TUONILMAINEN
1. sielun uskotaan matkaavan tuonilmaiseen
porojen vetämällä reellä (reen jättäminen
haudalle).
2. tuonilmaista kuvaillaan "merenpohjaksi"
2. tuonilmaista kuvaillaan "merenpohjaksi"
ja "meren alla olevaksi maaksi".
3. sielun uskotaan matkaavan tuonilmaiseen
sielulintua seuraten (hanhi, telkkä, sorsa,
joutsen).
4. sielun uskotaan jatkavan elämää
4. sielun uskotaan jatkavan elämää
tuonilmaisessa "sellaisena kuin hautaan
laitetaan" (samoissa vaatteissa ja varusteissa).
5. kuolinitkujen uskotaan kuuluvan
tuonilmaiseen.
6. kuolleiden uskotaan pitävän kuolinitkuista
(vrt. eläväisten lauluista).
7. tuonilmaista kutsutaan tuonelaksi ja
7. tuonilmaista kutsutaan tuonelaksi ja
pimentolaksi.
8. tuonilmaiseen johtavaa jokea kutsutaan
8. tuonilmaiseen johtavaa jokea kutsutaan
tuonen joeksi ja rutjan koskeksi (mereen
laskeva joki, vrt. ruta, luta).
9. tuonilmaisen kerrotaan sijaitsevan
"maailman ääressä kaukana pohjoisessa
missä taivaankansi kaareutuu mereen"
(pohjoiseen ja etelään matkaavat sielut,
vrt. heimojen syntypaikat).
10. saamelaisten mukaan tuonilmainen
sijaitsee "pyhän saivojärven alla".
11. mordvalaiset kulkevat tuonilmaiseen
"maanalaista polkua pitkin, pajunlatvoja
kulkevaa siltaa pitkin".
12. mordvalaisten mukaan tuonilmaisessa
(tona si) eletään suvuittain (si, tsi=päivä,
vrt. siellä, sinne, sinä).
13. saamelaisten mukaan kuolleet menevät
13. saamelaisten mukaan kuolleet menevät
maan alla olevien henkien (mad-vuolas-olmo)
luokse ja elävät siellä "kuten maan päälläkin".
14. saamelaiset kutsuvat tuonilmaista jamikas
14. saamelaiset kutsuvat tuonilmaista jamikas
-aimoksi, jabme-aimoksi, saiwo-aimoksi ja
sarakka-aimoksi (ai-mo, ai-sielujen maa,
vrt. äi-ti, äidin heimon saivo).
15. saamelaisten mukaan sielut saavat
15. saamelaisten mukaan sielut saavat
jabme-aimossa uuden kehon varjojen maata
hallitsevalta Jabme-akalta (vrt. Sar-akalta,
jabme=jame, ja=maa).
16. saamelaisten mukaan noidat voivat
16. saamelaisten mukaan noidat voivat
pelastaa jabme-aimoon eksyneitä ja
kaapattuja sieluja.
17. inarinsaamelaiset kutsuvat tuonilmaista
sanoilla tuot ilbmi (tuo ilma, tämän ilman
(tät ilbmi) ja elävän ilman (eäll ilbmi)
vastakohta, vrt. il-sielu, il-sielujen maa,
vrt. ilmi, ilma, ilta).
18. kolttasaamelaiset kutsuvat tuonilmaista
18. kolttasaamelaiset kutsuvat tuonilmaista
sanoilla tut alme (tuo maailma, tat almen
eli tämän maailman vastakohta, al=il=yl,
vrt. tuta).
19. tuonilmaiseen kuljetaan "yli tuntureiden,
19. tuonilmaiseen kuljetaan "yli tuntureiden,
jokien ja metsien".
20. tuonilmaisessa istutaan ja syödään
20. tuonilmaisessa istutaan ja syödään
suvuittain (jokaisella suvulla omansa,
vrt. saivot).
21. "eletäh kui lintuzed, ei ole asuntoa,
ei ole suomist, ei juomist" (tuonilmaisen
kuvauksia, vrt. lintusielut).
22. tuonilmaisen kerrotaan sijaitsevan
"mustan meren rannalla".
23. obinugrilaisten mukaan tuonilmaiseen
kuljetaan ob-joen suulla olevasta aukosta
(vrt. maan kolosta, langeta loveen).
24. obinugrilaiset pitävät tuonilmaista
24. obinugrilaiset pitävät tuonilmaista
maanpäällisen peilikuvana (ikuinen kuu,
joet virtaavat vastakkaiseen suuntaan,
joet virtaavat vastakkaiseen suuntaan,
vrt. kuun ja päivän maa, kaksi sielua
=kaksi tuonelaa).
25. obinugrilaisten mukaan henget elävät
tuonilmaisessa "kuten maan päälläkin".
26. saamelaisten mukaan jabmiid-aibmu
26. saamelaisten mukaan jabmiid-aibmu
sijaitsee "veden alla, vaikean matkan päässä"
(noita tarvitsee matkalle kalahengen).
27. komien mukaan tuonilmainen sijaitsee
27. komien mukaan tuonilmainen sijaitsee
"pihkaisen joen tuolla puolen" (yli mennään
"kapeaa oksaa myöten").
28. sukulaisten sielujen uskotaan elävän
tuonilmaisessa kuten maan päälläkin
("iloitsevat, itkevät, laulavat").
29. sielujen uskotaan palaavan tuonilmaisesta
sukulaislapsiin (jälleensyntymistä kutsutaan
"toiseksi kuolemaksi").
30. tuonilmaista pidetään maan päällisen
30. tuonilmaista pidetään maan päällisen
peilikuvana (päivä nousee lännestä, päivä
ja yö vaihtaneet paikkaa, ihmiset nuortuvat
muuttuvan tuonilmaisessa ehjiksi ja kääntyvän
oikein päin (rikotaan, ommellaan nurinkurin).
32. henkien uskotaan lentävän tuonilmaiseen
32. henkien uskotaan lentävän tuonilmaiseen
"lintujen tietä pitkin, pohjoista kohti suunnaten"
(vrt. linnunrata).
33. tuonilmaiseen kuljetaan "kalliossa olevan
pienen kolon kautta, siellä missä maa ja taivas
yhtyvät" (kolon edessä "seitsemän verkkoa",
koloa vartioi "vanha akka ja ukko").
34. tuonilmaista kutsutaan "pimeäksi järveksi"
(vrt. mustat järvet, saivot).
35. tuonilmaista kutsutaan "kalojen, käärmeiden
35. tuonilmaista kutsutaan "kalojen, käärmeiden
ja sammakoiden maaksi".
36. liiviläiset kutsuvat tuonilmaista
36. liiviläiset kutsuvat tuonilmaista
"kuolleiden mereksi".
37. nenetsien mukaan tuonilmaisessa vallitsee
"ikuinen kylmyys" (vrt. vuoret, pohjois-napa).
38. samojedien mukaan tuonilmaisessa asuu
38. samojedien mukaan tuonilmaisessa asuu
siirtjei-nimistä kansaa jotka elävät majavien,
mammuttien ja soopeleiden kanssa (muistoja
samojedejä edeltäneistä kantauralilaisista
heimoista).
39. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla
39. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla
so dunne (tuo maailma) ja sopal dunne
(tuonpuolinen maailma).
40. kuolleiden uskotaan elävän tuonilmaisessa
(tuonpuolinen maailma).
40. kuolleiden uskotaan elävän tuonilmaisessa
"yhessä, suvun perustajan johdolla" (suvun
perustajan eli toteemin).
41. tuonilmaiseen kuljetaan kallionhalkeaman
41. tuonilmaiseen kuljetaan kallionhalkeaman
eli loven kautta (langeta loveen).
42. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista
42. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista
sanoilla xamal ja xamal-ma (kuolleiden maa,
vrt. kamala, hama).
43. obinugrilaisten mukaan tuonilmaisessa
43. obinugrilaisten mukaan tuonilmaisessa
eletään "valoisan maan tavoin".
44. hantien mukaan tuonilmaisessa eletään
44. hantien mukaan tuonilmaisessa eletään
sukukylittäin.
45. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista sanoin
45. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista sanoin
it-turem (tuo ilma), kali-torem (kuolleen ilma),
it-sänke (alhainen valkeus) ja ala-maailman
-miehen-järvi (vrt. saivojärvet).
46. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee
46. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee
"kaukana pohjoisessa, ob-joen suun takana".
47. hantien mukaan tuonilmaisessa kasvaa
47. hantien mukaan tuonilmaisessa kasvaa
leppiä ja siperianmäntyjä.
48. mansien mukaan tuonilmaisessa tulee
48. mansien mukaan tuonilmaisessa tulee
niukasti kalaa (kali-kul, kuolleiden kaloja,
ruutanoita ja muita välteltyjä kaloja).
49. mansit uskovat tekevänsä tuonilmaisessa
samoja askareita kuin eläessäänkin ("verottajia
ei tuonilmaisessa ole").
50. kuolleiden hengillä kerrotaan olevan
tuonilmaisessa omat puunsa (joiden vastineet
maan päällä, vrt. komien as pu, oma puu).
51. tuonilmaista kuvaillaan "mustavetiseksi,
synkkämetsäiseksi, liskoja ja lohia kuhisevaksi
paikaksi".
52. marit kutsuvat tuonilmaista sanoilla wes tuna
52. marit kutsuvat tuonilmaista sanoilla wes tuna
(toinen maailma, vrt. vesi, pesi, tunari).
53. marien mukaan henget elävät
53. marien mukaan henget elävät
tuonilmaisessa maanpäällisen kaltaista
elämää (asuvat yhessä, tulevat vastaan
sukulaisiaan).
54. hukkuneiden henkien uskotaan elävän
tuonilmaisessa (muista erillään).
55. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee
"kaukana, jäätyneessä maassa".
56. hantien mukaan henget elävät
56. hantien mukaan henget elävät
tuonilmaisessa saman ajan kuin maan
päälläkin (nuortuen vanhoista lapsiksi).
57. hantien mukaan kuolleet syntyvät
tuonilmaisesta sukulaislapsiin, muuttuvat
karhuiksi, kuolevat lopullisesti tai kohoavat
karhuiksi, kuolevat lopullisesti tai kohoavat
haltijoiksi (jolloin siirtyvät puisiin akkoihin
ja ukkoihin).
58. "tuonen mustassa jovessa, pohjolan igi-purossa"
58. "tuonen mustassa jovessa, pohjolan igi-purossa"
ton nop (maan alainen taivas).
60. "sinne on viisi vitsikkoo, ja on kuusi
60. "sinne on viisi vitsikkoo, ja on kuusi
kuusikkoo, seitsemä petäjikköö, kaheksa
katajikkoo, yheksä ylös mäkkee, kymmene
katajikkoo, yheksä ylös mäkkee, kymmene
kylmää lähettä" (tuonilmaisen sijainnista).
61. muuttolintujen uskotaan tuovan viestejä
61. muuttolintujen uskotaan tuovan viestejä
tuonilmaisesta (saapuvat etelästä, vrt. kaksi
heimoa=kaksi tuonilmaista).
62. saamelaisten mukaan Jabme-akka elää
62. saamelaisten mukaan Jabme-akka elää
"iloisten henkien maassa" (vrt. sukulaisten
henkien).
63. selkuppien mukaan sielut uivat kuolleiden
63. selkuppien mukaan sielut uivat kuolleiden
mereen jokea pitkin (vrt. pohjoiseen ja etelään
laskevat joet).
64. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee
alavirrassa tai pohjoisessa.
65. "ildavundaized ollah ihalis syndyizih nygöi,
65. "ildavundaized ollah ihalis syndyizih nygöi,
ildoi igäizil eletäh" (iltavuntaiset eli vanhukset,
elävät ihalissa syntysissä, vrt. il-sielu).
66. "tuoll ilmalla" (tuo ilma).
67. "täll ilmalla meil on hyvä eleä" (tämä ilma).
68. "tuol ilmal lähti" (kuoli).
69. "kolm on tytärdä täl ilmal, kaks on nurmes"
(kolme elää, kaksi kuollut).
70. "meilä sanottih kum päivä paistau ta vettä
70. "meilä sanottih kum päivä paistau ta vettä
vihmuu, pokonniekat heätä pitäy" (pitää häitä,
pokonniekat eli kuolleet).
71. "tämänilmani elaiga" (tämänilmainen
elinaika, vrt. el-sielu).
72. "jo kikistih kuoli, peäz eäre kävelemäh"
72. "jo kikistih kuoli, peäz eäre kävelemäh"
(pääsi ääreen kävelemään, tuonilmaiseen).
73. "tuonelassa ollah kuoliet" (tuonelassa,
73. "tuonelassa ollah kuoliet" (tuonelassa,
vrt. tone, tonne, toinen).
74. "meilä pantih kuoliella kaikki voattiet mitä
74. "meilä pantih kuoliella kaikki voattiet mitä
kuulu" (mitä uskottiin tarvitsevan matkalle
tuonilmaiseen).
75. "sid e uliz menemisty toizel ilmal"
75. "sid e uliz menemisty toizel ilmal"
(toinen ilma).
76. saamelaisten kannusten kalvoilla kuvataan
kahta tuonilmaista (lähellä maanpintaa sijaitseva
saivo-aimo ja syvällä maan alla sijaitseva
jabme-aimo).
77. saamelaiset uskovat pääsevänsä kuollessaan
77. saamelaiset uskovat pääsevänsä kuollessaan
suojelushenkensä saivoon (sijaitsee järven tai
vaaran alla, jokaisella perheellä saivonsa
/ oma alueensa saivossa).
78. saamelaisten mukaan kuolleet muuttuvat
78. saamelaisten mukaan kuolleet muuttuvat
henkiolennoiksi ja alkavat auttaa jälkeläisiään
("kuten heitäkin oli autettu").
79. saamelaisten mukaan saivojen maa sijaitsee
79. saamelaisten mukaan saivojen maa sijaitsee
lähellä maanpintaa (vrt. maan päälle tai lähelle
maanpintaa hautaaminen).
80. nganasanien mukaan elämä jatkuu
80. nganasanien mukaan elämä jatkuu
tuonilmaisessa samanlaisena kuin maan
päälläkin (omista tavoista kumpuavan
päälläkin (omista tavoista kumpuavan
onnen toivotaan jatkuvan).
81. nenetsien mukaan kuolleet asuvat alisessa
81. nenetsien mukaan kuolleet asuvat alisessa
(maan alla) usean polven ajan jonka jälkeen
siirtyvät yliseen (maan ylle) joen tai puun kautta
(alisen ja ylisen alkuperää, vrt. karhuihin
liittyvät uskomukset).
82. nganasanit pitävät tuonilmaista keskisen
82. nganasanit pitävät tuonilmaista keskisen
kaltaisena (sijaitsee maan alla).
83. nganasanien mukaan reki kuljettaa kuolleen
83. nganasanien mukaan reki kuljettaa kuolleen
päivänlaskun suuntaan (matka kestää kolme
vuotta jonka jälkeen ei pysty enää palaamaan,
vrt. rekihaudat).
84. nganasanien mukaan tuonilmaiseen
johtavasta polusta haarautuu sivupolku
suurelle-neljän-perheen-majalle (turuketi ma)
missä sairaiden sielut pysähtyvät (majalla
päätetään jatkavatko pidemmälle vai
kääntyvätkö takaisin, vrt. noitien matkat).
85. selkupit yhistävät lukua viisi (sombilä)
tuonilmaiseen ja äänen avulla saatuun
yhteyteen tuonilmaisen kanssa.
86. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee
86. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee
veden toisella puolella (vrt. järven, joen).
87. nenetsien mukaan tuonilmaisessa eletään
87. nenetsien mukaan tuonilmaisessa eletään
samanlaista elämää kuin veden tällä puolellakin
(nuortuen ja syntyen lopulta takaisin).
88. nenetsinoidat kulkevat tuonilmaiseen
88. nenetsinoidat kulkevat tuonilmaiseen
"kolmen suuren joen yli" (joet täynnä
kaatuneita puita, haltijarekiä, kannuksen osia
kaatuneita puita, haltijarekiä, kannuksen osia
ja matkalle menehtyneiden noitien
varusteita).
89. nenetsinoidat saattavat kuolleita
varusteita).
89. nenetsinoidat saattavat kuolleita
tuonilmaiseen Jorra-lintujen avustuksella
(vrt. jorahtaa, lintujen äänet).
90. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee
90. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee
"suuren veden äärellä" (vrt. meriin laskevat
joet).
91. nenetsien mukaan tuonilmaisessa eletään
suvuittain (kuten maan päälläkin).
92. nenetsinoita kutsuu tuonilmaiseen
92. nenetsinoita kutsuu tuonilmaiseen
saapuessaan kuolleen sukulaisia, tönäisee
tämän (sielun) ruuhesta ja meloo pois nopeasti
("etteivät kutsuisi noitaa").
93. nenetsinoita palaa tuonilmaisesta hauen
hahmossa (suolle päästessään jatkaa metsona
sijaitsee "obin suulla, kaukana pohjoisessa"
(alisen henkien eläessä "kaukana etelässä",
vrt. kaksi sielua, eri suuntiin matkaavat
sielut).
95. hantien mukaan kuolemaa lähestyvän
henki vierailee heimon suojelushengen
(karhun) luona ennen kuolleiden maahan
siirtymistä (kykenee estämään kuoleman).
96. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla
96. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla
sopal-doonnae (sukulaisten maa).
97. komien mukaan kuolleiden maa sijaitsee
97. komien mukaan kuolleiden maa sijaitsee
"vaarojen, jokien ja metsien tuolla puolen"
(eläväisistä pohjoiseen).
98. komien taruissa kuolleiden maahan
(eläväisistä pohjoiseen).
98. komien taruissa kuolleiden maahan
matkaavat ylittävät pihkaisen joen (syr yu)
kapeaa puuta tai hämähäkin verkkoa pitkin.
99. moksalaisten taruissa urhojen sielut
matkaavat usiya-nimiselle vihreälle saarelle
missä syövät ja juovat mesijuomaa pitkän
pöydän ääressä (vrt. pöytien myöhäinen
alkuperä, vrt. alkuhenkien asuttamat saaret).
100. mordvalaisten mukaan tuonilmainen
sijaitsee taivaassa, maan alla tai kaukaisessa
maassa (vrt. kolme sielua).
101. mordvalaisten mukaan kuolleet elävät
tuonilmaisessa samaa elämää kuin maan päälläkin
(tarvitsemansa astiat ja työkalut haudoille).
102. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa
102. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa
kasvaa metsiä ja virtaa jokia (kuolleiden kylät
jokien varsilla).
103. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa
kalastetaan, metsästetään ja mennään naimisiin
(vrt. häävaatteiden laittaminen nuorena
kuolleiden hautoihin).
104. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa
104. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa
sijaitsee tarunomainen elämän vesi
(neri ved).
105. ersalaiset kutsuvat tuonilmaista sanoilla
105. ersalaiset kutsuvat tuonilmaista sanoilla
toona chi (vrt. tsi, si=päivä).
106. komit kuvailevat tuonilmaista "paikaksi
106. komit kuvailevat tuonilmaista "paikaksi
jota korvat eivät ole kuulleet, paikaksi jota silmät
eivät ole nähneet".
107. komien mukaan tämänilmaisen äänet
107. komien mukaan tämänilmaisen äänet
eivät kuulu tuonilmaiseen.
108. komit kuvailevat tämänilmaista sanoin valo,
108. komit kuvailevat tämänilmaista sanoin valo,
valkeus, vapaus ja lämpö.
109. udmurttien mukaan koirat näkevät
109. udmurttien mukaan koirat näkevät
tuonilmaiseen (ilmeistään päätellään henkien
tunnetilaa).
110. saamelaiset kutsuvat maan alla
110. saamelaiset kutsuvat maan alla
sijaitsevaa tuonilmaista sanoilla saivo-aimo
(vrt. saivo=aivo=avo, vrt. saivo=savo,
vrt. sai-maa=ai-maa).
111. saamelaisten mukaan saivossa
"ihmiset, eläimet, linnut ja porot elävät
kuin maan päälläkin".
112. saamelaiset kutsuvat sukulaisten henkiä
saivoiksi (saivo-neida, saivo-olmai).
113. saamelaisten mukaan saivo-henget elävät
113. saamelaisten mukaan saivo-henget elävät
vuorilla ja maan alla (vrt. vuorien rinteillä
puoliksi maanalaisissa majoissa eläneet
kantauralilaiset).
114. saamelaisten mukaan saivossa eletään
114. saamelaisten mukaan saivossa eletään
samaa elämää kuin maan päälläkin (omien
tapojen jatkuminen).
115. saamelaisten mukaan saivo sijaitsee
"kaksipohjaisen järven alla" (järviä kuvataan
kannusten kalvoilla, vrt. uskomukset
peilikuvamaailmasta).
116. saamen kielen sanalla saiva tarkoitetaan
116. saamen kielen sanalla saiva tarkoitetaan
etelää (vrt. etelään matkaavien sielujen
maa, vrt. saivarrella).
117. saamelaisten mukaan saivoissa elää
117. saamelaisten mukaan saivoissa elää
"ihmisten ja eläinten henkiä".
118. saamelaisten mukaan saiva-henget
118. saamelaisten mukaan saiva-henget
valitsevat ja opettavat noitia (noitina
toimineiden sukulaisten henkiä).
119. saamelaisten mukaan saiva-henget
toimineiden sukulaisten henkiä).
119. saamelaisten mukaan saiva-henget
neuvovat ja suojelevat kaikkia saamelaisia
(läsnä kaikkialla).
120. saamelaisten mukaan saiva-henget
auttavat kalastuksessa, metsästyksessä,
tietojen ja taitojen saamisessa, eksyneiden
pelastumisessa ja vääryyksien kostamisessa
(miesten elämää).
maat periytyvät perheissä (voidaan jakaa lapsille,
voidaan antaa myötäjäisiksi).
122. saamelaiset yhistävät saivo-henkiä onneen
122. saamelaiset yhistävät saivo-henkiä onneen
(monta henkeä perinyt elää onnellisen elämän,
vrt. kaddz-henget, kaitsijat).
123. saamelaiset jakavat saivo-henkensä lapsille
123. saamelaiset jakavat saivo-henkensä lapsille
ennen kuolemaa (jos ei ehditä joutuvat ottamaan
yhteyttä saivoihin omin voimin).
124. saamelaiset pitävät saivoissa eläviä eläimiä
124. saamelaiset pitävät saivoissa eläviä eläimiä
noitien apuhenkinä (voidaan kutsua apuun).
125. saamelaiset välttelevät saivojärvien ja
125. saamelaiset välttelevät saivojärvien ja
vaarojen lähellä metelöimistä (henkien kotoja).
126. saamelaisten mukaan saivoissa kaikki
126. saamelaisten mukaan saivoissa kaikki
tapahtuu nurinkurisesti (vrt. kuvajaiset,
veen pinta).
127. saamelaiset asettavat saivolle uhratun
127. saamelaiset asettavat saivolle uhratun
taimen juuret ylöspäin (uskotaan ilmestyvän
oikein päin saivossa).
128. saamelaisten mukaan uhratut eläimet
128. saamelaisten mukaan uhratut eläimet
syntyvät uudestaan saivossa (toisen tiedon
mukaan muuttuvat saivo-eläimiksi).
129. saamelaiset kutsuvat saivojen maata
saivasaivaksi (vrt. aiva, aava).
130. saamelaisten mukaan ihminen elää saivossa
130. saamelaisten mukaan ihminen elää saivossa
niin kauan kun hänestä joiutaan (toisen tiedon
mukaan voi syntyä sukulaislapseen).
131. saamelaiset kutsuvat saivojärvissä eläviä
131. saamelaiset kutsuvat saivojärvissä eläviä
henkiä saivo-neidoiksi ja vesinaisiksi
(vrt. tavalliset veen henget).
132. saamelaiset kutsuvat saivovuorilla
(vrt. tavalliset veen henget).
132. saamelaiset kutsuvat saivovuorilla
eläviä henkiä "pieniksi ihmisiksi"
(vrt. haltijakuvat).
133. saamelaiset pitävät saivo-henkien
asuttamaa vuoren osaa tuonilmaiseen
kuuluvana (saivojen luonteesta,
paikallisia, ihmisten ja henkien
maat).
134. saamelaiset kutsuvat tuonilmaista
saiva-aibmuksi, saivo-aimoksi, saivoksi,
saivaksi, saivuksi, savjaksi ja savjuksi
saivaksi, saivuksi, savjaksi ja savjuksi
(vrt. kauempana sijaitseva jabmiid
-aibmu).
135. saamelaisten mukaan jokaisella
135. saamelaisten mukaan jokaisella
perheellä on oma saivonsa (saivojen eli
perheiden tunnuksia maalattu kannusten
kalvoille).
136. saamelaiset kutsuvat saivoja pyhiksi järviksi
ja vaaroiksi (vrt. etelän pyhäjärvet).
137. "mustam minä sinun hot kuoltuu tulled vastah"
137. "mustam minä sinun hot kuoltuu tulled vastah"
(muistan hyvän tekosi, tuonilmaisessa).
138. "moailmallizez elokses häi huolem pideä,
138. "moailmallizez elokses häi huolem pideä,
toizenilmazez ei pie" (pidä tärkeänä,
toisen ilmaista).
139. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja,
139. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja,
manalalda laululoja" (läksi kysymään sanoja,
tuonelasta eli manalasta).
140. "ottajad oldih linnud libo ihmized valgeissa
140. "ottajad oldih linnud libo ihmized valgeissa
voatteissa" (ottajat eli kuollutta vastaan tulevat
henget).
141. "endizet kuolluod, maamat taatad ottamah
141. "endizet kuolluod, maamat taatad ottamah
tullah" (ottamaan eli vastaan, sukulaisten
henget).
142. "jos kuolijalla osoa et anna, kuolija osah
ottau, tulou vahinko" (anna kuolijan osaa,
yhteydessä onneen).
143. "nyd miul tuloo elännän loppu, kuulem mie
143. "nyd miul tuloo elännän loppu, kuulem mie
luuloi myö omiedani" (kuulen omiani luissa,
luut=yhteydessä tuonilmaiseen).
144. "jotta kuim pitältä männöy se vyyhem pitäjä,
144. "jotta kuim pitältä männöy se vyyhem pitäjä,
ni niim pitältä pitäy siitä tuonilmasesta jovesta
poikki kulkie rihmoa myöte" (kulkea poikki
tuonilmaisen joesta).
145. "polttoizen naizem poigaized ottakkoa,
polvisyndyized, omatto armoizih" (sukulaisten
henkien puhuttelemista).
146. "niin ois kun tullun toattoni tuonelasta
146. "niin ois kun tullun toattoni tuonelasta
tahi moamoni moam povesta" (isäni tuonelasta,
emoni maan povesta, vrt. kaksi heimoa
=kaksi eri suuntiin matkaavaa sielua).
147. "tuomazet työnnetäh tuonilmazil"
(tuomaset eli haudoille viedyt ruokalahjat,
uskotaan siirtyvän tuonilmaiseen,
hauta=rajatila).
148. "paimen kuato kalliolla, kallio kivi littulle,
kivi littu väkkerälle, väkkere vesi havolle,
väsi hako lainehelle, laine surella sälelle,
tuo tie minua maan ala viep, tuonela torkuttapi"
(tuonelaan johtavat tiet).
149. "tuo tie minua maan ala viep, tuonela
torkuttapi, jos on put punaiset, lähet lemon
karvalliset" (puut punaiset, lehet lemmon
karvalliset).
150. "vesi justo juorotteli, tuone tuonelan tuvillen"
(tuonelaan johtavat veet, vrt. maan alle).
151. "tunge tuota tuonne tuonelahan, tuonne
kuolleitten kotihin, vaipuneitten vaattehille,
ikimenneitten majoihin" (tuonelaan eli
kuolleiden kotiin).
152. "pit kassassa että kuoltuva suap piähä"
(mummo piti myssyä tallessa, kuolemaa
varten).
153. "johan nyt toki eihän sitä julukeek
kuallakkaa, rumihinakaan olla" (julkea
kuollakaan, ilman akkaa, vrt. tuonelassa
elävät perheet, jälleensyntyminen).
154. "ja sama juomu vaim pitäs kulukia"
(elää uudestaan, sama elämä, oudolta tuntuva
ajatus, vrt. hengen jälleensyntyminen,
piirteiden, hyveiden).
155. "siellä ei syyvväj leippee, lihalla ja munilla
ne ellää" (lintukotolassa, omilta kuulostavat
tuonelat).
kuolleen henki lähtee matkaamaan kohti laskevaa
päivää (vrt. päivän säteissä palaavat sielut).
157. nganasanien mukaan kolme vuotta kulkenut
henki ei pysty enää palaamaan maan päälle
(vrt. syntymään uudestaan).
158. nganasaninoita matkaa luodetta kohti
halutessaan pelastaa sairaan tai kuolleen hengen
(jokien alajuoksun suunta).
(jokien alajuoksun suunta).
159. nganasanien mukaan kuolleiden maa sijaitsee
pohjoisessa ("meren toisella puolella, paksun
jääkerroksen alla, syvällä maan alla").
160. nganasaninoidat eivät voi naida kuolleiden
henkiä (kuolleiden maahan asti matkanneita,
joita ei myöskään voi herättää eloon, vrt. noitien
henkipuolisot, keskisen henkiä).
161. nenetsien kuolleiden maa sijaitsee
"kolmen joen tuolla puolen" (jokien jälkeen
tulee isompi vesistö jonka ylittämiseen tarvitaan
linnunhahmoinen apuhenki).
162. nenetsien mukaan kuolleiden henget elävät
tuonilmaisessa kuten maan päälläkin (nuorentuen
päivä päivältä, vrt. jälleensyntyminen).
163. nenetsinoita palaa kuolleiden maasta jokea
ylävirtaan liikkuen (sisäänkäynti tämänilmaiseen
joen lähteillä).
164. hantien mukaan tuonilmaisessa eletään
kuun paisteessa, joet virtaavat eri suuntaan ja
ihmiset nuorenevat vanhenemisen sijasta
(kaikki päinvastaista).
165. hantien mukaan kuolleiden sielut matkaavat
aliseen missä elävät elämänsä takaperin
(nuortuen vanhenemisen sijasta).
166. hantien mukaan sielut matkaavat alisesta
yliseen muuttolintujen matkassa (vrt. tuonen
kurki).
167. hantien mukaan sielut voivat palata ylisestä
maan päälle (syntyen uudestaan sukulaislapsiin).
168. nenetsien taruissa isoäiti ja isä leikkivät
tuonilmaisessa kodan vieressä lapsien hahmossa
(vrt. taaksepäin menevä aika).
169. nenetsien taruissa tuonilmaista kuvaillaan
perhekohtaisena (yhden kodan tai leirin
elämää).
170. nenetsien taruissa kuvailtu tuonilmainen
muistuttaa näkyvää maailmaa (metsä tavallinen
metsä, ihmiset tekevät arkipäiväisiä asioita,
kantavat kalapyydyksiä tai polttopuita, kodat
tavallisia kotia, ihmiset syövät tavallista
ruokaa, keittoa, raakaa lihaa, luuydintä).
171. nenetsien tuonilmaista pidetään eri
paikkana kuin noitien vierailemaa alista
(noitien vierailemassa paikassa mikään
ei ole tavallista, kodat raudasta, joet
tulisia).
172. nenetsien vanhemmissa taruissa
tuonilmaisessa eletään tavallista elämää
vain öisin (päivällä ihmiset muuttuvat
näkymättömiksi ja leirinsä muuttuu
perinteiseksi hautapaikaksi (idem),
vrt. hautapaikan muuttuminen
tuonilmaiseksi).
tuonilmaiseksi).
173. nenetsien taruissa kuolleen henki
elää samassa kylässä sukulaistensa kanssa
(kylään lähettäjänä alkuhenki Num).
174. nenetsit pitävät kuuta tuonpuoleisen
päivänä.
175. nenetsien mukaan hajonnut reki
muuttuu ehjäksi tuonilmaisessa.
176. nenetsien mukaan tuonilmaisessa
metsästetään, ajetaan reellä, pukeudutaan
karvavaatteisiin, syödään ja juodaan
(eletään tavallista elämää).
177. nenetsien taruissa kuvailtu tuonilmainen
sijaitsee "seitsemän joen takana" (matka
maansuuntainen, vrt. sijaitsee keskisessä,
vrt. edelliset asuinpaikat, heimojen
syntypaikat).
178. nenetsien mukaan elävien ja kuolleiden
tiet kohtaavat kahdesti vuodessa (keväällä
ja syksyllä, vrt. jutaaminen, vrt. jokien
ylittäminen, hautapaikkojen ohittaminen).
179. nenetsien mukaan kuolleiden henget
jutaavat vastakkaiseen suuntaan.
180. nenetsit kutsuvat tuolta tulevaa sanalla
tanjäd (vrt. tanja, täältä tuleva=tionä, tan, tio,
vrt. tiina).
181. "korvat kun tsillie huutau, nin heimolaiset
on eksytty tuossilmassa, pyyvetäh apuo"
(korvien soidessa).
182. "toizenilmane tila, miittune ollou"
(toisen ilmanen, vrt. tuon).
183. "toizenilmaine eloz on tiedämätöi"
(tietämätön eli tuntematon).
184. "teä on toizenilmaizeh nähte ku kaste
heinäm peäz el aigu mejjän" (kaste heinän päässä,
181. "korvat kun tsillie huutau, nin heimolaiset
on eksytty tuossilmassa, pyyvetäh apuo"
(korvien soidessa).
182. "toizenilmane tila, miittune ollou"
(toisen ilmanen, vrt. tuon).
183. "toizenilmaine eloz on tiedämätöi"
(tietämätön eli tuntematon).
184. "teä on toizenilmaizeh nähte ku kaste
heinäm peäz el aigu mejjän" (kaste heinän päässä,
lyhyt aika, vrt. yhtä pitkä).
185. "toinilmu tiedäy dielot tämänilmaized,
midä roavoimmo" (toinilmu=toinen ilma,
185. "toinilmu tiedäy dielot tämänilmaized,
midä roavoimmo" (toinilmu=toinen ilma,
dielot=asiat).
186. "net kai mendih toizel ilmal" (kuolivat).
187. "toinepuoli kuhkuttau, ga sih yöksyd"
(yöksyd eli eksyt, vrt. yö=toinen puoli).
188. "toin puoli peitti" (lapsen metsään).
189. "yksi Tiihon on teä vai täl ilmal sidä pezovehtu"
(tällä ilmalla, elossa).
190. "viekkahiz syndyiziz olijoil sanele ylen äjjy
tervehyizii kaikel suurel sugukunnal, heliel
186. "net kai mendih toizel ilmal" (kuolivat).
187. "toinepuoli kuhkuttau, ga sih yöksyd"
(yöksyd eli eksyt, vrt. yö=toinen puoli).
188. "toin puoli peitti" (lapsen metsään).
189. "yksi Tiihon on teä vai täl ilmal sidä pezovehtu"
(tällä ilmalla, elossa).
190. "viekkahiz syndyiziz olijoil sanele ylen äjjy
tervehyizii kaikel suurel sugukunnal, heliel
heimokunnal" (viekkahissa syntysissä eli
tuonilmaisessa).
191. "tulou miez meren tagada, a et tule turbehesta"
(turpehesta ja meren takaa, vrt. kaksi tuonelaa).
192. "läksi hiän tuohilmah" (kuoli).
193. "ne sanottih jotta silloin on tuonelassa eksytty
heimokunta" (korvien soidessa).
194. "tuonelassa ollah kuoliet" (vrt. heimolaiset,
194. "tuonelassa ollah kuoliet" (vrt. heimolaiset,
omat kuolleet).
195. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja,
195. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja,
manalalda laululoja" (tuonelta eli manalalta,
vrt. maan alta).
196. "tuonilmazeh elokseh niskoi emm elä ni yhty
196. "tuonilmazeh elokseh niskoi emm elä ni yhty
päiveä, emmo duummaitse kuolendoa" (emme
tuumaitse kuolemaa, oma elämä=tässä ilmassa
elämistä).
197. "jo miun turva tuonelassa, varani varpavoaran alla"
(tuonelassa eli varpavaaran alla, vrt. saivot).
197. "jo miun turva tuonelassa, varani varpavoaran alla"
(tuonelassa eli varpavaaran alla, vrt. saivot).
198. hantien mukaan kuolleet melovat
tuonilmaisessa omalla veneellään (sidottu
siperianmännyn juurilla, vrt. tuohiveneet).
199. hantien mukaan tuonilmaisessa paistaa
puolipäivä ja täysikuu.
200. marit hyvästelevät kuolleen sanoin
"hyvästi, toivon sinulle valoa, onnea, hyvää
ja lämmintä oloa, älä jätä meitä, vaan tule
uniimme ja kerro kuinka hyvää elämäsi
siellä on".
201. marit hyvästelevät kuolleen sanoin
"älä anna meidän kuolla liian aikaisin,
älä palaa luoksemme, hanki uusia ystäviä
toisista kuolleista".
202. marit varustavat naimatta kuolleen
neidon mukaan kirjailunsa ja naineen naisen
lakin ("jotta voisi löytää itselleen hyvän miehen
tuonilmaisessa").
203. marien mukaan kuolleet kuolevat
tuonilmaisessa toisen kerran (vrt. nuortuvat
lapsiksi).
204. hantien mukaan tuonilmaisessa kaikki
on nurinkurista tai ylösalaisin (elävien silmillä
nähtynä, vrt. kuolleiden).
205. saamelaisten mukaan henget kulkevat
tuonilmaisessa "jalkansa meidän jalkojamme
vasten" (vrt. heti maan kamaran alla,
ylösalaisin).
206. samojedien mukaan tuonilmaisessa
joet virtaavat vastakkaiseen suuntaan, puiden
latvat kasvavat alaspäin ja päivä nousee lännestä
(vrt. veen pinnasta kuvastuva maailma).
207. samojedien mukaan kuolleet nuortuvat
ja pienenevät tuonilmaisessa kunnes katoavat
ja syntyvät uudestaan (eläen näin toisen elämän,
vrt. toinen ilma).
208. hantien mukaan kuolleet kutistuvat
tuonilmaisessa kovakuoriaisiksi.
209. hantien mukaan kuolleet sukulaiset
eivät ota joukkoonsa huonosti eläneitä
(toisen tiedon mukaan ottavat
vastahakoisesti).
210. saamelaisten mukaan sukulaisten
henget elävät pyhillä vuorilla "kuten maan
päälläkin" (perheinä kotakunnissa,
toistensa luona kyläillen).
211. saamelaiset pitävät vuorilla eläviä
sukulaisten henkiä suojelushenkinään
(luonaan käydään tarpeen vaatiessa).
212. saamelaisten mukaan suojelushengen
voi periä, saada puolisolta tai löytää itse
(vrt. kadzz-henget, kaitsijat).
213. saamelaiset toivovat pääsevänsä
kuoltuaan pyhille vuorille (toisten saivojen
joukkoon, vrt. muuttuen itse nuorempien
suojelushengiksi).
214. marien mukaan sodissa kuolleiden
ja ukkosen lyömien henki menee yliseen
(mikä henki).
215. hantien mukaan metsän petojen
repimät ja taisteluissa kuolleet menevät
yliseen (vrt. eri tavalla kuolleet).
216. hantien taruissa taistelussa iskun
saaneen urhon henki alkaa kiivetä yliseen
kapeaa käytävää pitkin (vastaan tulee
kolme oravaa jotka kehottavat palaamaan
takaisin, urho palaa tajuihinsa).
217. mordvalaisten taruissa kuolleet elävät
tuonilmaisessa samanlaista elämää kuin
maan päälläkin (miksi saavat mukaan
tärkeimmät työkalunsa).
218. mordvalaisten mukaan tuonpuolista
hallitsee alkuhenki Mastorpaz (uskotaan
suojelevan kuolleita, haltijaa pyydetään
ruokkimaan sukulaisten henkiä).
219. mordvalaisten mukaan tuonpuolisessa
mennään naimisiin ja perustetaan perheitä
(eletään tavallista elämää, hyväksi koettua).
220. mordvalaisten tuonpuolisessa kasvaa
metsiä ja virtaa jokia (vrt. omat asuinpaikat).
221. mordvalaisten tuonpuolisessa sijaitsee
tärkeänä pidetty eri ved (elämän vesi).
222. udmurtit kutsuvat tuonpuoleista sanoilla
sopal, muket paj, soiz ja kulomjoslen dunnezy
(vrt. so-pal, suo, soidin).
223. unkarilaiset kutsuvat tuonpuoleista
sanoilla tulvilag (vrt. ulvi, tulva).
224. mordvalaiset kutsuvat tuonpuoleista
sanoilla tonatsi ja tonashi (vrt. tonne,
ton-ava, ton-asi).
225. nganasanien mukaan kuolleiden maa
sijaitsee kaukana pohjoisessa ("meren tuolla
puolen, paksun jään alla, syvällä maan alla").
226. virolaiset kutsuvat henkien maata hiielaksi
(hiieneitsid=neidot henkien maasta, vrt. hiitolasta,
hii=ii, vrt. kalm, kalmuneiud).
227. mordvalaiset kutsuvat tuonilmaisessa
sijaitsevia kuolleiden majoja sanoilla kalmazur
ja kalma-kuza (pidetään maanpäällisten
kaltaisina).
228. marit kutsuvat tuonilmaisen asumuksia
sanalla sugarla.
229. mordvalaisten mukaan perhe / suku pitää
yhtä tuonilmaisessa (kuten maan päälläkin).
saamelaisten tuonpuolisen
sanastoon kuuluu tuombel (toiselle
puolen), nubepel (toiselle puolen),
nubepeln (toisella puolen), nubekes
(toiseen päähän), tovt, tovn
(toinen, tuonpuoleinen), tunalmmsaz
(tuonilmainen), nuub (toinen),
nuubbnallsem, nubnallsem (toisenlainen),
nobstoovvi (toistuva), tunnallsem
(tuommoinen), tubbos, tubbmos (tuonnempi,
tuonnilmainen, vrt. tuonnempana), tuuljoz
(tuonnoinen, vrt. tuuli), tunalmmsaz
(tuonilmainen), tun almma moonnam
(tuon ilmaiseen mennyt), nubioori
(päinvastoin, vrt. päinvastainen maailma),
tob, toben (siellä), tozz (siihen,
vrt. tossa), tob tääib (siellä täällä),
ton potta (siihen suuntaan), tog, tooig
(sitä kautta, vrt. toikka), tunaalmest
(tuonilmaisessa), nuubb ornn (toisaalla),
nuubb beälnn (toisaalta), nubnalla (toisin,
toisella tavalla), nubbest (toisen kerran,
vrt. toinen elämä),tut (tuo), toben (tuolla,
tuolta), tunbeälla (tuolle puolen), tunalmma
(tuonilmaiseen, tuonelaan), tunaalmest
(tuonelassa), tok, tokaa, tooug, tuug
(tuonne, vrt. tokka), tunalmma (tuonilmaiseen),
toossas (tyhjään, vrt. toosa), tänaalmest
(tämänpuoleisessa), tiik (tänne), tunaalmest
(ylhäällä, vrt. alhaalla, alajuoksu ja
yläjuoksu), tunbeälla (yli), nubb (seuraava,
seuraaja, toinen), nobstoovvad (toistua),
tänalmm, tätalmm (tämänilmainen) ja tunalmm,
tut almm (tuo ilma).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti