1.09

lauantai 24. marraskuuta 2018




TUONILMAINEN 

1. sielun uskotaan matkaavan tuonilmaiseen 
porojen vetämällä reellä (reen jättäminen 
haudalle).

2. tuonilmaista kuvaillaan "merenpohjaksi" 
ja "meren alla olevaksi maaksi".

3. sielun uskotaan matkaavan tuonilmaiseen 
sielulintua seuraten (hanhi, telkkä, sorsa, 
joutsen).

4. sielun uskotaan jatkavan elämää 
tuonilmaisessa "sellaisena kuin hautaan 
laitetaan" (samoissa vaatteissa ja varusteissa).

5. kuolinitkujen uskotaan kuuluvan 
tuonilmaiseen.

6. kuolleiden uskotaan pitävän kuolinitkuista 
(vrt. eläväisten lauluista).

7. tuonilmaista kutsutaan tuonelaksi ja 
pimentolaksi.

8. tuonilmaiseen johtavaa jokea kutsutaan 
tuonen joeksi ja rutjan koskeksi (mereen 
laskeva joki, vrt. ruta, luta).

9. tuonilmaisen kerrotaan sijaitsevan 
"maailman ääressä kaukana pohjoisessa 
missä taivaankansi kaareutuu mereen" 
(pohjoiseen ja etelään matkaavat sielut, 
vrt. heimojen syntypaikat).

10. saamelaisten mukaan tuonilmainen 
sijaitsee "pyhän saivojärven alla". 

11. mordvalaiset kulkevat tuonilmaiseen 
"maanalaista polkua pitkin, pajunlatvoja 
kulkevaa siltaa pitkin".

12. mordvalaisten mukaan tuonilmaisessa 
(tona si) eletään suvuittain (si, tsi=päivä,
vrt. siellä, sinne, sinä).

13. saamelaisten mukaan kuolleet menevät 
maan alla olevien henkien (mad-vuolas-olmo) 
luokse ja elävät siellä "kuten maan päälläkin".

14. saamelaiset kutsuvat tuonilmaista jamikas
-aimoksi, jabme-aimoksi, saiwo-aimoksi ja 
sarakka-aimoksi (ai-mo, ai-sielujen maa,
vrt. äi-ti, äidin heimon saivo).

15. saamelaisten mukaan sielut saavat
jabme-aimossa uuden kehon varjojen maata 
hallitsevalta Jabme-akalta (vrt. Sar-akalta,
jabme=jame, ja=maa).

16. saamelaisten mukaan noidat voivat 
pelastaa jabme-aimoon eksyneitä ja 
kaapattuja sieluja.

17. inarinsaamelaiset kutsuvat tuonilmaista 
sanoilla tuot ilbmi (tuo ilma, tämän ilman 
(tät ilbmi) ja elävän ilman (eäll ilbmi) 
vastakohta, vrt. il-sielu, il-sielujen maa,
vrt. ilmi, ilma, ilta).

18. kolttasaamelaiset kutsuvat tuonilmaista 
sanoilla tut alme (tuo maailma, tat almen 
eli tämän maailman vastakohta, al=il=yl,
vrt. tuta).

19. tuonilmaiseen kuljetaan "yli tuntureiden, 
jokien ja metsien".

20. tuonilmaisessa istutaan ja syödään 
suvuittain (jokaisella suvulla omansa, 
vrt. saivot).

21. "eletäh kui lintuzed, ei ole asuntoa, 
ei ole suomist, ei juomist" (tuonilmaisen 
kuvauksia, vrt. lintusielut).

22. tuonilmaisen kerrotaan sijaitsevan 
"mustan meren rannalla".

23. obinugrilaisten mukaan tuonilmaiseen 
kuljetaan ob-joen suulla olevasta aukosta
(vrt. maan kolosta, langeta loveen).

24. obinugrilaiset pitävät tuonilmaista 
maanpäällisen peilikuvana (ikuinen kuu, 
joet virtaavat vastakkaiseen suuntaan,
vrt. kuun ja päivän maa, kaksi sielua
=kaksi tuonelaa).

25. obinugrilaisten mukaan henget elävät 
tuonilmaisessa "kuten maan päälläkin".

26. saamelaisten mukaan jabmiid-aibmu 
sijaitsee "veden alla, vaikean matkan päässä" 
(noita tarvitsee matkalle kalahengen). 

27. komien mukaan tuonilmainen sijaitsee 
"pihkaisen joen tuolla puolen" (yli mennään 
"kapeaa oksaa myöten").

28. sukulaisten sielujen uskotaan elävän 
tuonilmaisessa kuten maan päälläkin 
("iloitsevat, itkevät, laulavat").

29. sielujen uskotaan palaavan tuonilmaisesta 
sukulaislapsiin (jälleensyntymistä kutsutaan 
"toiseksi kuolemaksi").

30. tuonilmaista pidetään maan päällisen 
peilikuvana (päivä nousee lännestä, päivä 
ja yö vaihtaneet paikkaa, ihmiset nuortuvat
vanhenemisen sijaan).




31. haudalle jätettyjen tavaroiden uskotaan 
muuttuvan tuonilmaisessa ehjiksi ja kääntyvän 
oikein päin (rikotaan, ommellaan nurinkurin).

32. henkien uskotaan lentävän tuonilmaiseen 
"lintujen tietä pitkin, pohjoista kohti suunnaten" 
(vrt. linnunrata). 

33. tuonilmaiseen kuljetaan "kalliossa olevan 
pienen kolon kautta, siellä missä maa ja taivas 
yhtyvät" (kolon edessä "seitsemän verkkoa", 
koloa vartioi "vanha akka ja ukko"). 

34. tuonilmaista kutsutaan "pimeäksi järveksi"
(vrt. mustat järvet, saivot).

35. tuonilmaista kutsutaan "kalojen, käärmeiden 
ja sammakoiden maaksi".

36. liiviläiset kutsuvat tuonilmaista 
"kuolleiden mereksi".

37. nenetsien mukaan tuonilmaisessa vallitsee 
"ikuinen kylmyys" (vrt. vuoret, pohjois-napa).

38. samojedien mukaan tuonilmaisessa asuu 
siirtjei-nimistä kansaa jotka elävät majavien, 
mammuttien ja soopeleiden kanssa (muistoja 
samojedejä edeltäneistä kantauralilaisista 
heimoista).

39. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla 
so dunne (tuo maailma) ja sopal dunne
(tuonpuolinen maailma). 

40. kuolleiden uskotaan elävän tuonilmaisessa 
"yhessä, suvun perustajan johdolla" (suvun 
perustajan eli toteemin).

41. tuonilmaiseen kuljetaan kallionhalkeaman 
eli loven kautta (langeta loveen).

42. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista 
sanoilla xamal ja xamal-ma (kuolleiden maa, 
vrt. kamala, hama). 

43. obinugrilaisten mukaan tuonilmaisessa 
eletään "valoisan maan tavoin".

44. hantien mukaan tuonilmaisessa eletään 
sukukylittäin.

45. obinugrilaiset kutsuvat tuonilmaista sanoin 
it-turem (tuo ilma), kali-torem (kuolleen ilma), 
it-sänke (alhainen valkeus) ja ala-maailman
-miehen-järvi (vrt. saivojärvet).

46. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee
"kaukana pohjoisessa, ob-joen suun takana".

47. hantien mukaan tuonilmaisessa kasvaa 
leppiä ja siperianmäntyjä.

48. mansien mukaan tuonilmaisessa tulee 
niukasti kalaa (kali-kul, kuolleiden kaloja, 
ruutanoita ja muita välteltyjä kaloja). 

49. mansit uskovat tekevänsä tuonilmaisessa 
samoja askareita kuin eläessäänkin ("verottajia 
ei tuonilmaisessa ole").

50. kuolleiden hengillä kerrotaan olevan 
tuonilmaisessa omat puunsa (joiden vastineet 
maan päällä, vrt. komien as pu, oma puu). 

51. tuonilmaista kuvaillaan "mustavetiseksi, 
synkkämetsäiseksi, liskoja ja lohia kuhisevaksi 
paikaksi".

52. marit kutsuvat tuonilmaista sanoilla wes tuna 
(toinen maailma, vrt. vesi, pesi, tunari).

53. marien mukaan henget elävät
tuonilmaisessa maanpäällisen kaltaista 
elämää (asuvat yhessä, tulevat vastaan 
sukulaisiaan).

54. hukkuneiden henkien uskotaan elävän 
tuonilmaisessa (muista erillään).

55. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee 
"kaukana, jäätyneessä maassa".

56. hantien mukaan henget elävät 
tuonilmaisessa saman ajan kuin maan 
päälläkin (nuortuen vanhoista lapsiksi).

57. hantien mukaan kuolleet syntyvät 
tuonilmaisesta sukulaislapsiin, muuttuvat 
karhuiksi, kuolevat lopullisesti tai kohoavat 
haltijoiksi (jolloin siirtyvät puisiin akkoihin 
ja ukkoihin).

58. "tuonen mustassa jovessa, pohjolan igi-purossa" 
(tuonelaan johtava joki).




59. selkupit kutsuvat tuonilmaista sanoilla
ton nop (maan alainen taivas).

60. "sinne on viisi vitsikkoo, ja on kuusi 
kuusikkoo, seitsemä petäjikköö, kaheksa 
katajikkoo, yheksä ylös mäkkee, kymmene 
kylmää lähettä" (tuonilmaisen sijainnista).

61. muuttolintujen uskotaan tuovan viestejä 
tuonilmaisesta (saapuvat etelästä, vrt. kaksi 
heimoa=kaksi tuonilmaista).

62. saamelaisten mukaan Jabme-akka elää 
"iloisten henkien maassa" (vrt. sukulaisten
henkien).

63. selkuppien mukaan sielut uivat kuolleiden 
mereen jokea pitkin (vrt. pohjoiseen ja etelään 
laskevat joet).

64. hantien mukaan tuonilmainen sijaitsee 
alavirrassa tai pohjoisessa.

65. "ildavundaized ollah ihalis syndyizih nygöi, 
ildoi igäizil eletäh" (iltavuntaiset eli vanhukset, 
elävät ihalissa syntysissä, vrt. il-sielu).

66. "tuoll ilmalla" (tuo ilma).

67. "täll ilmalla meil on hyvä eleä" (tämä ilma).

68. "tuol ilmal lähti" (kuoli).

69. "kolm on tytärdä täl ilmal, kaks on nurmes" 
(kolme elää, kaksi kuollut).

70. "meilä sanottih kum päivä paistau ta vettä 
vihmuu, pokonniekat heätä pitäy" (pitää häitä,
pokonniekat eli kuolleet).

71. "tämänilmani elaiga" (tämänilmainen 
elinaika, vrt. el-sielu).

72. "jo kikistih kuoli, peäz eäre kävelemäh" 
(pääsi ääreen kävelemään, tuonilmaiseen).

73. "tuonelassa ollah kuoliet" (tuonelassa,
vrt. tone, tonne, toinen).

74. "meilä pantih kuoliella kaikki voattiet mitä 
kuulu" (mitä uskottiin tarvitsevan matkalle 
tuonilmaiseen).

75. "sid e uliz menemisty toizel ilmal" 
(toinen ilma).

76. saamelaisten kannusten kalvoilla kuvataan 
kahta tuonilmaista (lähellä maanpintaa sijaitseva 
saivo-aimo ja syvällä maan alla sijaitseva 
jabme-aimo).

77. saamelaiset uskovat pääsevänsä kuollessaan 
suojelushenkensä saivoon (sijaitsee järven tai 
vaaran alla, jokaisella perheellä saivonsa 
/ oma alueensa saivossa).

78. saamelaisten mukaan kuolleet muuttuvat 
henkiolennoiksi ja alkavat auttaa jälkeläisiään 
("kuten heitäkin oli autettu").

79. saamelaisten mukaan saivojen maa sijaitsee 
lähellä maanpintaa (vrt. maan päälle tai lähelle 
maanpintaa hautaaminen).

80. nganasanien mukaan elämä jatkuu 
tuonilmaisessa samanlaisena kuin maan 
päälläkin (omista tavoista kumpuavan 
onnen toivotaan jatkuvan).

81. nenetsien mukaan kuolleet asuvat alisessa 
(maan alla) usean polven ajan jonka jälkeen 
siirtyvät yliseen (maan ylle) joen tai puun kautta 
(alisen ja ylisen alkuperää, vrt. karhuihin
liittyvät uskomukset).

82. nganasanit pitävät tuonilmaista keskisen 
kaltaisena (sijaitsee maan alla).

83. nganasanien mukaan reki kuljettaa kuolleen 
päivänlaskun suuntaan (matka kestää kolme 
vuotta jonka jälkeen ei pysty enää palaamaan, 
vrt. rekihaudat).

84. nganasanien mukaan tuonilmaiseen 
johtavasta polusta haarautuu sivupolku 
suurelle-neljän-perheen-majalle (turuketi ma) 
missä sairaiden sielut pysähtyvät (majalla 
päätetään jatkavatko pidemmälle vai 
kääntyvätkö takaisin, vrt. noitien matkat).

85. selkupit yhistävät lukua viisi (sombilä) 
tuonilmaiseen ja äänen avulla saatuun 
yhteyteen tuonilmaisen kanssa. 

86. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee 
veden toisella puolella (vrt. järven, joen).

87. nenetsien mukaan tuonilmaisessa eletään 
samanlaista elämää kuin veden tällä puolellakin 
(nuortuen ja syntyen lopulta takaisin).

88. nenetsinoidat kulkevat tuonilmaiseen 
"kolmen suuren joen yli" (joet täynnä 
kaatuneita puita, haltijarekiä, kannuksen osia 
ja matkalle menehtyneiden noitien
varusteita).  

89. nenetsinoidat saattavat kuolleita 
tuonilmaiseen Jorra-lintujen avustuksella
(vrt. jorahtaa, lintujen äänet).

90. nenetsien mukaan tuonilmainen sijaitsee 
"suuren veden äärellä" (vrt. meriin laskevat
joet).

91. nenetsien mukaan tuonilmaisessa eletään 
suvuittain (kuten maan päälläkin).

92. nenetsinoita kutsuu tuonilmaiseen 
saapuessaan kuolleen sukulaisia, tönäisee 
tämän (sielun) ruuhesta ja meloo pois nopeasti 
("etteivät kutsuisi noitaa").

93. nenetsinoita palaa tuonilmaisesta hauen 
hahmossa (suolle päästessään jatkaa metsona 
tai porona).




94. mansien mukaan kuolleiden maa 
sijaitsee "obin suulla, kaukana pohjoisessa" 
(alisen henkien eläessä "kaukana etelässä", 
vrt. kaksi sielua, eri suuntiin matkaavat
sielut).

95. hantien mukaan kuolemaa lähestyvän 
henki vierailee heimon suojelushengen 
(karhun) luona ennen kuolleiden maahan 
siirtymistä (kykenee estämään kuoleman).

96. udmurtit kutsuvat tuonilmaista sanoilla 
sopal-doonnae (sukulaisten maa).

97. komien mukaan kuolleiden maa sijaitsee 
"vaarojen, jokien ja metsien tuolla puolen"
(eläväisistä pohjoiseen).

98. komien taruissa kuolleiden maahan 
matkaavat ylittävät pihkaisen joen (syr yu) 
kapeaa puuta tai hämähäkin verkkoa pitkin.

99. moksalaisten taruissa urhojen sielut 
matkaavat usiya-nimiselle vihreälle saarelle 
missä syövät ja juovat mesijuomaa pitkän 
pöydän ääressä (vrt. pöytien myöhäinen 
alkuperä, vrt. alkuhenkien asuttamat saaret).

100. mordvalaisten mukaan tuonilmainen 
sijaitsee taivaassa, maan alla tai kaukaisessa 
maassa (vrt. kolme sielua).

101. mordvalaisten mukaan kuolleet elävät 
tuonilmaisessa samaa elämää kuin maan päälläkin 
(tarvitsemansa astiat ja työkalut haudoille).

102. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa 
kasvaa metsiä ja virtaa jokia (kuolleiden kylät 
jokien varsilla).

103. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa 
kalastetaan, metsästetään ja mennään naimisiin 
(vrt. häävaatteiden laittaminen nuorena 
kuolleiden hautoihin).

104. moksalaisten mukaan tuonilmaisessa 
sijaitsee tarunomainen elämän vesi 
(neri ved).

105. ersalaiset kutsuvat tuonilmaista sanoilla
toona chi (vrt. tsi, si=päivä).

106. komit kuvailevat tuonilmaista "paikaksi 
jota korvat eivät ole kuulleet, paikaksi jota silmät 
eivät ole nähneet".

107. komien mukaan tämänilmaisen äänet 
eivät kuulu tuonilmaiseen.

108. komit kuvailevat tämänilmaista sanoin valo, 
valkeus, vapaus ja lämpö.

109. udmurttien mukaan koirat näkevät 
tuonilmaiseen (ilmeistään päätellään henkien 
tunnetilaa).

110. saamelaiset kutsuvat maan alla 
sijaitsevaa tuonilmaista sanoilla saivo-aimo 
(vrt. saivo=aivo=avo, vrt. saivo=savo, 
vrt. sai-maa=ai-maa).

111. saamelaisten mukaan saivossa 
"ihmiset, eläimet, linnut ja porot elävät 
kuin maan päälläkin".

112. saamelaiset kutsuvat sukulaisten henkiä 
saivoiksi (saivo-neida, saivo-olmai). 

113. saamelaisten mukaan saivo-henget elävät 
vuorilla ja maan alla (vrt. vuorien rinteillä
puoliksi maanalaisissa majoissa eläneet 
kantauralilaiset).

114. saamelaisten mukaan saivossa eletään 
samaa elämää kuin maan päälläkin (omien 
tapojen jatkuminen).

115. saamelaisten mukaan saivo sijaitsee 
"kaksipohjaisen järven alla" (järviä kuvataan
kannusten kalvoilla, vrt. uskomukset
peilikuvamaailmasta).

116. saamen kielen sanalla saiva tarkoitetaan 
etelää (vrt. etelään matkaavien sielujen
maa, vrt. saivarrella).

117. saamelaisten mukaan saivoissa elää 
"ihmisten ja eläinten henkiä".

118. saamelaisten mukaan saiva-henget 
valitsevat ja opettavat noitia (noitina
toimineiden sukulaisten henkiä).

119. saamelaisten mukaan saiva-henget 
neuvovat ja suojelevat kaikkia saamelaisia 
(läsnä kaikkialla).

120. saamelaisten mukaan saiva-henget 
auttavat kalastuksessa, metsästyksessä, 
tietojen ja taitojen saamisessa, eksyneiden 
pelastumisessa ja vääryyksien kostamisessa
(miesten elämää).




121. saamelaisten saivo-henget ja niihin liittyvät 
maat periytyvät perheissä (voidaan jakaa lapsille, 
voidaan antaa myötäjäisiksi).

122. saamelaiset yhistävät saivo-henkiä onneen 
(monta henkeä perinyt elää onnellisen elämän,
vrt. kaddz-henget, kaitsijat).

123. saamelaiset jakavat saivo-henkensä lapsille 
ennen kuolemaa (jos ei ehditä joutuvat ottamaan 
yhteyttä saivoihin omin voimin).

124. saamelaiset pitävät saivoissa eläviä eläimiä 
noitien apuhenkinä (voidaan kutsua apuun).

125. saamelaiset välttelevät saivojärvien ja 
vaarojen lähellä metelöimistä (henkien kotoja).

126. saamelaisten mukaan saivoissa kaikki 
tapahtuu nurinkurisesti (vrt. kuvajaiset,
veen pinta).

127. saamelaiset asettavat saivolle uhratun 
taimen juuret ylöspäin (uskotaan ilmestyvän 
oikein päin saivossa).

128. saamelaisten mukaan uhratut eläimet 
syntyvät uudestaan saivossa (toisen tiedon 
mukaan muuttuvat saivo-eläimiksi).

129. saamelaiset kutsuvat saivojen maata 
saivasaivaksi (vrt. aiva, aava).

130. saamelaisten mukaan ihminen elää saivossa 
niin kauan kun hänestä joiutaan (toisen tiedon 
mukaan voi syntyä sukulaislapseen).

131. saamelaiset kutsuvat saivojärvissä eläviä 
henkiä saivo-neidoiksi ja vesinaisiksi
(vrt. tavalliset veen henget).

132. saamelaiset kutsuvat saivovuorilla 
eläviä henkiä "pieniksi ihmisiksi" 
(vrt. haltijakuvat).

133. saamelaiset pitävät saivo-henkien 
asuttamaa vuoren osaa tuonilmaiseen 
kuuluvana (saivojen luonteesta,
paikallisia, ihmisten ja henkien
maat).

134. saamelaiset kutsuvat tuonilmaista 
saiva-aibmuksi, saivo-aimoksi, saivoksi, 
saivaksi, saivuksi, savjaksi ja savjuksi 
(vrt. kauempana sijaitseva jabmiid
-aibmu).

135. saamelaisten mukaan jokaisella 
perheellä on oma saivonsa (saivojen eli 
perheiden tunnuksia maalattu kannusten 
kalvoille).

136. saamelaiset kutsuvat saivoja pyhiksi järviksi 
ja vaaroiksi (vrt. etelän pyhäjärvet).

137. "mustam minä sinun hot kuoltuu tulled vastah" 
(muistan hyvän tekosi, tuonilmaisessa).

138. "moailmallizez elokses häi huolem pideä, 
toizenilmazez ei pie" (pidä tärkeänä,
toisen ilmaista).

139. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja, 
manalalda laululoja" (läksi kysymään sanoja,
tuonelasta eli manalasta).

140. "ottajad oldih linnud libo ihmized valgeissa 
voatteissa" (ottajat eli kuollutta vastaan tulevat
henget).

141. "endizet kuolluod, maamat taatad ottamah 
tullah" (ottamaan eli vastaan, sukulaisten 
henget).

142. "jos kuolijalla osoa et anna, kuolija osah 
ottau, tulou vahinko" (anna kuolijan osaa
yhteydessä onneen).

143. "nyd miul tuloo elännän loppu, kuulem mie 
luuloi myö omiedani" (kuulen omiani luissa, 
luut=yhteydessä tuonilmaiseen).

144. "jotta kuim pitältä männöy se vyyhem pitäjä, 
ni niim pitältä pitäy siitä tuonilmasesta jovesta 
poikki kulkie rihmoa myöte" (kulkea poikki
tuonilmaisen joesta).

145. "polttoizen naizem poigaized ottakkoa, 
polvisyndyized, omatto armoizih" (sukulaisten 
henkien puhuttelemista).

146. "niin ois kun tullun toattoni tuonelasta 
tahi moamoni moam povesta" (isäni tuonelasta, 
emoni maan povesta, vrt. kaksi heimoa
=kaksi eri suuntiin matkaavaa sielua).

147. "tuomazet työnnetäh tuonilmazil" 
(tuomaset eli haudoille viedyt ruokalahjat, 
uskotaan siirtyvän tuonilmaiseen, 
hauta=rajatila).

148. "paimen kuato kalliolla, kallio kivi littulle, 
kivi littu väkkerälle, väkkere vesi havolle, 
väsi hako lainehelle, laine surella sälelle, 
tuo tie minua maan ala viep, tuonela torkuttapi" 
(tuonelaan johtavat tiet).

149. "tuo tie minua maan ala viep, tuonela 
torkuttapi, jos on put punaiset, lähet lemon 
karvalliset" (puut punaiset, lehet lemmon 
karvalliset).

150. "vesi justo juorotteli, tuone tuonelan tuvillen" 
(tuonelaan johtavat veet, vrt. maan alle).

151. "tunge tuota tuonne tuonelahan, tuonne 
kuolleitten kotihin, vaipuneitten vaattehille, 
ikimenneitten majoihin" (tuonelaan eli
kuolleiden kotiin).

152. "pit kassassa että kuoltuva suap piähä" 
(mummo piti myssyä tallessa, kuolemaa 
varten).

153. "johan nyt toki eihän sitä julukeek 
kuallakkaa, rumihinakaan olla" (julkea 
kuollakaan, ilman akkaa, vrt. tuonelassa
elävät perheet, jälleensyntyminen). 

154. "ja sama juomu vaim pitäs kulukia" 
(elää uudestaan, sama elämä, oudolta tuntuva 
ajatus, vrt. hengen jälleensyntyminen,
piirteiden, hyveiden).

155. "siellä ei syyvväj leippee, lihalla ja munilla 
ne ellää" (lintukotolassa, omilta kuulostavat 
tuonelat).




156. nganasanien mukaan rekeen asetetun 
kuolleen henki lähtee matkaamaan kohti laskevaa 
päivää (vrt. päivän säteissä palaavat sielut).

157. nganasanien mukaan kolme vuotta kulkenut
henki ei pysty enää palaamaan maan päälle 
(vrt. syntymään uudestaan).

158. nganasaninoita matkaa luodetta kohti 
halutessaan pelastaa sairaan tai kuolleen hengen
(jokien alajuoksun suunta).

159. nganasanien mukaan kuolleiden maa sijaitsee 
pohjoisessa ("meren toisella puolella, paksun 
jääkerroksen alla, syvällä maan alla").

160. nganasaninoidat eivät voi naida kuolleiden 
henkiä (kuolleiden maahan asti matkanneita,
joita ei myöskään voi herättää eloon, vrt. noitien 
henkipuolisot, keskisen henkiä).

161. nenetsien kuolleiden maa sijaitsee 
"kolmen joen tuolla puolen" (jokien jälkeen 
tulee isompi vesistö jonka ylittämiseen tarvitaan 
linnunhahmoinen apuhenki).

162. nenetsien mukaan kuolleiden henget elävät 
tuonilmaisessa kuten maan päälläkin (nuorentuen 
päivä päivältä, vrt. jälleensyntyminen).

163. nenetsinoita palaa kuolleiden maasta jokea 
ylävirtaan liikkuen (sisäänkäynti tämänilmaiseen 
joen lähteillä).

164. hantien mukaan tuonilmaisessa eletään
kuun paisteessa, joet virtaavat eri suuntaan ja 
ihmiset nuorenevat vanhenemisen sijasta 
(kaikki päinvastaista).

165. hantien mukaan kuolleiden sielut matkaavat
aliseen missä elävät elämänsä takaperin
(nuortuen vanhenemisen sijasta).

166. hantien mukaan sielut matkaavat alisesta
yliseen muuttolintujen matkassa (vrt. tuonen 
kurki).

167. hantien mukaan sielut voivat palata ylisestä 
maan päälle (syntyen uudestaan sukulaislapsiin).

168. nenetsien taruissa isoäiti ja isä leikkivät 
tuonilmaisessa kodan vieressä lapsien hahmossa 
(vrt. taaksepäin menevä aika).

169. nenetsien taruissa tuonilmaista kuvaillaan 
perhekohtaisena (yhden kodan tai leirin 
elämää).

170. nenetsien taruissa kuvailtu tuonilmainen 
muistuttaa näkyvää maailmaa (metsä tavallinen 
metsä, ihmiset tekevät arkipäiväisiä asioita, 
kantavat kalapyydyksiä tai polttopuita, kodat 
tavallisia kotia, ihmiset syövät tavallista 
ruokaa, keittoa, raakaa lihaa, luuydintä).

171. nenetsien tuonilmaista pidetään eri 
paikkana kuin noitien vierailemaa alista 
(noitien vierailemassa paikassa mikään 
ei ole tavallista, kodat raudasta, joet 
tulisia).

172. nenetsien vanhemmissa taruissa
tuonilmaisessa eletään tavallista elämää 
vain öisin (päivällä ihmiset muuttuvat 
näkymättömiksi ja leirinsä muuttuu 
perinteiseksi hautapaikaksi (idem), 
vrt. hautapaikan muuttuminen
tuonilmaiseksi).

173. nenetsien taruissa kuolleen henki 
elää samassa kylässä sukulaistensa kanssa 
(kylään lähettäjänä alkuhenki Num).

174. nenetsit pitävät kuuta tuonpuoleisen
päivänä.

175. nenetsien mukaan hajonnut reki 
muuttuu ehjäksi tuonilmaisessa.

176. nenetsien mukaan tuonilmaisessa
metsästetään, ajetaan reellä, pukeudutaan
karvavaatteisiin, syödään ja juodaan
(eletään tavallista elämää).

177. nenetsien taruissa kuvailtu tuonilmainen
sijaitsee "seitsemän joen takana" (matka
maansuuntainen, vrt. sijaitsee keskisessä,
vrt. edelliset asuinpaikat, heimojen
syntypaikat).

178. nenetsien mukaan elävien ja kuolleiden
tiet kohtaavat kahdesti vuodessa (keväällä 
ja syksyllä, vrt. jutaaminen, vrt. jokien 
ylittäminen, hautapaikkojen ohittaminen).

179. nenetsien mukaan kuolleiden henget
jutaavat vastakkaiseen suuntaan.

180. nenetsit kutsuvat tuolta tulevaa sanalla 
tanjäd (vrt. tanja, täältä tuleva=tionä, tan, tio, 
vrt. tiina).




181. "korvat kun tsillie huutau, nin heimolaiset 
on eksytty tuossilmassa, pyyvetäh apuo" 
(korvien soidessa).

182. "toizenilmane tila, miittune ollou"
(toisen ilmanen, vrt. tuon).

183. "toizenilmaine eloz on tiedämätöi"
(tietämätön eli tuntematon).

184. "teä on toizenilmaizeh nähte ku kaste 
heinäm peäz el aigu mejjän" (kaste heinän päässä, 
lyhyt aika, vrt. yhtä pitkä).

185. "toinilmu tiedäy dielot tämänilmaized, 
midä roavoimmo" (toinilmu=toinen ilma,
dielot=asiat).

186. "net kai mendih toizel ilmal" (kuolivat).

187. "toinepuoli kuhkuttau, ga sih yöksyd"
(yöksyd eli eksyt, vrt. yö=toinen puoli).

188. "toin puoli peitti" (lapsen metsään).

189. "yksi Tiihon on teä vai täl ilmal sidä pezovehtu"
(tällä ilmalla, elossa).

190. "viekkahiz syndyiziz olijoil sanele ylen äjjy 
tervehyizii kaikel suurel sugukunnal, heliel 
heimokunnal" (viekkahissa syntysissä eli 
tuonilmaisessa).

191. "tulou miez meren tagada, a et tule turbehesta"
(turpehesta ja meren takaa, vrt. kaksi tuonelaa).

192. "läksi hiän tuohilmah" (kuoli).

193. "ne sanottih jotta silloin on tuonelassa eksytty 
heimokunta" (korvien soidessa).

194. "tuonelassa ollah kuoliet" (vrt. heimolaiset,
omat kuolleet).

195. "itse vanha Väinämöine läksi tuonelda sanoja, 
manalalda laululoja" (tuonelta eli manalalta,
vrt. maan alta).

196. "tuonilmazeh elokseh niskoi emm elä ni yhty 
päiveä, emmo duummaitse kuolendoa" (emme 
tuumaitse kuolemaa, oma elämä=tässä ilmassa 
elämistä).

197. "jo miun turva tuonelassa, varani varpavoaran alla"
(tuonelassa eli varpavaaran alla, vrt. saivot).




198. hantien mukaan kuolleet melovat 
tuonilmaisessa omalla veneellään (sidottu 
siperianmännyn juurilla, vrt. tuohiveneet).

199. hantien mukaan tuonilmaisessa paistaa 
puolipäivä ja täysikuu.

200. marit hyvästelevät kuolleen sanoin 
"hyvästi, toivon sinulle valoa, onnea, hyvää 
ja lämmintä oloa, älä jätä meitä, vaan tule 
uniimme ja kerro kuinka hyvää elämäsi 
siellä on".

201. marit hyvästelevät kuolleen sanoin 
"älä anna meidän kuolla liian aikaisin, 
älä palaa luoksemme, hanki uusia ystäviä 
toisista kuolleista".

202. marit varustavat naimatta kuolleen 
neidon mukaan kirjailunsa ja naineen naisen 
lakin ("jotta voisi löytää itselleen hyvän miehen 
tuonilmaisessa").

203. marien mukaan kuolleet kuolevat 
tuonilmaisessa toisen kerran (vrt. nuortuvat
lapsiksi).

204. hantien mukaan tuonilmaisessa kaikki 
on nurinkurista tai ylösalaisin (elävien silmillä 
nähtynä, vrt. kuolleiden).

205. saamelaisten mukaan henget kulkevat 
tuonilmaisessa "jalkansa meidän jalkojamme
vasten" (vrt. heti maan kamaran alla, 
ylösalaisin).

206. samojedien mukaan tuonilmaisessa
joet virtaavat vastakkaiseen suuntaan, puiden 
latvat kasvavat alaspäin ja päivä nousee lännestä
(vrt. veen pinnasta kuvastuva maailma).

207. samojedien mukaan kuolleet nuortuvat 
ja pienenevät tuonilmaisessa kunnes katoavat 
ja syntyvät uudestaan (eläen näin toisen elämän, 
vrt. toinen ilma).

208. hantien mukaan kuolleet kutistuvat 
tuonilmaisessa kovakuoriaisiksi.

209. hantien mukaan kuolleet sukulaiset 
eivät ota joukkoonsa huonosti eläneitä
(toisen tiedon mukaan ottavat 
vastahakoisesti).

210. saamelaisten mukaan sukulaisten
henget elävät pyhillä vuorilla "kuten maan 
päälläkin" (perheinä kotakunnissa, 
toistensa luona kyläillen).

211. saamelaiset pitävät vuorilla eläviä 
sukulaisten henkiä suojelushenkinään 
(luonaan käydään tarpeen vaatiessa).

212. saamelaisten mukaan suojelushengen 
voi periä, saada puolisolta tai löytää itse 
(vrt. kadzz-henget, kaitsijat).

213. saamelaiset toivovat pääsevänsä 
kuoltuaan pyhille vuorille (toisten saivojen 
joukkoon, vrt. muuttuen itse nuorempien 
suojelushengiksi).

214. marien mukaan sodissa kuolleiden 
ja ukkosen lyömien henki menee yliseen 
(mikä henki).

215. hantien mukaan metsän petojen 
repimät ja taisteluissa kuolleet menevät 
yliseen (vrt. eri tavalla kuolleet).

216. hantien taruissa taistelussa iskun 
saaneen urhon henki alkaa kiivetä yliseen 
kapeaa käytävää pitkin (vastaan tulee 
kolme oravaa jotka kehottavat palaamaan 
takaisin, urho palaa tajuihinsa).

217. mordvalaisten taruissa kuolleet elävät 
tuonilmaisessa samanlaista elämää kuin 
maan päälläkin (miksi saavat mukaan 
tärkeimmät työkalunsa).

218. mordvalaisten mukaan tuonpuolista
hallitsee alkuhenki Mastorpaz (uskotaan
suojelevan kuolleita, haltijaa pyydetään 
ruokkimaan sukulaisten henkiä).

219. mordvalaisten mukaan tuonpuolisessa 
mennään naimisiin ja perustetaan perheitä 
(eletään tavallista elämää, hyväksi koettua).

220. mordvalaisten tuonpuolisessa kasvaa 
metsiä ja virtaa jokia (vrt. omat asuinpaikat).

221. mordvalaisten tuonpuolisessa sijaitsee 
tärkeänä pidetty eri ved (elämän vesi).

222. udmurtit kutsuvat tuonpuoleista sanoilla 
sopal, muket paj, soiz ja kulomjoslen dunnezy 
(vrt. so-pal, suo, soidin).

223. unkarilaiset kutsuvat tuonpuoleista 
sanoilla tulvilag (vrt. ulvi, tulva).

224. mordvalaiset kutsuvat tuonpuoleista 
sanoilla tonatsi ja tonashi (vrt. tonne, 
ton-ava, ton-asi).

225. nganasanien mukaan kuolleiden maa 
sijaitsee kaukana pohjoisessa ("meren tuolla 
puolen, paksun jään alla, syvällä maan alla").

226. virolaiset kutsuvat henkien maata hiielaksi 
(hiieneitsid=neidot henkien maasta, vrt. hiitolasta, 
hii=ii, vrt. kalm, kalmuneiud).

227. mordvalaiset kutsuvat tuonilmaisessa 
sijaitsevia kuolleiden majoja sanoilla kalmazur 
ja kalma-kuza (pidetään maanpäällisten
kaltaisina).

228. marit kutsuvat tuonilmaisen asumuksia 
sanalla sugarla.

229. mordvalaisten mukaan perhe / suku pitää 
yhtä tuonilmaisessa (kuten maan päälläkin).



saamelaisten tuonpuolisen
sanastoon kuuluu tuombel (toiselle 
puolen), nubepel (toiselle puolen),
nubepeln (toisella puolen), nubekes 
(toiseen päähän), tovt, tovn 
(toinen, tuonpuoleinen), tunalmmsaz 
(tuonilmainen), nuub (toinen), 
nuubbnallsem, nubnallsem (toisenlainen), 
nobstoovvi (toistuva), tunnallsem 
(tuommoinen), tubbos, tubbmos (tuonnempi, 
tuonnilmainen, vrt. tuonnempana), tuuljoz 
(tuonnoinen, vrt. tuuli), tunalmmsaz 
(tuonilmainen), tun almma moonnam 
(tuon ilmaiseen mennyt), nubioori 
(päinvastoin, vrt. päinvastainen maailma), 
tob, toben (siellä), tozz (siihen, 
vrt. tossa), tob tääib (siellä täällä), 
ton potta (siihen suuntaan), tog, tooig 
(sitä kautta, vrt. toikka), tunaalmest 
(tuonilmaisessa), nuubb ornn (toisaalla), 
nuubb beälnn (toisaalta), nubnalla (toisin, 
toisella tavalla), nubbest (toisen kerran,
vrt. toinen elämä),tut (tuo), toben (tuolla, 
tuolta), tunbeälla (tuolle puolen), tunalmma 
(tuonilmaiseen, tuonelaan), tunaalmest 
(tuonelassa), tok, tokaa, tooug, tuug 
(tuonne, vrt. tokka), tunalmma (tuonilmaiseen),
toossas (tyhjään, vrt. toosa), tänaalmest 
(tämänpuoleisessa), tiik (tänne), tunaalmest 
(ylhäällä, vrt. alhaalla, alajuoksu ja 
yläjuoksu), tunbeälla (yli), nubb (seuraava, 
seuraaja, toinen), nobstoovvad (toistua), 
tänalmm, tätalmm (tämänilmainen) ja tunalmm, 
tut almm (tuo ilma).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti