylisen koivumetsät).

100. nenetsit pitävät alisen maata limaisena 
(vrt. veen pohja).

101. nenetsien mukaan alisessa virtaa leveä joki 
jonka varrella kuolleet elävät perheittäin 
(vrt. tuonilmainen).

102. nenetsinoita (sambdorta) matkaa aliseen 
kohoamalla kodan yläpuolelle, lentämällä 
lännessä sijaitsevaan maan ääreen ja siirtymällä 
maan läpi (vrt. sampo).

103. nenetsien mukaan alisen ensimmäisessä 
kerroksessa elää lempeää maan väkeä (sihirtya) 
ja kanssaan naineiden nenetsien sieluja 
(vrt. samojedeihin sekoittuneet kantauralilaiset 
heimot).

104. nenetsien mukaan sihirtya-väki elää maan 
alla samanlaista elämää kuin maan päälläkin 
(vrt. saamelaisten saivot).

105. nenetsien taruissa sihirtyat auttavat noitia 
sielujen etsinnässä.

106. nenetsit pitävät alisen toista kerrosta 
vahingollisten sieluja väijyvien henkien asuttamana 
(vievät vangitsemansa sielut Ngan luokse).

107. nenetsien mukaan alisen ensimmäisen ja 
toisen kerroksen välissä sijaitsee paikka jossa sielut 
pysähtyvät (sairaan alkaessa toipumaan uskotaan 
sielunsa pysähtyneen tuolla ja kääntyneen 
takaisin).

108. nenetsien mukaan vahingolliset henget 
elävät alisen toisen kerroksen reunoilla (missä 
väijyvät kuolleiden, sairaiden ja noitien sieluja,
vrt. petokalat).

109. nenetsit pitävät alisen alempia kerroksia 
voimakkaiden sieluja vievien henkien paikkana 
(sairaan heikentyessä joutuu noita matkaamaan 
alempiin kerroksiin, etsimään vastuussa olevan 
hengen ja neuvottelemaan kanssaan).

110. nenetsien alisen noidan (sambdorta) 
tehtäviin kuuluu kuolleiden sielujen saattaminen 
ja puolustaminen (pidetään noidista nuorimpana).

111. nenetsit yhistävät alisenhaltija Ngata 
ikiroutaan (talven, kylmän tai pohjoisen 
ilmentymä).

112. selkuppien taruissa alisen haltija Kyzy 
taistelee ylisen haltija Nopin pojan kanssa
(vrt. heimosodat, heimojen suojelushenkiä,
vrt. kysyä).

113. selkupit pitävät alista nurinkurisena paikkana 
(vanhat nuortuvat, laiskoista tulee ahkeria). 

114. selkupit pitävät kuuta alisen päivänä 
(laskee aamuisin, nousee iltaisin).

115. mansit kutsuvat alisen haltijaa nimellä 
Kul-odyr (ottaa kuolleiden varjosielut 
Numin käskystä, vrt. vastaan ottaa).

116. mansien taruissa Kul-odyr ajaa sieluja 
jäisen maan läpi pitkällä kepillään (liian aikaisin 
otetun sielun kantaja pyörtyy tai saa kohtauksen).

117. mansien mukaan alisen sisäänkäynti sijaitsee 
ob-joen suulla "suuren jäisen meren pohjassa" 
(varjosielujen määränpää).

118. selkupit kutsuvat alisen haltijaa nimellä 
Kuzy (elää maan alla, vrt. kusi, kuusi).

119. selkupit yhistävät lukua neljä (tetti) aliseen 
ja kiinni puristettuun nyrkkiin.

120. hantien mukaan  sielut matkaavat aliseen 
ob-jokea pitkin (alueen suurinta jokea).

121. hantien mukaan sielut ylittävät aliseen 
kulkiessaan meren (vrt. käsitykset saarella
sijaitsevasta tuonilmaisesta). 




122. hantien mukaan aliseen kuljetaan kolon läpi.

123. hantit kuvailevat alista pimeäksi paikaksi 
(vrt. kuun valo).

124. hantien mukaan alisen joet virtaavat 
päinvastaiseen suuntaan (suulta lähteille mistä
uskotaan palaavan maan päälle, olevaisuuksien 
tasojen rakenteesta).

125. mansien taruissa kerrotaan alisessa 
sijaitsevasta järvestä jossa ui seitsemän kuikkaa
(luomiseen yhistetty lintu).

126. mansien taruissa kuvattu alisen henkien 
kylä sijaitsee kaukana etelässä (vrt. pohjoisessa 
sijaitseva kuolleiden maa).

127. hantien alisen henkiin kuuluu Kyn-iki 
(tautien-ukko) ja Pykhty-iki (musta-ukko,
vrt. piki-musta).

128. hantien mukaan alisen henget saapuvat 
maan päälle kalmistojen ja lahojen kantojen
kautta (vrt. kannot maan henkien
uhripaikkoina).

129. hantit pitävät mustaa alisen, kuolleiden 
ja maan henkien värinä.

130. hantit kuvailevat alista "paikaksi jossa 
yö on kuin päivä".

131. hantien mukaan alisen joet laskevat 
päinvastaiseen suuntaan (vrt. etelään ja
pohjoiseen laskevat joet).

132. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä 
Kliny iki (ukolta noudetaan sairaiden 
sieluja).

133. hantinoita kulkee aliseen pyöreästä kolosta 
(johtaa syvälle maahan, vrt. hiidenkirnut).

134. hantinoita ylittää aliseen matkatessaan 
joen. 

135. hantinoidan tulee voittaa aliseen 
päästäkseen "seitsemän vaikeutta".

136. hantien taruissa alisenhaltija Kul saapuu 
pohjoisesta "seitsemällä koivuntuohisella
veneellä, kuudella koivuntuohisella veneellä" 
(keräten matkan varrelta "pienten poikien ja
tyttöjen sieluja").

137. hantien mukaan Kulin käynnin jälkeen 
seuraa hyvä pyyntionni ja pienten poikien ja
tyttöjen pitkä ikä (kuoleman ja elämän
haltija, vrt. taustalla olevat heimototeemit).

138. mansit kuvailevat alisen haltijoita 
"käveleviksi hengiksi" (vrt. yliseen lentävät  
henget, lintuhenget).

139. mansit kutsuvat alisen haltijoita 5-kielisen 
soittimen ylimmällä kielellä.

140. hantinoita pyytää Kliny ikiltä sairastuneen
sielun palauttamista (vedoten siihen että 
ihmisellä vielä tehtävää maan päällä).

141. hantien mukaan aliseen johtavasta kolosta 
mahtuu vain pienen eläimen hahmossa
(hiiri, kyy, lisko).

142. hantinoita kohtaa aliseen matkatessaan 
"kuusi vaikeutta" (ohdakkeita, tulta, 
villipetoja).

143. hantien taruissa alisenhaltija Kul 
luo ihmiset ja levittää nämä ympäri maata 
suuren tulvan avulla (vrt. kevättulvat, 
jokikansoja).

144. kallioihin maalattuja sokkelokuvioita 
pidetään aliseen kulkevina polkuina.

145. hantit pitävät yksin kasvavia kärpässieniä 
ja marjoja alisen henkien (kyn lunkh) ruokana.

146. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimin Kul, 
Khyn ja Atym iki (pidetään ylisenhenki Numin 
veljenä, veljesten emo päivänhenki Sanki,
päivää nuorempia).

147. hantit eivät kurkista ulos pimeän tultua 
(uskotaan houkuttelevan kuleja eli alisen 
henkiä).

148. hantit eivät kerro tarinoita kuleista 
(etenkään iltaisin, uskotaan houkuttelevan
olentoja).

149. hantit kutsuvat Khyn ikin johtamia alisen 
henkiä varjoiksi ja Khynin lapsiksi (kun iki,
kin iki, vrt. saamen kunn=tuhka).

150. hantit kuvailevat alisen henkiä yksijalkaisiksi, 
kätisiksi tai silmäisiksi. 

151. hantit pitävät lukua yksi alisen lukuna 
(yksin kasvavat sienet).




152. hantit uhraavat Khyn ikille seitsemän 
mustaa kangasta (haudataan maahan).

153. hantit pitävät Kulia ylisenhaltija Torumin 
vanhimpana poikana (nuorempi jumaluus).

154. hantien taruissa Kul lähetetään maan 
päälle ihmisiä lisäämään (alkavat lisääntyä liikaa 
jolloin siirtyy aliseen ja alkaa vähentää ihmisiä,
vrt. kulli). 

155. hantien taruissa Kul vähentää ihmisiä 
levittämällä tauteja ja syömällä ihmisten sydämiä 
(vrt. sieluja).

156. hantit pitävät Kulia kaiken epämiellyttävän 
ja ruman luojana (vastaavasti Torumia kauniiden 
ja miellyttävien asioiden).

157. hantit kutsuvat Kulia nimellä Kul tete ko
(kalojen luoja mies).

158. hantit pitävät Kulin hahmoina suurta 
haukea tai sampea (toisen tiedon mukaan 
sarvekas hauki).

159. hantit pitävät Kulia jokien ja järvien haltijana 
(alinen=veen alinen).

160. hantit pitävät alista eläinten jälleensyntymiseen
paikkana (mistä saapuvat keskiseen, vrt. ihmisten, 
varjosielujen).

161. hantit yhistävät Kuliin rautaa ja mustaa väriä 
(puixt, vrt. järvimalmi).

162. hantien mukaan Kulin maja sijaitsee 
"vanzevatista pohjoiseen" (tunnetun maan 
rajoilla).

163. mansit pitävät kuolemaa Kul-oterin 
mielipahan seurauksena.

164. udmurttien alisen henkiin kuuluu vozho 
(vedessä liikkuva henki), cher (tautien henki)
ja kutys (väkivaltaisesti kuolleen henki).

165. udmurtit sanovat alisen hengen nähdessään 
"shur ullan" (mene alavirtaan).

166. nenetsit kutsuvat alisen henkiä sanalla nga.

167. nenetsit pitävät sairastumista taisteluna 
alisen henkiä vastaan (voi kestää jopa seitsemän 
vuotta, häviöstä seuraa kuolema).

168. nenetsit pitävät alisen haltijaa naispuolisena 
(vanha-nainen-Nga).

169. nenetsit pitävät kylmää, nälkää, tauteja ja 
kuolemaa Ngan lähettäminä (miespuolisen 
Ngan, ylisenhaltija Nomin veljen, vrt. talven ja
kesän henget).

170. komit kutsuvat alisen haltijaa Kuliksi ja 
Omöliksi (veteen yhistetty luojahenki).

171. komit pitävät alisen henkien puina 
haarautuneita puita, monilatvaisia puita, 
puita joiden syyt kääntyvät päivää kohti, 
puita joissa on sormusmainen pahka, puita 
joiden oksat kasvavat rungon myötäisesti, 
puita joissa on onttoja kohtia, kaksisydämisiä 
puita, kuivuneita puita, puita joissa on pistäviä 
oksia ja rosoisia puita.

172. udmurtit kutsuvat alisen uhria sanoin 
"ullan vandon" (alaspäin uhri). 

173. udmurtit ripustavat alisen uhrit havupuihin 
(länttä tai pohjoista kohti).

174. komit nostavat pyydettyjen eläinten luut 
lavoille (etteivät muuttuisi alisen hengiksi,
vrt. kuolleiden oikea kohtelu).

175. mordvalaiset kutsuvat alisen henkeä 
nimin Mastoratia ja Mastorpaz (syntyy 
Chipazin (päivän henki) ja Norovavan 
(hedelmällisyyden emo) liitosta).

176. moksalaisten taruissa Mastoratia 
osallistuu luomiseen ottamalla suuhunsa 
maata ja sylkäisemällä maat ympärilleen 
(kasvavat tasangoiksi joihin luodaan 
rotkoja ja vuorijonoja).

177. moksalaiset kutsuvat alisen haltijaa 
nimellä Idemevs (vrt. ide, ite).

178. moksalaisten taruissa Idemevs sukeltaa 
hiekkaa suuren meren pohjasta, piilottaa osan 
hiekasta suuhunsa ja sylkee hiekan toisen 
luojahengen luomalle tasaiselle maalle 
(hiekasta syntyvät rotkot ja vuoret).

179. ersalaiset pitävät Mastorpazia kuolleiden 
sielujen vartijana (vrt. syöjänä, vrt. mastor
ja pasi, yhistetyt nimet).

180. mordvalaiset pitävät humalaa ja väkijuomia 
alisen haltijan luomina (aiheuttavat vahinkoa, 
heikentävät tietoisuutta).

181. mordvalaisten mukaan alinen sijaitsee 
meren pohjassa.

182. mordvalaisten taruissa luojahenki Chipaz 
(päivä) lähettää toisen (sorsanhahmoisen)
luojahengen aliseen (koska ei kuunnellut 
neuvojaan ja loi maailmaan vahingollisia 
asioita).

183. mordvalaiset pitävät vuoria alisen haltijan 
luomina ja ihmisille vahingollisina (vrt. vuorien 
rinteillä asuneet kantauralilaiset heimot).




184. virolaisten mukaan alisen haltija vie yksin 
kuolleen sielun (toisen tiedon mukaan ihmisen 
suojelushenki suojelee sielua kunnes löydetään).

185. nenetsit yhistävät alisen haltija Ngata 
maanalaisiin tuliin.

186. nenetsien mukaan Ngan tulia edeltää haamu 
tai porojen pelästyminen.

187. nenetsit suojautuvat Ngan tulilta asettamalla 
paikalle puisen haltijakuvan (syadai) ja uhraamalla 
haltijalle.

188. marinoita laskeutuu aliseen köyttä pitkin.

189. marien mukaan alisen haltija liikkuu 
puhurin hahmossa (öisin liikkuva olento).

190. marien taruissa alisen haltija osallistuu 
luomiseen tuhoamalla ylisen haltijan luomia
asioita.

191. marinoita tiedustelee asioita alisessa 
eläviltä kaloilta (mistä löytää perheonnea 
ja vaurautta, vrt. toteemit).

192. marit yhistävät alisen haltijaa tuuleen 
(vrt. yötuulet, syys ja talvituulet).

193. marien taruissa alisen haltija liikkuu 
korpin, koiran ja pöllön hahmossa (heimojen
toteemieläimiä).

194. marinoita kulkee aliseen kolosta, lähteestä 
tai luolasta.

195. udmurtit kutsuvat alista toiseksi maaksi
(sopal dunne).

196. hantit kutsuvat alisen haltijaa Hyn ikiksi 
(pidetään yhtenä luojahenki Num-toremin pojista, 
vrt. hynynen, hynninen). 

197. hantien mukaan Hyn iki pukeutuu tummiin 
vaatteisiin (maan väri, vrt. tummakarvaiset
eläimet).

198. hantien mukaan Hyn ikin apuna toimii 
seitsemän alisen henkeä (vrt. noita 
apuhenkineen).

199. hantit pitävät Hyn-ikiä tavallisena 
suojelushenkenä (ukolle uhrataan muiden 
suojelushenkien tavoin, vrt. toisen heimon
suojelushenkien muuttuminen alisen 
haltijoiksi).

200. hantien taruissa haltijat Yavun-iki ja 
Kon-iki laskeutuvat aliseen palauttamaan iloa 
maan päälle (Numin poikia).

201. hantien taruissa Yavun-iki ja Kon-iki 
hakevat alisesta Yavun-ikin kaapatun akan
(vrt. toisen heimon alueelta, alajuoksusta).

202. hantien taruissa Yavun-ikin ja Kon-ikin 
apuhenkinä toimii käärmeitä (keskisen
haltijoiden alkuperää, henkiolennoiksi 
muuttuneita noitia ja sukulaisten henkiä).

203. hantien alisen henkiin kuuluu sieluja 
vievä Atum navutl iki (pimeälle puolelle 
ajautuva ukko).

204. hantit pitävät Atum navitl ikin näkemistä 
huonona enteenä (vrt. yöeläimet).

205. hantit vievät Atum navitl ikille kangas 
ja ruokalahjoja (ukolla oma uhriaitta).

206. hantit pitävät Yavun-ikiä, Kon-ikiä ja 
Atum navitl ikiä luojahenki Num-torumin 
poikina (haltijaperheessä ylisen, keskisen ja 
alisen henkiä, vrt. joki asuminen).




207. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu 
Jabme-ahkka (kuoleman-akka), Ruohtta (tautien 
haltija) ja Mubpienolmaj (pieni-maan-mies).

208. saamelaiset kutsuvat alista kuolleiden maaksi 
(jabme-aimo).

209. saamelaiset pitävät jabme-aimoa eri paikkana 
kuin sukulaisten henkien asuttamaa saivo-aimoa 
(syvällä maan alla, maanpinnan lähellä).

210. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruto 
(hevosella ratsastava tautien haltija jolle uhrattu 
hevosia, myöhäisiä eli vieraita piirteitä).

211. saamelaisiin alisen henkiin kuuluu Ruoidna 
(koivun pökkelössä elävä lahopuun ja tautien haltija, 
voi livahtaa kotaan lahojen puiden mukana).

212. saamelaiset kutsuvat alisen henkiä sanoilla 
manelihah, jabmok ja jamikhah (vrt. manno
=kuu, ja=maa).

213. saamelaiset pitävät alisen henkiä sielujen 
viejinä (vrt. vastaan ottajina).

214. saamelaiset yhistävät Rutoa iltaruskoon, 
pimeyteen ja yöhön.

215. saamelaiset pyytävät Ruton suojelusta pimeällä 
tehtyihin asioihin (vrt. päivän ja yön haltijat).

216. saamelaiset uhraavat Rutolle tautien poistumista 
pyytäessään (ruto=luto, lu-to).

217. saamelaiset suorittavat Ruton uhrit havupuiden 
äärellä (osoitetaan alaspäin).

218. saamelaiset kuvaavat kuolleiden maan 
(jabmeaimo) kannusten kalvojen alaosaan 
(lähelle Rutoa).

219. saamelaisnoita matkaa jabme-aimoon kalan 
hahmossa (veen alinen).

220. saamelaisten taruissa aliseen laskeudutaan 
tikapuita pitkin.

221. saamelaisten taruissa alinen sijaitsee verisen 
joen tuolla puolen (vrt. komien pihkaisen).

222. saamelaiset yhistävät aliseen hylkeitä, kuikkia 
ja saukkoja (veen alisen eläimiä).

223. saamelaiset yhistävät aliseen mustaa, pohjoista, 
kylmää, luolia ja pulppuavia lähteitä.

224. saamelaiset kutsuvat Ruton hallitsemaa maata 
sanoilla rohttuaibmu (vrt. lohtu, rohtojen maa).

225. saamelaiset suojautuvat Rutolta laittamalla 
talvimajaan yöksi kulhollisen vettä (vrt. ruton
uhriksi, yön henki).

226. saamelaiset pitävät Jabme-akkaa väkevänä 
elävien ja kuolleiden asioita välittävänä henkenä 
(vrt. välissä elävät maan henget, ja=maa).

227. saamelaiset kutsuvat kuolleiden maata 
sanoilla jabmiaibmu, mubbenaibmu, rotuaibmu,
fudnosaibmu, kjapsaibmo, sarakkaaibmu ja 
saivaaibmu.

228. saamelaiset kutsuvat Ruton aiheuttamaa 
tautia sanoilla rohttodavda (rohtotauta,
vrt. rohdoilla parantuva).

229. saamelaisten mukaan Ruto sekä aiheuttaa 
tauteja että varoittaa taudeista (omien haltijoiden 
piirteitä, voivat auttaa ja vahingoittaa).

230. sanalla sert tarkoitetaan huonoa tapaa 
(saamen sjierhta), vihaista henkeä (marin sort,
vrt. sortaa), pelkoa ja pelonväristyksiä (udmurtin 
surd) ja pahaa henkeä (unkarin ördög).

231. "Karu silmih ei nävy ni kel, nägemätöi on" 
(alisenhaltija Karu).

232. "Kar ottau, nägemätöi" (vrt. talvella 
näkymätön karhu).

233. "Omell om moine viizas, kaikem pyörittelöö 
läbiliuskuziks azien" (aliseen yhistettyjä henkiä, 
vrt. komien alkuhenki Omel).

234. "läbiliuskuizikse muanittelou sinun" 
(Omelin kyvyistä).

235. "Karun eändy kuulimmo, soittuo, itkuu, 
pajon lodzuu, nähnyh ni kedä emmo" 
(vrt. karhun talvinen ihmishahmo, 
taustalla heimototeemit).

236. "Lempo siuv viekäh" (lempo vieköön).

237. "Lempo siut viekäh" (alisen henkien 
nimiä, vrt. lemi, lampo, lepo).

238. "Lembo mielet ottaa, ku lähet ajelemah" 
(mieleen vaikuttava henki). 

239. "mäne Lemmon kymmenih" (tiehesi,
vrt. kymeen, kypeen).

240. "Lemboi om pienembi Karuo, on se Karun 
roduo, g ei ole häi täys Karu" (karun rotua,
vrt. yhenväriset eläimet).




241. "Lemb ottakkah" (vrt. vieköön).

242. "Lemboi hänet otti" (ajoi hulluksi).

243. "Lemboi heidy kandelou, myöz i tullah pezon 
aigoa" (kantelee kipuja, kuukautiskivuista).

244. "läksi Lemmon lentimillä, sirkan siivillä yleni" 
(lemmon eli sirkan, eläinhahmot).

245. "heittäzin Lemmoil lekundan, vierizin muate" 
(yöllä liikkumisen, yöeläin).

246. "yöllä kulkou yökköset pimiellä pillomukset" 
(yöhenkien nimiä).

247. "suonii pilailoo Surmu, se kai lähendelöö 
lähemb ittsie" (suonia kivistää, surma
=kuoleman henkiä).

248. "sanottih jotta tietäjät pakautti kalmav väkie, 
niijen kera jutteli" (pakautti eli puhutti
kalmistossa eläviä henkiä).

249. "ota Lembo siudas" (lempo ottakoon).

250. "Piru da Karu ollah velleksed" 
(vrt. veljeksinä pidetyt luojahenget
vrt. korppi ja karhu, vrt. samojedin 
pi=yö).

251. "Karu ku tuli kodih, puistaldih" 
(kotona vieraileva Karu).

252. "kalmak kuhisevat, kuhuväki, kuhiaiset, 
ku ruumista saatethan, pienet, sen noutajat,
kiehuvat sielä maassa, survovat" (maassa 
kuhisevat kalmat, tulevat kuollutta vastaan, 
vrt. kusiaiset).

253. "eikä neh muullosin kalmat kuljek ku päivän 
rajala, ku päivä on kahela karvala, aamua tai iltaa" 
(päivän rajalla, noustessa ja laskiessa).

254. "ruuhmilla o häne haltiansa, kalmalaiset" 
(ruumiilla haltijansa, vrt. saattajansa).

255. "mikä piru siellä pimiässä kamuaa" 
(pimeässä liikkuvat pirut).

256. "Karu ov vienys sen" (vrt. kadonneet 
asiat).

257. "keijulaiset niin ku tyhjä varjo keijaa ilmassa, 
ei niillä ol lihhaa eikä olentoo" (keijulaisten 
ulkonäöstä, vrt. kangastus, hyönteiset).

258. "keijungaiset ja männingäiset ja muu kalamavväki" 
(henkiolentojen nimiä).

259. "keikkaita" (kalmalaisia, vrt. keikahtaa, 
keikistellä, kekata).

260. "sillä on ne lemmon keikkineet kun tekee 
kaikki nurin kurin" (vrt. nurinkurisena pidetty 
tuonilmainen, vrt. asioita päinvastoin tekevät 
tarujen hahmot, vrt. Lemminkäinen).

261. "kukas tekke – vanh keis" (vanha keisu, 
vrt. kesu, keiju).

262. "se on aika itek kelläki, se on henkimaailmallaki 
oma aikansak" (oma aikansa, liikkua).

263. "niillä on tapana olla kerpussa kun ne nousee" 
(kerpussa eli parvessa, kalman väellä).

264. "tuoko vanha Väinämöini, kävi käsin manalla, 
kourin kuoppaha sytelih, ilman tauin tappamatta" 
(manalla käyvät noidat, vrt. maan alla).

265. "sanottih meilä jotta niin syvältä pitäy tuonej 
jovesta koaloa kuin on synnyntähti missä paikassa" 
(kahlata tuonen joesta, synnyntähden eli luomen 
paikan syvyydeltä).

266. "äjj on sinne mennytty, a vähä on siepäi tulluttu" 
(vähän tulleita, kuolleiden maasta, vrt. sielujen 
liikkeet, jälleensyntyminen).

267. "häi karuloi karkottua iäre" (karkottaa karuloita, 
Karu ja karulaiset).




268. nganasanien mukaan tautien henget
elävät kuolleiden maassa (uskotaan
metsästävän ihmisten sieluja, kiinni
saadut sairastuvat).

269. nganasanien taruissa tautien henget
"purevat ihmisen sielua".

270. nganasanit kuvailevat alista 
"valottomaksi ja hämäräksi paikaksi jonka 
tasainen maa ja tiet koostuvat jäästä".

271. nganasanit kuvailevat alisen henkiä
pienikokoisiksi, laihoiksi, ohut tai
harvahiuksisiksi, kapeasilmäisiksi
tai silmättömiksi, pitkäkasvoisiksi,
maa tai ruohoihoisiksi, kyyryselkäisiksi,
karvaisiksi tai alastomiksi, maalta tai
kuolemalta tuoksuviksi ja äänettömiksi
tai ihmisen, tulen tai eläinten äänellä
puhuviksi.

272. mansien mukaan aliseen (Xul-oterin 
maahan) kuljetaan maan ja taivaan 
yhtymäkohdassa sijaitsevasta onkalosta 
(sijaitsee jyrkänteellä).

273. mansien taruissa alisen sisäänkäynti
tukitaan "seitsemällä lintu ja kalaverkolla" 
(paikkaa valvoo vanha mies ja nainen).

274. mansien taruissa noita saapuu 
alisen sisäänkäynnille linnun hahmossa, 
muuttuu haueksi, löytää verkoista heikon 
kohdan ja pääsee sisään.

275. nenetsit pitävät hyönteisiä alisen
eläiminä (etenkin sellaisia joiden hahmossa 
alisen henget (nga) voivat kiivetä nukkuvan 
ihmisen sisään).

276. nenetsien taruissa ylisenhaltija Nushu
käskee luonaan vierailemaan tulleen noidan 
menemään aliseen ja naimaan Ngan tyttären 
(noita etsii maan alla Ngan kotaa seitsemän 
päivää, Ngalla kaksi tytärtä joita kieltäytyy 
naittamasta noidalle).

277. nenetsien sambdorte-noidat pelastavat 
sairastuneiden henkiä Ngan luota (tautien
henkiä pidetään heikkoja noitia vahvempina, 
vrt. niitä jotka eivät saa tautia kääntymään).

278. nenetsien sambdorte-noitien apulaisiin
kuuluu sevtana (sev=silmä, pystyy liikkumaan 
alisen syvimpiin kerroksiin) ja ilta (elämän 
antaja, vrt. il-sielu).

279. nenetsit puhuttelevat alisenhaltija Ngata 
isoisäksi (haltijoiden alkuperää, sukulaisten 
henkiä).

280. nenetsien alisen noidan (sambana)
tehtäviin kuuluu kuolleiden henkien saattaminen 
ja ihmisten, kodan ja tavaroiden puhistaminen 
ja suojaaminen (vrt. sampa-ana).

281. nenetsin sampa-sanalla ymmärretään
varjosielun saattamista tuonilmaiseen 
(kannuksen säestyksellä, vrt. samppa).

283. nenetsit pitävät perheen porotokassa
alisenhaltija Ngalle pyhitettyä tummaa poroa 
(uskotaan suojelevan poroja taudeilta).

284. nenetsien mukaan tauteja aiheuttavat
alisen henget (ngyleko) pelkäävät kellojen
ja vaatteissa riippuvien helistimien ääniä
(vrt. noidan puku, vrt. lasten vaatteisiin
kiinnitetyt helyt).

285. hantit kutsuvat alisenhaltijaa nimillä
Khyn-iki ja Xul-otyr (iki=ukko).

286. nenetsit pitävät Ngata ylisen henki
Noomin poikana tai vaimon sisaren miehenä
(vrt. enetseillä päinvastoin, heimojen
suojelushenkiä).

287. nenetsit uhraavat Ngalle "suuren pimeyden
kuussa (joulukuu) likaisen reen äärellä"
(vrt. saamelaisten tavat).

288. nenetsien mukaan Nga liikkuu joulukuussa
leirien lähellä (käyden katsomassa mitä ihmiset 
jättävät hänelle, vrt. korpit, sudet).

289. nenetsit uhraavat Ngalle verta, poroja,
koiria tai hauenpäitä.

290. nenetsien mukaan Ngan syöttämättä
jättäminen voi johtaa haltijan kostoon 
(uskotaan seuraavan ihmisten jälkiä ja hajua, 
vrt. sudet).

291. nenetsien lauluissa aliseen matkataan
järven rantaa seuraamalla (matkaa pidetään
maansuuntaisena).

292. nenetsien lauluissa naispuolinen noita
löytää alisesta "seitsemässä kodassa elävät 
kaksi mammuttihirvasta" (vrt. ikiroudassa 
säilyneet mammutit).

293. nenetsit kutsuvat kuolleen hengen
saattamista aliseen sanalla sampo
(vrt. samota).

294. nenetsien taruissa Nga luo kaiken pahan
ja hyödyttömän (Noomin luodessa hyvän
ja hyödyllisen).

295. nenetsien mukaan jokaisessa ihmisessä
on jotain Ngan ja Noomin luomaa (miksi
ihmisten elämä voi olla vaikeaa).

296. nenetsit pitävät mustia kovakuoriaisia
(si), kovakuoriaisten (puy) toukkia ja pitkää 
maamatoa (khaly) Ngan lähettäminä
(pieniä kesällä, talvella uskotaan muuttuvan 
isoiksi hirviöiksi).




297. nenetsien mukaan Ngan lähettiläät voivat
mennä nukkuvien ihmisten sisään (jolloin
sairastuvat).

298. nenetsien mukaan Nga metsästää ihmisiä
"samalla tavoin kuin ihmiset eläimiä".

299. nenetsit kutsuvat Ngata nimellä Si iv nga nisya 
(seitsemän kuoleman isä, sairaudet lapsiaan).

300. nenetsien mukaan Ngan valtaan joutunut 
voi sairastua helpommin (uskotaan kuuluvan yhtä 
aikaa yliseen ja aliseen).

301. nenetsit voivat uhrata koiria vakavien tautien 
karkottamiseen (etenkin Singalle, Ngan tyttäriä, 
vrt. Tuonen tyttäret).

302. nenetsit pitävät Ngata miespuolisena
ja Noomin sukulaisena (Noom auttaa Ngata 
koska haluaa pysyä väleissä kanssaan, 
vrt. haltijoiden taustalla olleet oikeat ihmiset).

303. nenetsien taruissa Noom ja Nga taistelevat 
kuusta ja päivästä (Ngan päästessä voitolle leviää
maan päälle pimeys, vain tähdet jäävät jäljelle, 
vrt. pimennykset, vrt. yö ja päivä).

304. nenetsien mukaan sairaudet ja lasten
kuolemat johtuvat päivän katoamisesta ja maan 
kuolemasta (Ngan vastavoimia, vrt. talven).

305. nenetsit pitävät länttä Ngan suuntana ja 
sielujen menosuuntana (itää Noomin suuntana 
ja sielujen tulosuuntana, vrt. yön ja päivän).

306. nenetsit pitävät Ngata yhtenä Noomin
veljistä (veljistä huono-onnisin, "aina 
nälkäinen").

307. nenetsien taruissa Nga varastaa ihmisten
sieluja Noomin katsoessa toisaalle (toimii 
selkänsä takana, vrt. yöllä).

308. nenetsien taruissa Ngata pidetään 
naispuolisena (vanha nainen Nga, taistelee 
ylisen haltijoita vastaan, vrt. toisen heimon 
haltijoita, ylävirrassa asuvien).

309. nenetsit pitävät matoja alisen henkien
ruokana (maan alla oleva=kuuluu aliseen, 
vrt. ihmisille ja haltijoille kuuluvat ruuat).

310. unkarilaiset kutsuvat alisen haltijaa
nimellä Ördög (hallitsee pahoja henkiä
(mukaanlukien pahojen ihmisten henkiä)
ja ihmisiä vahingoittavia eläimiä kuten 
kirppuja, täitä ja paarmoja).

311. unkarilaiset kutsuvat Ördögin
hallitsemaa alamaailmaa sanalla Pokol 
(kuoleman ja sairauksien maa,
ö=o, or-dog, vrt. or-sielu).

312. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu
Fene (f=p, vrt. peni).

313. unkarilaiset sanovat "a Fene egye meg"
(syököön sen fene).

314. unkarilaiset sanovat "menj a Fenebe"
(mene fenelään eli aliseen).

315. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu Guta 
(kohtauksiin ja halvaantumiseen yhistetty henki, 
uskotaan lyövän uhrinsa kuoliaaksi, vrt. tehdä 
kutaa, kutajoki).

316. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä 
Kul-ilpi-iki (vrt. kilpi).

317. hantien mukaan kuolleen ruumis jää 
Kul-ilpi-ikin luokse (hengen matkatessa 
yliseen).

318. hantit kutsuvat alisen haltijaa nimellä 
Xin-iki (x=k tai h).

319. hantit pitävät käärmeitä, sammakoita
ja liskoja Kulin luomina (tulevat maan päälle 
onkaloista, vrt. elinpaikat, kylmäverisyys).

320. hantien taruissa Kul haluaa luoda kaikki 
eläimet (toinen alkuhenki Num kieltäytyy, 
jolloin Kul luo alisen eläimet).

321. hantit pitävät susia alisenhaltija Xulin 
luomina.

322. hantien mukaan alinen sijaitsee jokea 
alavirtaan eli pohjoiseen (vrt. etelään
laskevat joet).

323. hantit yhistävät pohjoista aliseen ja 
alapuolella olevaan (etelää yliseen ja yläpuolella 
olevaan, vrt. joki maailman napana).

324. hantit uhraavat Kul-ilpi-ikille tummia 
vaatteita (asetetaan pihtakuusen juurelle, 
maahan tai sammalten alle, uskotaan pitävän 
taudit loitolla).

325. hantien mukaan tautien henget (kulit) 
liikkuvat metsissä ja vesistöissä.

326. hantin sanalla kul tarkoitetaan lumimiestä 
(vrt. haltijoiksi muuttuneet luolamiehet, 
ihmislajin kadonneet haarat).

327. hantit kutsuvat alisen henkeä nimillä
Kul-iki, Xyn iki, Ilpi muv iki (maan alainen 
ukko) ja Kur ilpi iki (jalkojen alla oleva ukko).

328. hantit pitävät Kul-ikin kuvaa ovien kohdalla 
(tauteja karkottamassa).

329. nenetsit kutsuvat alla olevaa sanoilla ilat, 
ilna, ilmna ja nilad (vrt. ilta, ilma, nila,
vrt. il-sielu).

330. enetsit kutsuvat alla olevaa sanoilla irod,
irodo, iron ja irone (vrt. iiro, iloton, ilonen).

331. nganasanit kutsuvat alla olevaa sanoilla nile 
ja niledhu (vrt. ile, nila).

332. nenetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanoilla 
tisyana ja tasyina (alas=tisyan, tasyih, vrt. tis-jana, 
tisu-ana, vrt. tissutella, tassutella).

333. enetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanala tosin 
(alas=tosi, vrt. totuus, vrt. to-osi, to-osa).

334. enetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanalla 
loduxone (alas=lodudo, vrt. lohtu, lohdot eli 
rohdot, vrt. ladut).

335. nganasanit kutsuvat alhaalla olevaa 
sanalla kinsini (alas=kinsi, vrt. kini, kini-nen,
kisi, kisi-nen).

336. nenetsit kutsuvat alla olevaa / alta tulevaa 
sanoilla nila ja nilna (nilad=pohja, nili=ala, 
alinen, alimmainen, vrt. nillittää, ilahtua).

337. nenetsit kutsuvat alhaalla olevaa sanalla 
tasyih (tasyi=alas, vrt. tas=kokonainen).

338. nenetsit kutsuvat alla olevaa sanalla tasina 
(tasi=alas, vrt. taso, tassu, tasainen, vrt. ta-asi).

339. nenetsit kutsuvat alista / alla olevaa sanoilla 
nil, nilh ja nilna (vrt. ilna, il-sielujen maa).




340. "Lembo vodi minuodani, ku en olluh huolessah"
(vodi eli juoksutti).

341. hantit pitävät alisen henki Kulia (kul-ilpi-iki, 
xin-iki) käärmeiden, sammakoiden ja liskojen 
luojana.

342. hantien taruissa Kul tekee maahan reiän 
josta alisen eläimet pääsevät keskiseen (pidetään 
myös susien luojana).

343. hantien alisen henkiin kuuluu Kul-ilpi-iki 
(alisen ja tautien henki, tuntee taudit=paras suoja 
niitä vastaan).

344. hantit jättävät Kul-ilpi-ikille mustia kankaita
(pihtakuusen alle).

345. hantien alisen henkiin kuuluu Kul iki 
(päähenki), Χyn iki (toiselta nimeltään Ilpi muv 
iki eli maan-alainen-mies, vrt. kun) ja Kur ilpi iki 
(jalkojen-alainen-mies, vrt. kura, kuri).

346. hantit eivät käytä mustia vaatteita
(pidetään alisen henkien uhreina, 
vrt. käyttäminä).

347. hantinoidan kutsuma Kul-ilpi-iki saapuu 
kodan etuovesta (vrt. keskisen haltija).

348. hantit muistavat Kul-ilpi-ikiä metsässä 
perheen auttajana (vrt. metsäpyhäköt eli hiidat).

349. mordvalaisten taruissa luojahenki Pas 
antaa toisen alkuhengen luoda vahingollisia 
henkiä soihin ja syvänteisiin (omilta kuulostavat 
aliset, vrt. pasi, pasanen).

350. saamelaiset kutsuvat kuolleiden maata 
Yabme-aimoksi (Yabme-akan hallitsema,
ya=ja=maa).

351. saamelaisten mukaan kuolleen henki 
voi mennä Radien-aimoon tai Rut-aimoon 
(vrt. molempiin, yliseen ja aliseen matkaavat 
sielut). 

352. saamelaisten mukaan alisen henki Rutu 
ilmestyy siniseen pukeutuvan miehen hahmossa 
(vrt. seitojen rajoitukset, sininen väri,
vrt. ruttu, ruutu).

353. saamelaiset kutsuvat Rutua sanoilla ruta 
ja rota (vrt. rotta, rauta, routa, ruutana, r=l, 
vrt. luu, lutu, luuta, loita, lotta, lauta, lattia).

354. saamelaiset uhraavat Rutulle tautien 
uhatessa (uhrit maahan tai kivien koloihin, 
vrt. sammalta ja jäkälää tarkoittavat sanat, 
luppo).

355. saamelaiset kutsuvat sutta Rutun koiraksi 
(vrt. lutunen).

356. hantien mukaan kuolleiden maa sijaitsee 
jäämerellä (vrt. pohjoiseen ja etelään
matkaavat sielut).

357. mansien taruissa kuolleiden maa sijaitsee 
maan alla (sisäänkäynti ob-joen suulla).

358. hantien mukaan alisen alin kerros on 
koiran hännän korkuinen (kolme kerrosta, 
vrt. maan kerrokset, onkalot).

359. mordvalaiset kutsuvat munaa sanalla al 
(alo, alga=alla, alo pe=ala pää, alks=pohja, 
altams=luvata, altavks=lupaus, vrt. alku, alkio, 
valkuainen, vrt. munasta luotu maailma).

360. saamelaisten mukaan Jabmeaivossa 
kaikki on ylösalaisin (vrt. maan kuoren toisella 
puolella kävelevät kuolleiden henget).

361. saamelaisten mukaan kuolleet saavat 
Jabmeaimossa (jamie-ajmo) uuden kehon 
(eläen yhtä väkevinä mitä maan päällä,
vrt. nuortuminen, jälleensyntyminen).

362. saamelaisten mukaan Jabmeaimo
sijaitsee vähän matkaa maan alla (vrt. elävän 
pintakerroksen, vrt. matalat turpeilla tai
hiekalla peitetyt haudat).

363. saamelaisten mukaan syvemmällä
maassa sijaitsee Rotaimo (jonne menneet 
saavat myös uuden kehon, vrt. eri tavalla
kuolleet).

364. saamelaisten mukaan Jabmeaimossa 
Jabme-akalta uuden kehon saaneen henki 
nousee yliseen tietyn ajan päästä (Radienin 
luokse, vrt. mistä syntyy edelleen maan 
päälle, vrt. syntymän haltijat).

365. mordvalaiset kutsuvat alhaalla olevaa 
sanoilla alo ja alov (ylhäällä=vere).

366. unkarilaisten alisen henkiin kuuluu 
földi ördög (katoava henki) ja ördögszeretö
(rakastajan hahmon ottava alisen henki).

367. obinugrilaiset kutsuvat alisen haltijaa 
nimin Xul oter, Xin wurt, iso kuikka, Il muw 
iki ja pieni kuikka (vrt. luomiseen osallistuneet 
linnut, alinen=veen alinen).

368. marit kutsuvat alempaa sanoilla yl ja ylyl 
(vrt. alinen=ylinen, al eli yl-sielujen maa,
sekaisin menneet käsitteet).

369. hantien mukaan ihminen matkaa kuoleman 
jälkeen alempaan maailmaan (henkensä eli lilinsä 
jäädessä kuolinnukkeen).

370. mansien mukaan kuolleet menevät alapuolella 
olevaan maailmaan (vrt. joen alajuoksu).



saamelaisten alisen sanastoon 
kuuluu vyeli (ala, vrt. veli), 
vyele (alus, alusta), vyelni (alla, 
alta), vual, vuala (alle), vyellin 
(alhaalla), vuoluupeln (alapuolella), 
vualas, vualos (alas, vrt. jokea), 
vyelemus (alin), ponemus, ponemuu 
(pohjimmainen), vyeligasast 
(matalalla), kiejalasast, kiedalasast 
(syvällä), vuölie, vuellee, vuollie, 
vuolle, vyeli, vuell, vull, ville, 
vole (ala), vualaz (alainen), vuelbuz 
(alempi), vuallneei (aleneva), vuellgaz 
(alhainen), vuelmos (alimmainen),
vualpeälnn (alapuolella), vuell 
(alitse), vuelnn (alla, alta), vualla 
(alle), vualas (alas, vrt. vuolas,
jokikansan alinen=joen alajuoksu),
vualorra (alaspäin), vuellen (alhaalla, 
alhaalta), roopp-peälnn (alla, alta, 
vrt. roope, ropo), vualloozzi (allekkain) 
ja vuelmos (alin).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti